Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.1.18-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 1 (18) 2022
Jak jeździć na nartach. Autobiografizm w przestrzeni literacko-naukowej Kacpra Bartczaka

Autorzy: ŁUKASZ ŻUREK ORCID
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: Kacper Bartczak najnowsza poezja polska Mark Twain jazda na nartach pragmatyzm amerykański
Data publikacji całości:2022-12
Liczba stron:12 (65-76)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W pierwszej części artykułu omówiono specyfikę twórczości Kacpra Bartczaka, wynikającą ze współzależności między działalnościami poetycką, literaturoznawczą oraz translatorską. Jednocześnie zasygnalizowane zostają powody braku zainteresowania krytyki kwestią autobiografizmu u tego twórcy. Druga część, skupiona na analizie porównawczej dwóch wersji fragmentu eseju Zamiast wstępu. Prawo wiersza oraz wiersza W miłości mam wstęp do organizmu ojca z tomu Naworadiowa (2019), pokazuje, że celem włączania przez Bartczaka materiału autobiograficznego do tekstów nie jest wskazanie na biograficzną podszewkę tej twórczości, lecz umożliwienie odmiennego kontaktu z własną biografią, pozwalającego wypracować nowe techniki czy formy pisania.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bartczak, Kacper. Naworadiowa. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2019.
2.Bartczak, Kacper. „Od wiersza jako organizmu mówiącego po wiersz jako formalne pole wielo¬ściowe”. W: Kacper Bartczak, Materia i autokreacja. Dociekania w poetyce wielościowej, 275–291. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2019.
3.Bartczak, Kacper. Pokarm suweren. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.
4.Bartczak, Kacper. „Prawo wiersza”. Czas Kultury 4 (2014): 126–141.
5.Bartczak, Kacper. „Przedmowa”. W: Kacper Bartczak, Materia i autokreacja: dociekania w poetyce wielościowej, 5–11. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2019.
6.Bartczak, Kacper. „Wielość literatury i autokreacja w warunkach Realnego. Systemy prozy w «Kro¬nosie», «Dzienniku» i «Kosmosie» Witolda Gombrowicza”. W: Kacper Bartczak, Materia i auto¬kreacja. Dociekania w poetyce wielościowej, 69–101. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2019.
7.Bartczak, Kacper. „Zamiast wstępu. Prawo wiersza – refleksja autobiograficzno-teoretyczna”. W: Kacper Bartczak, Materia i autokreacja. Dociekania w poetyce wielościowej, 11–37. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2019.
8.Bartczak, Kacper, Siwczyk, Krzysztof. „Z niedanych jestem”. biBlioteka. Dostęp 28.07.2022. https:// www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/z-niedanych-jestem/.
9.Cieślak-Sokołowski, Tomasz. „Atak trudnego wiersza”. Nowa Dekada Krakowska 28 (2016): 116–119.
10.Hellich, Artur. „Heterologie. Między literaturoznawstwem a literaturą”. W: Wiek teorii. Sto lat nowo¬czesnego literaturoznawstwa polskiego, red. Danuta Ulicka, t. 3, 369–418. Warszawa: Wydaw¬nictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2020.
11.Hellich, Artur. „Kryptoautobiografia. Twórczość Romana Zimanda”. W: Artur Hellich, Gry z auto¬biografią. Przemilczenia, intelektualizacje, parodie, 142–167. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2018.
12.James, William. „Wykłady XVI i XVII. Mistycyzm”. W: William James, Doświadczenia religijne. Tłum. Jan Hempel, 344–389. Warszawa: Książka i Wiedza, 1968.
13.Koronkiewicz, Marta. „Praca wiersza (Kacper Bartczak «Pokarm suweren»)”. Rec. książki Pokarm suweren Kacpra Bartczaka. biBlioteka. Dostęp 28.07.2022. https://www.biuroliterackie.pl/ biblioteka/recenzje/o-pokarm-suweren-kacpra-bartczaka/.
14.Myk, Małgorzata. „«Skrajny przekształt». Negantropijna praca wiersza wobec reżimu technicznego życia (O «Naworadiowej» Kacpra Bartczaka)”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 42 (2021): 149–166.
15.Piotrowska-Grot, Magdalena. „W blaskach i cieniach kategorii (Kacper Bartczak, «Materia i auto¬kreacja. Dociekania w poetyce wielościowej»)”. ArtPapier 393 (2020). Dostęp 28.07.2022. http:// artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=393&artykul=7879.
16.Sala, Zuzanna. „Neurogeneza wiersza (Kacper Bartczak «Wiersze organiczne»)”. biBlioteka. Dostęp 28.07.2022. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/debaty/neurogeneza-wiersza/.
17.Świeściak, Alina. „«Magazyn obrazków ze ślepej plamki» (Kacper Bartczak, «Widoki wymazy»)”. Wizje. Dostęp 28.07.2022. https://magazynwizje.pl/aktualnik/swiesciak-bartczak/.
18.Ulicka, Danuta. „Ja czytam moje czytanie (o podmiocie wypowiedzi literackiej i literaturoznaw¬czej)”. W: Danuta Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie środkowo-wschodniej. Kraków: Universitas, 2007.
19.Waligóra, Agnieszka, Kacper Bartczak. „Świadomość wersu”. Forum Poetyki 25 (2021): 143–163.
20.Żurek, Łukasz. „Wyobcowany Pinokio, nieistniejący Fanelli (Peter Gizzi «Pieśni progowe»; Charles Bernstein «Świat w ogniu»)”. Dwutygodnik 297 (2020). Dostęp 28.07.2022. https://www.dwu¬tygodnik.com/artykul/9291-wyobcowany-pinokio-nieistniejacy-fanelli.html.