Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2016.25-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 25
Obst und Rosen: Angelika Reitzers Roman „Wir Erben“ im Blickfeld der (kultur)anthropologischen Literaturwissenschaft
(Owoce i róże: Powieść Angeliki Reitzer „Wir Erben” czytana z perspektywy antropologii kulturowej)

Autorzy: Joanna Ławnikowska-Koper
Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa
Słowa kluczowe: współczesna literatura austriacka powieść rodzinna Angelika Reitzer perspektywa kulturowo-antropologiczna
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:18 (67-84)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 680

Abstrakt

Antropologia kultury zainspirowała literaturoznawców do analizy i interpretacji tekstów literackich jako tekstów kultury, ukazujących człowieka w sieci społecznych powiązań i codziennych działań na tle osiągnięć cywilizacyjnych opisywanego okresu. Perspektywa antropologii kulturowej posłużyła w artykule do analizy i interpretacji powieści „Wir Erben” (2014) austriackiej pisarki Angeliki Reitzer. Analiza odwołująca się do życia bohaterek Marianne i Siri unaocznia konstrukcję codzienności w utworze (z uwzględnieniem czynników takich jak przestrzeń społeczna i materialna), wskazując na jej referencyjny charakter wobec rzeczywistości. Zgodnie z założeniami antropologii literatury (Ewa Kosowska) i literaturoznawstwa antropologicznego (Doris Bachmann-Medick) tekst literacki jest źródłem wiedzy o świecie nie tylko bohaterów literackich, ale i czytelników. Powieść „Wir Erben” czytana według tego klucza pozwala współczesnemu odbiorcy na zrozumienie własnej rzeczywistości.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bachmann-Medick, Doris. Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2006.
2.Bachmann-Medick, Doris (Hg.). Kultur als Text. Die anthropologische Wende in der Literaturwissenschaft. Frankfurt a. M.: Fischer, 1996.
3.Böhme, Hartmut, Klaus R. Scherpe (Hg.). Literatur und Kulturwissenschaften. Positionen. Modelle. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1996.
4.Donnenberg, Josef. „Heimatliteratur in Österreich nach 1945 – rehabilitiert oder antiquiert?“. In: Wesen und Wandel der Heimatliteratur. Am Beispiel der österreichischen Literatur seit 1945, hrsg. v. Karl Konrad Polheim, 41–47. Bern: Peter Lang, 1989.
5.Flusser, Vilém. Vom Subjekt zum Projekt: Menschwerdung. Bensheim u. Düsseldorf: Bollmann, 1994.
6.Gabriel, Karl, Christel Gärtner, Detlef Pollack (Hg.). Umstrittene Säkularisierung. Soziologische und historische Analysen zur Differenzierung von Religion und Politik. Berlin: University Press, 2012.
7.Gauß, Hans-Markus. „Angelika Reitzers Wir Erben. Ein langsamer Roman vom schnellen Vergehen der Zeit“. Neue Züricher Zeitung, 27.05.2014, Zugriff 15.12.2015. www.nzz.ch/feuilleton/buecher/ein-langsamer-roman-vom-schnellen-vergehen-der-zeit-1.18310147.
8.Haas, Birgit. Der postfeministische Diskurs. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2015.
9.Hirsch, Mathias. Das Haus. Symbol für Leben und Tod, Freiheit und Abhängigkeit. Gießen: transcript, 2006.
10.Holdenried, Michaela, Willms Weertje (Hg.). Die interkulturelle Familie. Literatur- und sozialwissenschaftliche Perspektiven. Bielefeld: transcript, 2012.
11.Kaschuba, Wolfgang. Einführung in die Europäische Ethnologie. München: C. H. Beck, 2003.
12.Kosowska, Ewa. Antropologia literatury: teksty, konteksty, interpretacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007.
13.Kunne, Andrea. Heimatroman – Last oder Lust? Amsterdam, Atlanta: Rodopi, 1991.
14.Lehmann, Hartmut. Säkularisierung. Der europäische Sonderweg in Sachen Religion. Göttingen: Wallstein, 2004.
15.Ławnikowska-Koper, Joanna: „Familiennarrative aus kulturanthropologischer Sicht. Anna Mitgutschs Familienfest und Wiesław Myśliwskis Der helle Horizont“. In: Stimulus. Sprache, Literatur, Erkenntnis, hrsg. v. Wolfgang Hackl, Kalina Kupczyńska, Wolfgang Wiesmüller, 116–129. Wien: Praesens, 2014.
16.Marquard, Odo. „Kompensationen. Hält die Literatur mit der Wirklichkeit Schritt?“. In: Medium und Maschine. Über das Zeitgemäße der Literatur, hrsg. v. Herbert Heckmann, Gerhard Dette, 25–36. Göttingen: Wallstein, 1994.
17.Martinec, Thomas, Claudia Nitschke. Familie und Identität in der deutschen. Literatur. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2009.
18.Mayer, Mathias. Adalbert Stifter. Erzählen als Erkennen. Stuttgart: Reclam, 2001.
19.Neuschäfer, Markus. Das bedingte Selbst. Familie, Identität und Geschichte im zeitgenössischen Generationenroman. Berlin: epubli, 2013.
20.Oswald, Marcel. Das dritte Auge: zur gegenständlichen Gestaltung der Wahrnehmung in Adalbert Stifters Wegerzählungen (=Zürcher germanistische Studien, Bd. 12). Bern, Paris: Peter Lang, 1988.
21.Reitzer, Angelika. Taghelle Gegend. Innsbruck, Wien: Haymon, 2007.
22.Reitzer, Angelika. Frauen in Vasen. Innsbruck, Wien: Haymon, 2008.
23.Reitzer, Angelika. unter uns. Salzburg: Jung und Jung, 2010.
24.Reitzer, Angelika. Wir Erben. Salzburg, Wien: Jung und Jung, 2014.
25.Schandor, Werner. „Reitzer, Angelika: Wir Erben“ (Rezension). Zugriff 04.12.2015. www.wienerzeitung.at/themen_channel/literatur/buecher_aktuell/642490_Reitzer-Angelika-Wir-Erben.html.