Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.6.84/2-13
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 6/2016
Wpływ polityki Unii Europejskiej na kierunki zmian w polskim systemie edukacji
(The Influence of the European Union Policy for Changes in Polish Education System)

Authors: Katarzyna Maj-Waśniowska
Keywords: the changes in education in Poland the Human Capital Operational Programme indicators and reference levels European average performance (‘European benchmarks’) the open method of coordination the educational policy of the European Union (EU)
Data publikacji całości:2016
Page range:18 (151-168)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The study was undertaken the issue includes the educational policy of the European Union (EU) and its influence on the changes taking place in the area of education in Poland. Agitated research problem related in particular to the range EU education policy and the objectives of this policy and ways to measure their achievement. Its expression is research hypothesis placed here, according to which the essential for achieving Poland’s goals set by the EU’s education policy was the use of financial resources from the EU Structural Funds. In order to verify the hypothesis formulated in this way in the first place the characteristics of the educational policy of the European Union was made, its objectives and the methods used in their implementation. Then the achievement of these objectives by Poland was analysed as also the support of their implementation of the European funds. As a result of the research found that the changes in education policy in Poland were related to the implementation of educational policy goals of the EU and with the financial support under the Structural Funds. In addition, the results of research allow us to conclude that Poland has not managed to achieve all the objectives of EU education policy set by the European benchmarks. However, in the context of the driven research problem we should positively evaluate the activities financed from the EU funds with the objectives of European Union programs.
Download file

Article file

Bibliography

1.Co warto wiedzieć o kierunkach zmian w edukacji, aby skutecznie realizować projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego (2010). Warszawa: MEN.
2.Dziewulak, D. (1997). Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa: Żak.
3.Education and Training Monitor 2012 (2012). Luxembourg: European Commission, Publications Office of the European Union.
4.Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 (2002). Luksemburg: Komisja Europejska, Dyrektoriat Generalny ds. Edukacji i Kultury, Biuro Urzędowych Publikacji Wspólnot Europejskich.
5.Edukacja w UE. MEN. Pobrane z: https://men.gov.pl/wspolpraca-miedzynarodowa/unia-europejska/edukacja-w-ue.html (25.03.2016).
6.Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
7.Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 3.03.2010. Pobrane z: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri-Serv.do?uri=COM:2010:2020:FIN:PL:PDF (15.03.2016).
8.Fundusze unijne dla oświaty w nowej perspektywie finansowej 2014–2020. MEN. ponrane z: http://efs.men.gov.pl/dodatki/moc-w-regionach/index.html (16.01.2014).
9.Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z 21.11.2008 w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa. Dz.Urz. UE C 319 z 13.12.2008.
10.Konkluzje Rady na temat poziomu odniesienia w dziedzinie mobilności edukacyjnej. Dz.Urz. UE C 372 z 20.12.2011.
11.Konkluzje Rady z 5–6.05.2003 w sprawie poziomów referencyjnych wyznaczających średni europejski wynik w zakresie kształcenia i szkolenia (poziomy odniesienia) (dok. 8981/03).
12.Konkluzje Rady z 12.05.2009 w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Dz.Urz. UE C 119/02 z 28.05.2009.
13.Language Competences for Employability, Mobility and Growth Accompanying the document Communication From the Commission Rethinking Education: Investing in Skills for Better Socio-Economic Outcomes. European Commission, SWD(2012) 372 final, Strasbourg, 20.11.2012.
14.Mierzwa, J. (2006). Podstawy traktatowe polityki edukacyjnej Unii Europejskiej – ich ewolucja i perspektywy. Zeszyty Naukowe Zakładu Europeistyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 1 (1), 11–22.
15.Monitor kształcenia i szkolenia 2015. Polska (2015). Luksemburg: Komisja Europejska, Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
16.Pawlak, R. (2004). Polska reforma oświaty a europejska polityka edukacyjna. Studia Europejskie, 3, 101–121.
17.Pietrzyk, I. (2000). Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich. Warszawa: PWN.
18.Presidency Conclusions, Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. European Parliament. Pobrane z; http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm (15.03.2016).
19.Program Kapitał Ludzki. Informacje dotyczące postępów w realizacji Programu Kapitał Ludzki 2007–2013. Portal Funduszy Europejskich. Pobrane z: https://www.efs.20072013.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania (15.02.2016).
20.Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.07.2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999. Dz.Urz. UE L 210 z 31.07.2006.
21.Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.07.2006 w sprawie Europejskiego Funduszu
22.Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999. Dz.Urz. UE L 210 z 31.07.2006.
23.Sprawozdanie Komisji Europejskiej „Postępy w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia – wskaźniki i poziomy odniesienia, 2010/11”. Bruksela 19.04.2011. pobrane z; http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-488_pl.htm (8.02.2016).
24.Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki. Dynamiczna Polska 2020 przyjęta przez Radę Ministrów 15.01.2013. M.P. z 13.02.2013, poz. 73.
25.Strategia rozwoju edukacji na lata 2007–2013 (2005). Warszawa: MENiS.
26.Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 przyjęta przez Radę Ministrów 18.06.2013. M.P. z 7.08.2013, poz. 640.
27.Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 przyjęta przez Radę Ministrów 26.03.2013. M.P. z 16.05.2013, poz. 378.
28.Strategia Rozwoju Kraju 2020 przyjęta przez Radę Ministrów 25.09.2012. M.P. z 22.11.2012, poz. 882.
29.Strategic Framework – Education & Training 2020. European Commission. Pobrane z: http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/index_en.htm (15.03.2016).
30.Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013 (wersja 3.16) (2014). Warszawa: MIiR.
31.Traktat amsterdamski. Dz.U. UE C 340 z 10.11.1997.
32.Traktat nicejski. Dz.U. UE C 80 z 10.03.2001.
33.Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana). Dz.Urz. UE C 326 z 26.10.2012.
34.Traktat o Unii Europejskiej (traktat z Maastricht). Dz.U. UE C 191 z 29.07.1992.
35.Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy. Dz.U. UE C 310 z 16.12.2004.
36.Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską w wersji Traktatu Amsterdamskiego. W: A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydło-Tefelska (oprac.), Dokumenty europejskie (s. 101–120). T. 3. Lublin: Morpol.
37.Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz.Urz. UE L 394 z 30.12.2006.
38.Zgliczyński, W. (2010). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Studia Biura Analiz Sejmowych, 2 (22). Pobrane z: www.bas.sejm.gov.pl (15.12.2013).