Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.3.43-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (43) 2018
Organization and management of tourist attractions. Case studies of Lower Silesia projects

Authors: KAZIMIERZ KLEMENTOWSKI
University of Business in Wrocław, Poland

MARIUSZ SOŁTYSIK
University School of Physical Education in Wrocław, Poland

ZYGMUNT SAWICKI
University of Business in Wrocław, Poland

Soňa Jandová
Technical University of Liberec, Czech Republic

Piotr Oleśniewicz
University School of Physical Education in Wrocław, Poland
Keywords: tourist attractions sightseeing values organization and management Lower Silesia
Data publikacji całości:2018-10-01
Page range:7 (125-131)
Klasyfikacja JEL: R11 R58 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Tourist attractions are changing dynamically in terms of form, location, scale, and manner of their creation. This thesis is confirmed by the selected tourist attractions of Lower Silesia presented in the paper. They are an important phenomenon for tourism, as they play a special role in creating the regional tourist product. However, the function of tourist attractions in this area is changing. The expectations of tourist traffic participants and tour operators evolve, which results in changes in the market of tourist attractions, considered a complex and efficiently managed tourist product.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bosiacki, S., Sikora, J. (1999). Podstawy marketingu w turystyce i rekreacji. Poznań: AWF.
2.Byszewska-Dawidek, M., Kulesza, I. (2004). Krajowy rynek atrakcji turystycznych. Warszawa: Instytut Turystyki.
3.Cohen, E. (1972). Towards a sociology of international tourism. Social Research, 39, 164-182.
4.Goodall, B. (1990). The dynamics of tourism place marketing. In: G. Ashworth, B. Goodall (eds.), Marketing Tourism Places (pp. 259-279). London: Routledge.
5.Gunn, S., Rusk, C.A. (1979). Tourism planning. New York: Crane, Russak and O.
6.Kożuchowski, K. (2005). Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.
7.Kruczek, Z. (2002). Atrakcje turystyczne. Metody oceny ich odbioru - interpretacja. Folia Turistica, 73, 37-61.
8.Kruczek, Z. (2005). Polska. Geografia atrakcji turystycznych. Kraków: Proksenia.
9.Lew, A. (1987). A framework of tourist attraction research. Annals of Tourism Research, 14 (4), 533-575.
10.Lundberg, D. (1985). The tourist business. New York: Van Nostrand Reinhold.
11.MacCannell, D. (2002). Turysta. Nowa teoria klasypróżniaczej. Warszawa: Muza SA.
12.Nowacki, M. (2000a). Analiza potencjału atrakcji krajoznawczych na przykładzie Muzeum Narodowego w Szreniawie.
13.Problemy Turystyki, 23 (1-2), 45-60.
14.Nowacki, M. (2000b). Rola interpretacji dziedzictwa w zarządzaniu atrakcjami turystycznymi. Problemy Turystyki, 23 (3-4), 35-47.
15.Nowacki, M. (2002). Ocena jakości produktu atrakcji turystycznej z wykorzystaniem metody Servqual. Turyzm, 12 (1), 55-73.
16.Nowacki, M. (2003). Wrażenia osób zwiedzających atrakcje turystyczne. Folia Turistica, 14, 117-132.
17.Podemski, K. (2004). Socjologia podróży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
18.Rogalewski, O. (1972). Podstawy gospodarki przestrzennej w turystyce. Ruch turystyczny - monografie. Warszawa: SGPiS.
19.Sawicki, Z. (2013). Four Hills Tournament in Oberstdorf as a main tourism product of the Alps region. In: J. Marak, J. Wyrzykowski (eds.), Tourism role in the regional economy, vol. 4, Regional tourism product — theory and practice (pp. 591-600). Wrocław: University of Business in Wrocław.
20.Sawicki, Z. (2016). The Bayreuth Festival of Richard Wagner as a main product of cultural tourism in Bavaria. In: J. Marak, J. Wyrzykowski, S. Toczek-Werner (eds.), Tourism role in the regional economy, vol. 6, Cultural tourism as a brand¬ed tourism product of cities, towns and regions (pp. 192-200). Wrocław: University of Business in Wrocław.
21.Swarbrooke, J. (1995). The development and management of visitors attractions. Oxford: Butterworth-Heinemann.