Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Innowacje w usługach hotelarskich - analiza porównawcza rozwiązań innowacyjnych wdrażanych w wybranych hotelach województwa lubelskiego i małopolskiego
(Implementing innovativeness in hospitality services - comparative analysis of lubelskie and małopolskie voivodships hotel's)

Authors: JOANNA WALENCIUK
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej

Anna Dłużewska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki
Keywords: innovativeness hospitality innovations
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:11 (145-155)
Klasyfikacja JEL: Z30 J80 J40 R50 Y80
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to compare the level of innovations in Małopolskie and Lubelskie viovodiship hotels. The choice of provinces was made on the basis of the expected disparities related to the tourist attractiveness and the capacity of the accommodation base. Hotels selected for analysis differ in the category, size and location. The research was carried out the first half of 2017. The research results indicate a significant advantage of innovative activities in the Małopolskie voivodship. According to the authors, this is related not only with the affiliation of hotels to large chains, but also with a competition on the market, “forcing” more creativity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bigliardi, B., Dormio, A. (2009). An empirical investigation of innovation determinants in food machinery enterprises.
2.European Journal of Innovation Management, 2 (12), 223-242.
3.Hjalager, A.M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31, 1-12.
4.Jędrasiak, M. (2013). Innowacyjność w hotelarstwie na przykładzie wybranych hoteli Dolnego Śląska. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 140-149.
5.Krupa, J., Krupa, K. (2010). Innowacyjność elementem konkurencyjności w turystyce. W: J. Krupa (red.), Innowacyj¬ność w turystyce. Rzeszów: Procarpathia.
6.Najda-Janoszka, M. (2012). Współdziałanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach działalności innowacyjnej. Prze¬gląd Organizacji, 12, 20-23.
7.Najda-Janoszka, M. (2013). Zatrzymywanie wartości z innowacji w branży turystycznej. International Journal of Contemporary Management, 1 (21), 140-153.
8.OECD (2008). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie.
9.Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Warszawa: Departament Strategii i Rozwoju Nauki.
10.Para, A. (2013). Przejawy i uwarunkowania innowacyjności obiektów hotelowych. W: P. Dominik (red.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (s. 55-65). Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji AlmaMer Szkoła Wyższa.
11.Piekarz, H., Stabryła, A. (2005). Zarządzanie rozwojem w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie małych firm (s. 47-68). Wałbrzych: Poldruk. 
12.Puciato, D. (2013). Wybrane aspekty innowacyjności przedsiębiorstw hotelowych z Beskidu Śląskiego. International Journal of Contemporary Management, 1 (12), 106-114.
13.Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
14.Sztorc, M. (2015). Wpływ innowacyjności na konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych hoteli. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek, 1 (48), 117-143.
15.Szymańska, E. (2013). Innowacyjność obiektów hotelarskich w świetle badań. W: P. Dominik (red.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (s. 77-90). Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji AlmaMer Szkoła Wyższa.
16.Zontek, Z. (2014). Innowacje usługowe na przykładzie usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wy¬działu Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.