Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2022.53-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2022 (53)
Wpływ internetu na sposób komunikowania polityków z elektoratem

Autorzy: Dominika Borowska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych

Nikola Rozworska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: internet media społecznościowe polityka komunikacja debata publiczna
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:13 (75-87)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Media społecznościowe pełnią ważną rolę w życiu społecznym i politycznym, co przekłada się na zmiany zachodzące w komunikacji między politykami, a społeczeństwem. Podstawowym celem artykułu jest wykazanie wpływu internetu i mediów społecznościowych na sposób przeprowadzania współczesnych kampanii politycznych oraz na sam wizerunek polityka. Zwrócono także uwagę na wpływ internetu na jakość komunikacji, a także sposób funkcjonowania polityków w wybranych social mediach (Facebook, Instagram, Twitter). W artykule postawiono tezę, że media społecznościowe wpływają na zmiany dostrzegalne w sposobie prowadzenia kampanii wyborczych, a także politycznych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bąkowicz, K. (2019). Fake news jako produkt medialny w dobie postprawdy. Studium przypadku Niebieskiego Wieloryba. Warszawa: rozprawa doktorska.
2.Bąkowicz, K. (2020). Fake news, produkt medialny czasów postprawdy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
3.Borowicz, M. (2010). Przejawy Negatywnych Działań Wyborczych Wobec Kandydatów na Urząd Prezydenta Rp –
4.Przypadek Ofensywy na życie Osobiste Polityka. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 615. Acta Politica Polonica, 23, 125–137.
5.Cichosz, M., Skrzypiński, D. (2014). Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej.
6.Diec, A. (2015). Media Społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w centrum rozrywki – studium przypadku. Katowice, Uniwersytet Śląski.
7.Digital 2021: Global Overview Report. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report (2.08.2021).
8.Fake news – dezinformacja online próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy instytucji międzynarodowych oraz wybranych państw UE, w tym Polski (2020). Warszawa: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
9.Fake News, czyli jak kłamstwo rządzi światem (2017). Raport opracowany przez Agencję Informacyjną Newseria oraz Firmę Doradczą Public Relations Szapiro Business Advisory.
10.Fettweis, G., Zimmermann, E. (2008). ICT Energy Consumption – Trends and Challenges. The 11th International Symposium on Wireless Personal Multimedia Communications Vodafone Chair Mobile Communications Systems.
11.Frączek, A. (2010). Komunikacja polityczna podczas kampanii wyborczych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 7, 204–205.
12.Frączek, A. (2012). Komunikacja interpersonalna. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 9, 118–131.
13.Frier, S. (2020). Instagram bez filtra. Łódź: JK Wydawnictwo.
14.Garwol, K. (2016). Hejt w internecie – analiza zjawiska. Edukacja – Technika – Informatyka, 4 (18), 305.
15.Górka, M. (2019). Kryteria dyskursu publicznego w perspektywie korelacji między radykalizmem a poprawnością polityczną. Acta Politica Polonica, 47, 85–97.
16.Górski, P., Mazur, R. (2019). Nietolerancja i mowa nienawiści w polskiej polityce. Pobrane z: https://publica.pl/teksty/mazur-rafal-nietolerancja-i-mowa-nienawisci-w-polskiej-polityce-66333.html (25.09.2021).
17.Grzelka, M. (2010). O kształcie debaty publicznej (casus intelektualisty). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 17 (37), 44.
18.Halawa, M. (2013). Facebook – platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie. Kultura i Społeczeństwo, 4, 121–122.
19.https://twitter.com/AndrzejDuda (28.12.2021).
20.https://twitter.com/jakubiak_marek (28.12.2021).
21.https://twitter.com/KosiniakKamysz (28.12.2021).
22.https://twitter.com/krzysztofbosak (28.12.2021).
23.https://twitter.com/mir_piotrowski (28.12.2021).
24.https://twitter.com/Pawel_Tanajno (28.12.2021).
25.https://twitter.com/RobertBiedron (28.12.2021).
26.https://twitter.com/StanislawZoltek (28.12.2021).
27.https://twitter.com/szymon_holownia (28.12.2021).
28.https://twitter.com/trzaskowski_ (28.12.2021).
29.https://twitter.com/W_Witkowski_ (28.12.2021).
30.https://www.facebook.com/andrzejduda (28.12.2021).
31.https://www.facebook.com/kosiniakkamysz (28.12.2021).
32.https://www.facebook.com/krzysztofbosak.mikroblog (28.12.2021).
33.https://www.facebook.com/marekjakubiak2 (28.12.2021).
34.https://www.facebook.com/MPiotrowski (28.12.2021).
35.https://www.facebook.com/Pawel.Tanajno.publicznie (28.12.2021).
36.https://www.facebook.com/rafal.trzaskowski (28.12.2021).
37.https://www.facebook.com/RobertBiedron (28.12.2021).
38.https://www.facebook.com/szymonholowniaoficjalny (28.12.2021).
39.https://www.facebook.com/waldemarwitkowski2 (28.12.2021).
40.https://www.facebook.com/Zoltek.Stanislaw (28.12.2021).
41.https://www.instagram.com/andrzej.duda/ (29.12.2021).
42.https://www.instagram.com/jakubiakmarek/ (29.12.2021).
43.https://www.instagram.com/kosiniakkamysz/ (29.12.2021).
44.https://www.instagram.com/krzysztofbosak/ (29.12.2021).
45.https://www.instagram.com/robertbiedron/ (29.12.2021).
