Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2025.59-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2025 (59)
Prawosławie w Zjednoczonym Królestwie: Dziedzictwo Historyczne, Wyzwania Współczesności i Kierunki Rozwoju

Autorzy: Piotr Biegasiewicz
The Open University, United Kingdom
Słowa kluczowe: Chrześcijaństwo prawosławne Zjednoczone Królestwo migracja tożsamość etniczna współpraca pan-prawosławna sekularyzm wielokulturowość duszpasterstwo cyfrowe zaangażowanie młodzieży dialog ekumeniczny tożsamość teologiczna dynamika parafialna
Data publikacji całości:2025
Liczba stron:19 (31-49)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie uwarunkowań historycznych, zbadanie aktualnego stanu oraz ukazanie przyszłych kierunków rozwoju Kościoła prawosławnego w Wielkiej Brytanii. W badaniach zastosowano metody analizy historyczno-socjologicznej oraz techniki wywiadów jakościowych, co umożliwiło uchwycenie zarówno długofalowych trendów demograficznych i organizacyjnych, jak i perspektywy konkretnych wspólnot prawosławnych. Przeprowadzona analiza literatury przedmiotu, materiałów archiwalnych oraz danych zebranych od respondentów pozwoliła na opisanie czynników wpływających na dynamikę parafialną, zakres współpracy między różnymi jurysdykcjami prawosławnymi oraz skalę wyzwań związanych z sekularyzacją i zachowaniem etnicznego dziedzictwa. Wyniki badań wykazały, że prawosławie w Wielkiej Brytanii ewoluowało głównie w wyniku fal migracji, co skutkowało utrzymaniem silnych więzi z Kościołami macierzystymi. Jednocześnie obserwowano narastające napięcia pomiędzy koniecznością zachowania tożsamości kulturowej a potrzebą adaptacji do lokalnych realiów. Wiele parafii wprowadzało elementy liturgii w języku angielskim oraz rozwijało duszpasterstwo skierowane do drugiego i trzeciego pokolenia imigrantów. Zidentyfikowano ponadto trudności związane z niedoborem duchowieństwa oraz zróżnicowaniem podejścia do kwestii etycznych i społecznych. Mimo tych wyzwań, wzrosło zainteresowanie współpracą międzyjurysdykcyjną, co stwarzało szansę na spójną reprezentację prawosławia w brytyjskiej przestrzeni publicznej. Autorzy wywnioskowali, że dalsze badania powinny koncentrować się na ewolucji postaw w młodszych pokoleniach oraz na długoterminowej skuteczności działań inkulturacyjnych w zsekularyzowanym środowisku.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Angold, M. (1995). Church and Society in Byzantium Under the Comneni, 1081–1261. Cambridge: Cambridge University Press.
2.Bogdan, S. (2022). Challenging Boundaries: The Orthodox Diaspora in the 21st Century. Cambridge: Ecclesial Studies Press.
3.Brown, A. (2010). Byzantine Spirituality and Western Monastic Influences. London: Church Historical Publishers.
4.Clark, M. (2021). Generational Shifts in Religious Practice among British Youth. Farnham: Ashgate.
5.Clapsis, E. (2003). Orthodoxy in the New World: Explorations of the New Paradigms. Oxford: Orthodox Christian Publications.
6.Documents Relating to the Greek and Russian Orthodox Communities in England and Wales (1875). London: National Archives.
7.Fitzgerald, T. (1967). Diplomatic and Theological Exchanges Between Britain and the Eastern Patriarchates, 1600–1800. Oxford: Basil Blackwell.
8.Gill, R. (2020). Secular Britain, Spiritual Britain: Religion in British Public Life. London: Routledge.
9.Głowacki, S. (2023). Religious Transmission in Migrant Families: Case Studies from the UK. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
10.GOA (2020). Annual Report. London: Greek Orthodox Archdiocese of Thyateira and Great Britain.
11.Gregory, M. (1956). Byzantine Influences on Medieval Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
12.Harris, R. (2019). Greek Communities in Modern Britain: Cultural and Religious Expressions. Farnham: Ashgate.
