Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2023.2.21-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (21) 2023
„Pisanie jest aktem politycznym i darem”. Ewolucja autosocjobiograficznego projektu Annie Ernaux

Autorzy: MAGDALENA LANGE-HENSZKE ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: Annie Ernaux literatura zaangażowana autosocjobiografia
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:13 (115-127)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Annie Ernaux postrzega pisanie jako strategiczną możliwość interweniowania w społeczną tkankę. Jej projekt autosocjobiograficzny nigdy nie skupia się zbyt długo na „ja”, ewoluuje w kierunku odwzajemnionego daru, który pisarka pragmatycznie wykorzystuje. Celnie identyfikuje społeczne, klasowe i genderowe ramy kształtujące życie jednostki. Literatura, jej zdaniem, nigdy nie pozostaje neutralna, pisanie o jednostkowym, intymnym jest dla niej polityczne. Pytanie o możliwość rewindykacji doświadczonych nierówności stanowi pierwotną oś pisarskiego namysłu Ernaux. Formalne poszukiwania ewoluują, dzieląc twórczość pisarki na kilka etapów – od świadomie politycznej i konfrontacyjnej powieści Les armoires vides pisanej przeciwko dominacji kulturowej i ekonomicznej poprzez écriture plate (dziś woli określenie écriture factuelle lub écriture transparente), które nie zatrzymuje się na uczuciach narratora, znosi „ekran” między nim a przedstawioną rzeczywistością, po pisanie teraźniejszości – etnotekst. Wkład Ernaux w uchwycenie ducha czasu jest oryginalny, przede wszystkim ze względu na fakt, iż pisarka przyjmuje niepewność i złożoność teraźniejszości bez pesymizmu. Rozdarta między pozycją etnologa a pisarki zdaje sobie sprawę z ograniczeń i niewystarczalności każdego z tych dyskursów. Jednak postawa etnologa wydaje się przeważać, ponieważ, zdaniem Ernaux, oddaje z większą precyzją ulotność oraz siłę codzienności, odpowiada na potrzeby szybkiego zapisu, relacji z miejsca wydarzeń. Pisanie staje się dla Ernaux transsubstantiation, przekształceniem własnych przeżyć w coś istniejącego poza podmiotem, niematerialnego, lecz zrozumiałego i przydatnego dla innych, pewną prawdą, która jest ważniejsza niż „ja”.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Camus, Albert. Discours de Suède. Dostęp 15.12.2022. https://athenaphilosophique.net/wp-content/uploads/2019/07/Camus-Albert-Discours-de-su%C3%A8de.pdf.
2.Dans le caddie d’Annie Ernaux. Wywiad w radiu France Culture. Dostęp 12.01.2023. https://www.youtube.com/watch?v=AKJPale9N4A.
3.Daria Bignardi dialoga con Annie Ernaux. Salone Internazionale del Libro di Torino. Dostęp 21.02.2023. https://www.youtube.com/watch?v=LLJPVXlHCaI.
4.Debord, Guy. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Tłum. Mateusz Kwaterko. Warszawa: PIW, 2006.
5.Dugast-Portes, Francine. Écriture et lecture du fragment dans l’oeuvre d’Annie Ernaux. W: Annie Ernaux. Un engagement d’écriture, red. Pierre-Louis Fort, Violaine Houdart-Merot. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2017. Wersja Kindle.
6.Ernaux, Annie. Les armoires vides. Paris: Gallimard, 2013. Wersja Kindle.
7.Ernaux, Annie. Conférence Nobel. Dostep 10.01.2023. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2022/ernaux/201000-nobel-lecture-french/.
8.Ernaux, Annie. L’écriture comme un couteau. Entretien avec Frédéric-Yves Jeannet. Paris: Gallimard, 2003.
9.Ernaux, Annie. L’Evénement. Paris: Gallimard, 2014, wersja Kindle.
10.Ernaux, Annie. Journal du dehors. Paris: Gallimard, 1995.
11.Ernaux, Annie. Passion simple. Paris: Gallimard, 1991.
12.Ernaux, Annie. Regarde les lumières mon amour. Paris: Raconter la vie, 2014.
13.Ernaux, Annie, Michelle Porte. Le vrai lieu. Entretiens avec Michelle Porte. Paris: Gallimard, 2018. Wersja Kindle.
14.Ionescu, Mariana. „Journal du dehors d’Annie Emaux: «je est un autre»”, The French Review 74 (2001), 5 : 934–943. Dostęp 25.11.2023. https://www.jstor.org/stable/399769.