46.https://www.instagram.com/stanislawzoltek/ (29.12.2021).
47.https://www.instagram.com/szymon.holownia/ (29.12.2021).
48.https://www.instagram.com/tanajno/ (29.12.2021).
49.https://www.instagram.com/trzaskowskirafal/ (29.12.2021).
50.https://www.instagram.com/waldemarwitkowski_/ (29.12.2021).
51.Juza, M. (2016). Internet w życiu społecznym – nadzieje, obawy, krytyka. Studia Socjologiczne, 1 (220), 199–221.
52.Kilian, M., Tobijasiewicz, A., Osierda, K. (2019). Krytyczny Umysł. Problem Fake news w Polsce.
53.Krok, E. (2011). Media społecznościowe elementem systemu zarządzania wiedzą w firmie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 656. Studia Informatica, 28, 49.
54.Królowie polskiego Twittera: politycy i dziennikarze. Pobrane z: https://www.swps.pl/warszawa/278-cp-import/badanie/11931-krolowie-polskiego-twittera-politycy-i-dziennikarze?dt=1615214318172 (5.08.2021).
55.Krystyna Pawłowicz. Pobrane z: https://www.wprost.pl/tematy/10124766/krystyna-pawlowicz.html?fbclid=IwAR0SWKdLojMTB9MrRzEU5Yr0NVDvojjuejfi5gJFtUmc7O5TF0Y6BycnJ3Y (24.10.2021).
56.Kudra, B. (2014). O komunikacji społecznej. [w:] Kudra B., Olejniczak, E. (red.), Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
57.Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2011). Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka. Nowe Media, 2, 42–44.
58.Lipiński, Ł. (2020). Młodzi vs starzy, miasto vs wieś. Ostre podziały wśród wyborców. Pobrane z: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1963542,1,mlodzi-vs-starzy-miasto-vs-wies-ostrepodzialywsrodwyborcow.read?fbclid=IwAR13jJ1CbMhA9WVXIFFwCWymodUwkPnZ1Q8XlDRzgDcjG1pQ_scOYs0zdSo (19.10.2021).
59.Łódzki, B. (2017). „Fake news” – dezinformacja w mediach internetowych i formy jej zwalczania w przestrzeni międzynarodowej. Polityka i Społeczeństwo, 4 (15), 21.
60.Łukasik-Turecka, A. (2016). Społeczne postrzeganie metody door-to-door. Political Preferences, 12, 181–182.
61.Marcinkiewicz, K. (2019). Skutki mediatyzacji i celebrytyzacji w mediach i społeczeństwie. Com.press, 2 (4), 40–53.
62.Marczyk, M. (2018). Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka: analiza pojęciowa obszaru. Przegląd Teleinformatyczny, 46, 59–62.
63.Martens, A. (2012). Formy i normy – język komunikacji Internetowej, rozważania wstępne. Komunikacja Społeczna, 2, 20–21.
64.Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4 (2), 171–176.
65.Michalak, A. (2020). Andrzej Duda wygrał w małych miastach, Rafał Trzaskowski w największych aglomeracjach. Pobrane z: https://www.rp.pl/wydarzenia/art8892901-andrzej-duda-wygral-w-malych-miastach-rafaltrzaskowski-w-najwiekszych-aglomeracjach (25.10.2021).
66.Osiński, S. (2018). Leksykalno-pragmatyczne sposoby obrażania w języku wypowiedzi politycznych Pawła Kukiza. Acta Politica Polonica, 45, 59–74.
67.Pierwsze głosowanie Jaśminy. Pobrane z: https://media.polska2050.pl/aktualnosci/691830/pierwsze-glosowanie--jasminy (12.09.2021).
68.Polityczni influencerzy bardziej wpływowi niż marki – pierwsze europejskie badanie Grayling. Pobrane z: https://grayling.com/pl/news-and-views/polityczni-influencerzy-bardziej-wplywowi-niz-marki-pierwsze-europejskiebadanie-grayling/ (20.12.2021).
69.Porębski, L. (2011). Obywatel – konsument – obserwator Główne wymiary wykorzystania Internetu w polityce. Nowe Media, 2, 57.
70.Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy o mowie nienawiści z dnia 30 października 1997 r. 97(20). Trendy w social media. Pobrane z: https://www.whysosocial.pl/trendy-w-social-media-2020/?fbclid=IwAR0CNsF4JOFIUSG0UTgySH2rsvQUzsjEW5tksu1jn9JrZHEjc26Cqko5G-4 (23.10.2021).
71.Słownik Języka Polskiego. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/ (15.09.2021).
72.Stefanowicz, K. (2011). Portale społecznościowe jako narzędzie wpływu politycznego. Nowe Media, 2, 57.
73.Tomaszewski, W., Mościcka, D.M, Jurkun, A. (2015). Demokracja a wybory Współczesne dylematy i wyzwania. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
74.Uchwała nr 17 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 21.11.2012 r.
75.Uchwała nr 19 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 7.06.2017 r.
76.Uchwała nr 20 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 21.06.2017 r.
77.Uchwała nr 22 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 4.04.2013 r.
78.Uchwała nr 27 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 8.11.2017 r.
79.Uchwała nr 34 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 7.05.2014 r.
80.Uchwała nr 39 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 4.07.2018 r.
81.Uchwała nr 41 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 23.07.2014 r.
82.Uchwała nr 41/ VIII Komisji Etyki Poselskiej z 3.10.2018 r.
83.Uchwała nr 42 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 23.07.2014 r.
84.Uchwała nr 48 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 17.12.2014 r.