Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2022.31-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 31
Theater im Dialog: Imaginarien vom polnischen Theater in deutschen Fachmedien
(Teatr a dialog: Imaginaria o polskim teatrze w niemieckich mediach branżowych)

Autorzy: Karolina Prykowska-Michalak ORCID
Uniwersytet Łódzki, Europejski Uniwersytet Viadrina
Słowa kluczowe: teatr polski polsko-niemieckie relacje teatralne relacje teatralne w „Theater heute“ „Theater der Zeit“ nachtkritik.de
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:15 (83-97)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 229

Abstrakt

W niemieckich mediach obecne są relacje z polskich teatrów, tworzone przez niemieckich, czy też polskich dziennikarzy i krytyków. Buduje to pewien obraz nie tylko estetyki polskiego teatru, ale także swoiste imaginarium polskiego społeczeństwa. Celem artykułu jest ukazanie fluktuacji i zmian obrazu polskiego teatru w Niemczech w ciągu ostatnich dwóch dekad, tworzonego głównie przez prasę fachową i portale poświęcone wydarzeniom teatralnym. Zasadnicze pytanie brzmi, czy wizja polskiego teatru odnosi się do jego aktualnej kondycji artystycznej, analizy jego charakteru i poszukiwania innowacji oraz na ile jest to relacja uwarunkowana komercyjną sprzedażą informacji, często determinowaną przez niemiecką wizję społecznej roli teatru, czy też sytuacją polityczną.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.„A-Polen und B-Polen“. Theater der Zeit 4 (2005). Zugriff 22.09.2021. https://www.theaterderzeit.de/Cart/Index.
2.Borowski, Mateusz, Małgorzata Sugiera (Hg.). Theater spielen und denken. Polnische Texte des 20. Jahrhunderts. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Verlag, 2008.
3.Burzyńska, Anna R. The good change. Zugriff 19.08.2019. https://nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=12175:theaterbrief-aus-polen-13-the-good-change-in-polish-theatre&catid=416&Itemid=100055.
4.Fałkowski, Mateusz, Agnieszka Popko. Niemcy o Polsce i Polakach 2000–2006. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2006. Zugriff: 30.04.2020. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/niemcy-o-polsce-i-polakach-2000-2006-glowne-wnioski-z-badania.
5.„Gegen die Wand. Konservative Revolution in Polen“. Osteuropa 1/2 (2016). Zugriff 02.01.2022. https://zeitschrift-osteuropa.de/hefte/2016/1-2/.
6.Irmer, Thomas. „Lech ohne Lächeln“. Theater Heute 7 (2006): 70.
7.Klemm, Wojtek. Theater des Lebens, Theater des Todes. Zugriff 30.07.2019. https://nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=4259:theaterbrief-aus-polen-5-theater-und-staatstrauer&catid=416&Itemid=100055.
8.Lawaty, Andreas, Hubert Orłowski (Hg.). Deutsche und Polen. Geschichte, Kultur, Politik. München: C.H. Beck, 2003.
9.Łada, Agnieszka. Dwadzieścia lat minęło. Polacy o zjednoczeniu Niemiec i stosunkach polsko-niemieckich w dwudziestą rocznicę zjednoczenia Niemiec. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2010.
10.Łada, Agnieszka. Patrzymy w przyszłość. Polacy o polsko-niemieckiej współpracy i o znaczeniu historii we wzajemnych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2011.
11.Łada, Agnieszka. Wspólny kierunek różne perspektywy. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2017.
12.Łada, Agnieszka. Barometr Polska – Niemcy 2015. Polacy o polsko-niemieckim partnerstwie we wspólnej Europie. Zugriff 30.07.2019. www.isp.org.pl/pl/publikacje/barometr-polska-niemcy-2015-polacy-o-polsko-niemieckim-partnerstwie-we-wspolnej-europie.
13.Maj, Maria. „Po premierze, rozmawiają Maria Maj i Grzegorz Jarzyna“. Didaskalia 53 (2003): 65.
14.Mróz, Krzysztof. Das Polenbild in den deutschen Medien: Inhaltsanalytische Untersuchung des Images von Polen als ein wettbewerbsfähiger Standort in ausgewählten deutschen Printmedien. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2008.
15.Nowacka, Iwona. „Polnisch-polnischer Kulturkampf“. Theater der Zeit 10 (2019). Zugriff 03.02.2022. https://www.theaterderzeit.de/2017/10/35501/komplett/?print=print.
16.Pawłowski, Roman. Welches Theater kommt nach den Zwillingen? Zugriff: 30.09.2019. https://www.nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=991&Itemid=99.
17.Quickert, Anja. „Heldendämmerung. Der polnische Kulturminister streicht dem Theaterfestival Malta willkürlich bereits bewilligte Gelder“. Theater heute 8/9 (2017): 1.
18.Quickert, Anja. „Provokation gelungen, Wirkung offen“. Theater heute 4 (2017): 68.
19.Staszczak-Prüfer, Natalia. Rosenkranz ins Gesicht. Zugriff 19.08.2019. https://nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=13772:theaterbrief-aus-polen-15-klatwa-fluch-von-oliver-frljic-in-warschau-analyse-eines-hochpolitischen-theaterskandals&catid=416&Itemid=100055.
20.Taylor, Charles. A Secular Age. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2007.
21.Uberman, Iwona. Absehbares Desaster. Zugriff 19.08.2019. https://nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=13115:theaterbrief-polen-14-iwona-uberman-ueber-den-politischen-intendanzwechsel-am-legendaeren-teatr-polski-in-wroclaw-der-volksbuehne-von-polen&catid=416&Itemid=100055.
22.Uberman, Iwona. „Herzlich unwillkommen“. Theater heute 2 (2017): 1.
23.Uberman, Iwona. Mythos auf dem Prüfstand. Zugriff 19.08.2019. https://nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=7882:theaterbrief-aus-polen-9-neue-theaterstuecke-untersuchen-die-revolutionaere-bewegung-der-solidarno&catid=416&Itemid=100055.
24.Uberman, Iwona. „Widz w grupie morderców. O pracy nad Łaskawymi mit Armin Petras spricht Iwona Uberman“. Teatr 1 (2012): 24–27.