Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432    OAI    DOI: 10.18276/ap.2018.46-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 4/2018 (46)
Peculiarities of Power Transformation in the Modern Georgia
(Właściwości transformacji władzy we współczesnej Gruzji)

Autorzy: Irakli Kakhidze
Słowa kluczowe: władza społeczeństwo informacyjne merytokracja media społecznościowe media elektroniczne
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:9 (5-13)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Najważniejsze procesy technologiczne, które rozpoczęły się w drugiej połowie XX wieku, wynikający z nich znaczący wzrost roli informacji oraz zmiany we wszystkich obszarach życia społecznego doprowadziły do transformacji stosunków władzy. Zjawisko to objawia się użyciem mediów społecznościowych, wzmocnieniem mechanizmów zaangażowania społecznego w proces decyzyjny i wprowadzeniem demokracji elektronicznej. Wśród współczesnych naukowców nie ma zgody w kwestii oceny wskazanych zmian – badacze dzielą się na cyberoptymistów i cyberpesymistów. Z takiej perspektywy w artykule omówiono specyfikę transformacji władzy w Gruzji i jej efekty społeczno-polityczne.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Albrecht, S., Kohlrausch, N., Kubicek, H., Lippa, B., Märker, O., Trénel, M., Vorwerk, V., Westholm, H., Wiedwald, Ch. (2008). eParticipation – Electronic Participation of Citizens and the Business Community in eGovernment. Retrie¬ved from: https://www.ifib.de/publikationsdateien/study_e-participation_engl.pdf (17.09.2018).
2.Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society. New York: Basic Books.
3.Booth, P. (2010). Digital Fandom. New Media Studies. New York: Peter Lang.
4.Boyd, D. (2008). Why Youth (Heart) Social Network Sites. The Role of Networked Publics in Teenage Social Life. Cam¬bridge: MIT Press.
5.Boyd, D.M., Ellison, N.B. (2007). Social Network Sites. Definition, History, and Scholarship. Retrieved from: https:// www.danah.org/papers/JCMCIntro.pdf (17.09.2018).
6.Caldwell, M., Henry, P. (2005). Celebrity Worship, Micro-Communities and Consumer Well-Being. Retrieved from: http://neumann.hec.ca/aimac2005/PDF_Text/CaldwellM_HenryP.pdf (17.09.2018).
7.Castells, M. (2006). The Informational Age: Economy, Society and Culture. Chichester–Malden: Wiley-Blackwell.
8.Chadwick, E. (2018). E-democracy. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/e-democracy (17.09.2018).
9.Charkviani, T. (2014). Neo-Patrimonial and Meritocratic Governance Strategies in a Transformable Public Service. Tbilisi: Ilia University.
10.Cohen, H. (2011). Social Media Definition. Retrieved from: https://heidicohen.com/social-media-definition/ (17.09.2018).
11.Dahlgren, P. (2005). The Internet, Public Spheres, and Political Communication. Dispersion and Deliberation. Political Communication, 2 (22), 147–162. DOI: 10.1080/10584600590933160.
12.Earl, J., Kimport, K. (2011). Digitally Enabled Social Change. Activism in the Internet Age. American Journal of So¬ciology, 6 (117), 1830–1832. DOI: 10.1086/664817.
13.Ellison, N.B., Lampe, C., Steinfield, Ch.W. (2009). Social Network Sites and Society. Current Trends and Future Possi¬bilities. Interactions, 1 (16), 6–9. DOI: 10.1145/1456202.1456204.
14.Foucault, M. (1977). Discipline and Punish. London: Tavistock.
15.Hodkinson, P. (2011). Media, Culture and Society. An Introduction. Los Angeles: Sage.
16.Karvalics, L.Z. (2009). Information Society Dimensions. Retrieved from: http://www.academia.edu/652113/Informa¬tion_Society_Dimensions (17.09.2018).
17.Mackay, H., O’Sullivan, T. (1999). The media Reader. Continuity and Transformation. London: Sage.
18.Manifest.ge (2018). Retrieved from: https://manifest.ge/main/item/357 (17.09.2018).
19.Masuda, Y. (1980). The Information Society as Post-industrial Society. Washington: Transaction Publishers.
20.Meyer, T. (2002). Media Democracy. How the Media Colonize Politics. Cambridge: Polity Press.
21.Murinska Gaile, S. (2013). The Role and Functions of Social Media in Modern Society. Is Social Media Worthwile for Local Media? Journalism Research, 6, 43–62.
22.Papathanassopoulos, S. (ed.) (2011). Media Perspectives for the 21st Century. New York: Routledge.
23.Rosen, Ch. (2007). Virtual Friendship and New Narcissizm. The New Atlantis, 1 (17), 15–31.
24.Rostiashvili, K. (2010). E-Governance in Georgia: World Tendencies. Retrieved from: https://idfi.ge/ge/e-governance¬-in-georgia-world-tendencies (17.09.2018).
25.Transparency.ge (2018). Retrieved from: http://www.transparency.ge/ge/post/sazogadoebrivi-azris-kvleva-korupcia-nd oba-institutebis-mimart-da-sajaro-politikis-sakitxebi (17.09.2018).
26.Torres-Soriano, M. (2013). Internet as a Driver of Political Change. Cyber-Pesimists and Cyber-optimists. Journal of the Spanish Institute of Strategic Studies. Retrieved from: revista.ieee.es/index.php/ieee/article/download/40/68 (17.09.2018).
27.Tsuladze, L., Berdzenishvili, A., Esebua, F., Kakhidze, I., Macharadze, N., Kvintradze, A., Kldiashvili, D. (2013). Ten¬dencies of social media development in Georgia – power of real virtuality?! Tbilisi: Publishing House „Meridian”.
28.Webster, F. (2006). Theories of the Information Society. London–New York: Taylor & Francis e-Library.