Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2024.2.23-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (23) 2024
Autobiografie młodych? Między prawem do opowieści a politykami autobiograficznymi dorosłych
(Autobiographies of the young? Between the right to life stories and adult autobiographical politics)

Authors: Marta Rakoczy ORCID
Uniwersytet Warszawski

Marcin Gołąb ORCID
Uniwersytet Warszawski
Editorial Board: Paulina Iwan
Keywords: children's autobiographies modern pedagogies politics of writing critical childhood studies Janusz Korczak
Whole issue publication date:2024
Page range:12 (7-18)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

A growing number of social initiatives is feeding off the ideas of emancipatory and critical pedagogies and is looking for tools to obtain and include the sometimes essentialized voice of the child. But the still dominant definitions of autobiography, referring to the concepts of non-fiction literature and personal documentary literature, place great emphasis on forms that, due to the necessity of using more or less advanced literacy, exclude children or make their autobiographical attempts doomed to the charge of infantilism. Autobiography understood as a technique of the self, according to the dominant narratives, requires genre and narrative, writing proficiency and the ability to rationalize one's memories. And as such, it is one of the many politics of writing, sanctioned through specific genres and power relations. In the introductory article to the issue, we draw on the framing of critical childhood studies formulated by Spyros Spyrou. We reflect on the various politics of presenting the autobiographical voice of the child and ask and conditions for reaching the child's experience. We also outline the basic methodological assumptions for interpreting children's autobiographies and show their social, political and historical conditions.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ariès, Philippe, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, tłum. M. Ochab Gdańsk: Marabut, 1995.
2.Bauman, Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość? Warszawa: PWN, 2017.
3.Boni, Zofia, Feeding Anxieties. The Politics of Children’s Food in Poland, Oxford, New York: Berghahn Books, 2022.
4.Buliński, Tarzycjusz, Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka. Studium antropologiczne, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2002.
5.Cała, Alina, Wprowadzenie [w:] Ostatnie pokolenie. Autobiografie polskiej młodzieży żydowskiej okresu międzywojennego. Ze zbiorów YIWO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, oprac. i red. A. Cała, Warszawa: Wydawnictwo SIC!, 2003.
6.Dolar, Mladen Polityka głosu, tłum. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, 238-260.
7.Douglas, Kate, Contesting Childhood. Autobiography, Trauma and Memory, New Brunswik-New Jersey-London: Rutgers University Press, 2010.
8.Harasimowicz, Julia, „Ćwiczenia z patrzenia i rysowania. Wychowanie estetyczne w Polsce w latach 1903–1923 jako proces cywilizowania”, w: Cywilizowanie dzieci? Społeczno-kulturowe badania dzieciństwa w perspektywie teorii Norberta Eliasa, red. Zofia Boni, Marta Rakoczy, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2023, 53-85.
9.Jackson, Michael, Politics of Storytelling. Violence, Transgression and Intersubjectivity, Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2002.
10.Jenks, Chris, Childhoods. A Key Ideas, London-New York: Routledge: 1996.
11.Kaufmann, Jean-Claude, Ego: socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcja podmiotu, tłum. K. Wakar, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2004.
12.Kerschensteiner, Georg, Die Entwickelung der Zeichnerischen Begabung. Neue Ergebnisse auf Grund Neuer Untersuchungen, C. Gerber: Monachium, 1905.
13.Korczak, Janusz, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Internat, Kolonie letnie, Dom Sierot [w:] tegoż, Dzieła, t. 7, red. S. Wołoszyn, oprac. E. Cichy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
14.Korczak, Janusz, Prawo dziecka do szacunku [w:] tegoż, Dzieła, t. 7, red. S. Wołoszyn, oprac. E. Cichy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
15.Lee, Nick, Childhood and Society. Growing Up in an age of uncertainty, Maidenhead: Open University Press, 2001.
16.Maciejewska-Mroczek, Ewa, Krawczak, Anna, Witeska-Młynarczyk, Anna, Dzieci z nie-miejsc. Kiedy doświadczenie staje się opowieścią, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2022.
17.Mortkowiczowa, Janina, O wychowaniu estetycznem, G. Centnerszwer: Warszawa, 1903.
18.Ricci, Corrado, L’arte dei bambini, Nicola Zanichelli: Bologna, 1887.
19.Rodak, Paweł, Fenomen pisania o własnym życiu. Konkursy pamiętnikarskie w Polsce w XX wieku, „Kultura i Społeczeństwo” 2022, nr 2 (66), 6-38, https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.2.1.
20.Rogowska-Falska, Maria, Wspomnienia z maleńkości dzieci „Naszego Domu” w Pruszkowie, Warszawa: Nakładem Spółdzielni Księgarskiej „Książka”, 1924.
21.Runciman, David, Brito Vieira, Monica, Reprezentacja, tłum. K. Sosnowska, Warszawa: Wydawnictwo SIC!, 2011.
22.Spyrou, Spyros, Disclosing childhoods. Research and Knowledge Production for Critical Childhood Studies (London: Palgrave Macmillan, 2018).
23.Stargardt, Nicholas, Witnesses of War: Children’s Lives under the Nazis (London: Jonathan Cape, 2005), 358-377.
24.Szuman, Stefan, Sztuka dziecka. Psychologja twórczości rysunkowej dziecka, Książnica „Atlas”, Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych: Warszawa, 1927.
25.Toren, Christina, Learning as microhistorical process, w: Routledge International Learning Handbook, red. Peter Jarvis, Mary Watts, London–New York: Routledge, 2012.
26.Witeska-Młynarczyk, Anna, Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednotki diagnostycznej, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2019.