13.Jankowski, M. (2023). Youth and Orthodoxy: Digital Engagement Among Second-Generation Immigrants in the UK. London: Routledge.
14.Jones, A. (2022). Charitable Initiatives in Orthodox Diaspora: A Sociological Study of Volunteer Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
15.Kitromilides, S. (2009). The Greek Orthodox Diaspora in Historical Perspective. Oxford: Oxford University Press.
16.Kucharczyk, R. (2018). Polacy Prawosławni w Wielkiej Brytanii: Historia i Wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Lossky, V. (1976). The Mystical Theology of the Eastern Church. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
17.Louth, A. (2007). Introducing Eastern Orthodox Theology. London: SPCK.
18.Malinowski, K. (2021). The Second and Third Generation of Eastern European Immigrants: Religious Attachment in a Secular Society. Farnham: Ashgate. Meyendorff, J. (1979). Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes. New York: Fordham University Press.
19.ONS (2011). Census 2011: Religion in England and Wales. London: Office for National Statistics. Pobrano z: https:// www.ons.gov.uk/.
20.ONS (2020). Population of the UK by Country of Birth and Nationality: 2019. London: Office for National Statistics. Pobrano z: https://www.ons.gov.uk/.
21.ONS (2021). Migration Statistics Quarterly Report. London: Office for National Statistics. Pobrano z: https://www. ons.gov.uk/.
22.ONS (2022). Religion and Belief: Census 2021 Data. London: Office for National Statistics. Pobrano z: https://www. ons.gov.uk/.
23.ONS (2023). Population of the UK by Country of Birth and Nationality: 2023. London: Office for National Statistics. Pobrano z: https://www.ons.gov.uk/.
24.Papadopoulos, G. (2021). Greek Education in Diaspora Communities: Sobotnie Szkoły i Katecheza. Farnham: Ashgate.
25.Payne, D. (2011). Orthodoxy and Modernization: The Challenge of British Religious Pluralism. Journal of Contemporary Religion, 26 (2), 215–229.
26.Payne, D. (2021). Orthodox Communities and the Impact of Post-2020 Migration Trends. London: Routledge.
27.Raport roczny na temat integracji imigrantów w Wielkiej Brytanii (2022). Londyn: Brytyjski Instytut ds. Migracji.
28.Robinson, H. (1902). Early Orthodox Missions in Victorian Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
29.Roudometof, V. (2019). Globalization and Orthodoxy: The Transnational Transformation of the Greek Orthodox Church. London: Routledge.
30.Rusu, C. (2020). New Romanian Diaspora in the UK: A Case Study on Orthodox Parishes. Bukareszt: Curtea Veche.
31.Smith, J. (1985). Byzantine Ecclesiastical Diplomacy in Seventeenth-Century England. Farnham: Ashgate.
32.Smith, L. (2020). Orthodox Spiritual Formation in the Essex Monastic Context. London: Routledge.
33.Staniloae, D. (1980). Orthodox Spirituality: A Practical Guide for the Faithful and a Definitive Manual for the Scholar. South Canaan, PA: St. Tikhon’s Seminary Press. Statistics for Mission (2021). London: Church of England.
34.Szymański, W. (2022). Religious Education for Diaspora Orthodox Youth in Secular Britain. London: Routledge.
35.Timko, S. (2021). Complexities of the Modern Orthodox Diaspora. Journal of Eastern Christianity, 17 (3), 45–59.
36.Trivizas, N. (2014). Greeks in London: A Sociological Profile. Cambridge: Cambridge University Press.
37.Tselingides, D. (2011). The Church in the Diaspora Context. Mount Athos: Pemptousia Press.
38.Ware, K. (1997). The Orthodox Church (wyd. 2). London: Penguin Books.
39.Williams, D. (2023). Orthodox Christianity in Britain: Historical and Sociological Perspectives. London: Routledge.
40.Williams, T. (2023). Mapping Orthodox Churches in the UK: A Statistical Overview. London: Routledge.
41.Woodhouse, S. (2022). Orthodox Pluralism: The Intersection of Multiple Jurisdictions in Britain. Farnham: Ashgate.