Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2017.26-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 26
Zum Einfluss des Internets auf die Wirklichkeitsdarstellung in der heutigen Kinder- und Jugendliteratur
(Wpływ Internetu na kreowanie rzeczywistości we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży)

Autorzy: Ewa Hendryk
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Filologiczny
Słowa kluczowe: nowe media Internet jako motyw literacki literatura dla dzieci i młodzieży
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:15 (75-89)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 1118

Abstrakt

Korzystanie z Internetu i jego usług, takich jak np. poczta elektroniczna, media społecznościowe, komunikatory i gry online, stało się nieuniknionym i nieodwracalnym zjawiskiem współczesnego świata. Media te stanowią bowiem jedną z najatrakcyjniejszych form rozrywki oraz spędzania wolnego czasu przez ich młodych użytkowników, dlatego pojawiają sie coraz częściej jako temat i motyw we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. Temu fenomenowi poświęcony jest niniejszy artykuł, którego celem jest wykazanie na podstawie wybranych utworów wpływu Internetu na problematykę, fabułę oraz na kreację świata przedstawionego i bohaterów w literaturze dla dzieci i młodzieży. Istotne wydaje się pytanie, w jaki sposób przenikanie się świata realnego i wirtualnego wpływa na fikcję literacką i konstrukcję utworów.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.„Kinder- und Jugendliteratur im Prozess der Medienkonvergenz: Adaption – Hybridisierung – Intermedialität“. Zugriff 20.02.2017. http://www.kinderundjugendmedien.de/index.php/
2.literaturkritiken/87-nachrichten/konferenzen-und-tagungen/228-kinder-und-jugendliteratur-im-prozess-der-medienkonvergenz-adaption-hybridisierung-intermedialitaet.
3.„Vernetzte Menschheit: Kommunikation von Hirn zu Hirn“, 10.05.2009. Zugriff 10.02.2017. http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/vernetzte-menschheit-kommunikation-von-hirn-zu-hirn-a-614991.html.
4.Balan, Bruce. Cyber.kdz. SOS Nasa. Übers. v. Corinna Kühn. Hamburg: Argument Verlag, 2001.
5.Belz, Corinna, Regina Schilling. Fanny & Pepsi – alles wird gut. Hamburg: Carlsen, 2001.
6.Buschendorff, Florian. Geil, das peinliche Foto stellen wir online! Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2010 (=K.L.A.R.).
7.Chehab, Milena Rachid. „Twitteratura“. Gazeta Wyborcza, 29.07.2014: 10.
8.Cross, Gillian. Auf Wiedersehen im Cyberspace. Übers. v. Hilde Linnert. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2000.
9.Elsäßer, Tobias. One: Die einzige Chance. Frankfurt a. M.: Fischer Sauerländer, 2013.
10.Ewers, Hans-Heino. Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur. Weinheim, München: Juventa, 2002.
11.Feibel, Thomas. BACK-UP – ein hacker-thriller. München: Cbt Verlag, 2005.
12.Gabathuler, Alice. dead.end.com. Stuttgart: Thienemann Verlag, 2011.
13.Godzic, Wiesław. „Czy nowe media potrzebują nowej estetyki? Humanista w Internecie“. In: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, hrsg. v. Krystyna Wilkoszewska, 257–272. Kraków: Universitas, 1999.
14.Hammer, Agnes. Ich blogg dich weg! Bindlach: Loewe Verlag, 2013.
15.Hendryk, Ewa. „Gra komputerowa jako motyw literacki na podstawie powieści Ursuli Poznanski Erebos“. In: Oswoić rzeczywistość. Wokół niemieckojęzycznej literatury dla dzieci i młodzieży, hrsg. v. Ewelina Kamińska-Ossowska, Ewa Hendryk, Bd. 1, 181–194. Szczecin: volumina.pl, 2016.
16.Hendryk, Ewa. „Literatura i nowe media na przykładzie niemieckojęzycznego piśmiennictwa sieciowego“. In: Studia Niemcoznawcze – Studien zur Deutschkunde, hrsg. v. Lech Kolago, Bd. 54, 437–447. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
17.Honey, Elisabeth. Salamander im Netz. Übers. von Heike Brandt. Weinheim: Beltz & Gelberg, 2002.
18.Hopfinger, Maryla. Literatura i media. Po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
19.Jeier, Thomas. Hilferuf aus dem Internet. Würzburg: Arena Verlag, 2001.
20.Jessen, Jens. „Lesekultur: Hurra, wir lesen noch!“ Zeit online, 22.07.2010. Zugriff 15.02.2017. http://www.zeit.de/2010/30/Schriftkultur-Lesen-Essay.
21.Kaster, Armin. Ich hab schon über 500 Freunde! Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2012 (=K.L.A.R.).
22.Kaster, Armin. Im Netz gewinn ich jeden Fight. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2009 (=K.L.A.R.).
23.Möbius, Thomas. „,Von jetzt an bleib ich in der Wirklichkeit‘: Zum Einfluss des Internets auf die Modellierung von Wirklichkeit in der aktuellen realistischen Kinder- und Jugendliteratur“. In: Am Anfang war das Staunen: Wirklichkeitsentwürfe in der Kinder- und Jugendliteratur, hrsg. v. Gerhard Härle, 207–223. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005.
24.Pope, James. Wildwassermädchen. Ravensburg: Ravensburger Buchverlag, 1998.
25.Poznanski, Ursula. Erebos. Bindlach: Loewe Verlag, 2011.
26.Sanders, Barry. Der Verlust der Sprachkultur. Frankfurt a. M.: S. Fischer Verlag, 1998.
27.Stadtfeld, Peter. Allgemeine Didaktik und Neue Medien. Der Einfluss der Neuen Medien auf didaktische Theorie und Praxis. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 2004.
28.Suter, Beat. „Fluchtlinie. Zur Geschichte deutschsprachiger Hyperfictions“, 1999. Zugriff 09.02.2017. http://www.netzliteratur.net/suter/fluchtlinie.htm.
29.Szillat, Antje. Alice im Netz: Das Internet vergisst nie, hrsg. v. lo-net GmbH lehrer-online.de. Neureichenau: edition zweihorn, 2010.
30.Szillat, Antje. Rache@. Neureichenau: Edition Zweihorn, 2009.
31.Tyszka, Agnieszka. Mejle na miotle. Łódź: Akapit Press, 2013.
32.Wajs Alicja. „Deutsche Kinder- und Jugendliteratur und Neue Medien – Entwicklungstendenzen und Formwandlungen in den deutschsprachigen Medien“. In: Kinder, Literatur, Neue Medien, hrsg. v. Karin Richter, Sabine Riemann, 225–244. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2000.
33.Waluszek, Christian. Allgames. Stuttgart: Thienemann Verlag, 2010.
34.Weber, Annette. Im Chat war er noch so süß. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2006.
35.Wilhelm, Andreas. Copy C@ts auf Abwegen im Internet. Ravensburg: Ravensburger Buchverlag, 2000.
36.Wilkoszewska, Krystyna. „Estetyki nowych mediów“. In: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, hrsg. v. Krystyna Wilkoszewska, 7–25. Kraków: Universitas, 1999.