Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe. Roczniki Prawnicze

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2024.50-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 4/2024 (50)
Dualizm odpowiedzialności przewoźników w przewozach kabotażowych

Autorzy: Marek Białkowski ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: prawo przewozowe konwencja umowa przewozowa przewozy kabotażowe przewóz towarów odpowiedzialność przewoźników
Data publikacji całości:2024-12
Liczba stron:18 (9-26)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 117

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest problem właściwego wykonywania międzynarodowej umowy przewozu kabotażowego towarów na podstawie przepisów wspólnych wszystkim państwom członkowskim Unii Europejskiej, które są stronami Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), ale nie prowadzą działalności jako podmiot europejski. Sama problematyka opracowania oscyluje jednak wokół wielu aspektów prawnych, odnoszących się do prowadzenia działalności przewozów kabotażowych towarów, a także odpowiedzialności, jaka się z tym wiąże. Kwestie związane z wykonywaniem międzynarodowej umowy przewozu kabotażowego towarów są na tyle ważne, że u wielu przedsiębiorców transportowych mogą powodować trudności z odpowiedzialnością prawną dwojakiej natury. Z jednej strony z odpowiedzialnością cywilną za nieterminowe wykonanie umowy przewozowej, a z drugiej z odpowiedzialnością za popełnianie wykroczeń w trakcie realizacji tejże umowy. Co ciekawe, odpowiedź na pytanie, kto jest podmiotem odpowiedzialnym za ich popełnienie, nie jest jednoznaczna. Nie budzi wątpliwości, że skutki nieterminowego wykonania umowy przewozowej obciążają przewoźnika, odpowiedzialność za popełniane wykroczenia drogowe spoczywa jednakże na zatrudnionym u niego kierowcy, który wykonuje umowę na polecenie swojego pracodawcy. W skrajnych przypadkach odpowiedzialnym może być wyłącznie przewoźnik, który jest właścicielem przedsiębiorstwa transportowego, a jednocześnie jako kierowca wykonuje usługę transportową, co w warunkach polskich wcale nie jest rzadkim przypadkiem. Przy czym podstawą takiego dualizmu odpowiedzialności przedsiębiorstwa transportowego wykonującego przewozy kabotażowe są zarówno przepisy prawa krajowego w stosunku do przewoźników zagranicznych, przepisy obowiązujące za granicą w stosunku do przewoźników krajowych wykonujących tam przewozy kabotażowe. W przeważającej mierze dochodzi jednak do nakładania przez organy administracyjne i policyjne państw europejskich różnego rodzaju kar porządkowych, znacznie utrudniających świadczenie tego rodzaju usług na terenie Unii Europejskiej. Niniejsze opracowanie ma na celu wskazanie jedynie niektórych aspektów interpretacyjnych przepisów unijnych w kontekście przepisów krajowych, zmierzających do uniknięcia odpowiedzialności przez kierowców przy wykonywaniu usług kabotażowych w ramach europejskiej przestrzeni transportowej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.BBVA raises €1bn in first-ever green CoCo bond by a financial institution, https://www. bbva.com/en/bbva-is-the-first-financial-institution-in-the-world-to-issue-greencoco- bonds/.
2.De Spiegeleer J., Hocht S., Jakubowski D., Reyners S., Schoutens W., ESG: a new dimension in portfolio allocation, „Journal of Sustainable Finance and Investment” 2023, nr 13. De Spiegeleer J., Marquet I., Schoutens W., The Risk Management of Contingent Convertibles (CoCo) Bonds, Springer 2018.
3.Iwanicz-Drozdowska M., Zarządzanie ryzykiem bankowym, Warszawa 2017.
4.Liberadzki K., Liberadzki M., Jaworski P., Kowalski A., Obligacje typu CoCo i bail-in jako instrumenty rekapitalizacji banków i zwiększenia stabilności finansowej, „Materiały i Studia” 2019, nr 335.
5.Liberadzki M., Liberadzki K., Contingent Convertible Bonds, Corporate Hybrid Securities and Preferred Shares. Instruments, Regulation, Management, Palagrave 2019.
6.Liberadzki M., Jaworski P., Liberadzki K., Spread Analysis of the Sustainability-Linked Bonds Tied to an Issuer’s Greenhouse Gases Emissions Reduction Target, „Energies” 2021, nr 14.
7.Marcinkowska M., Próby włączenia ryzyka ESG do unijnych regulacji ostrożnościowych dla banków, „Bezpieczny Bank” 2022, nr 88.
8.Program Analityczno Badawczy, ESG w sektorze bankowym, 2023, https://www.zbp.pl/ getmedia/29431e3c-033d-45b4-8784-1b0c36f0c64d/!PAB-WIB_7_2023_ESG_w_sekotrze_ bankowym_Sady_f2.