Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.91-21
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 1/2018 (91)
Determinants of IPO Underpricing on the Warsaw Stock Exchange
(DETERMINANTY UNDERPRICINGU PIERWSZYCH OFERT PUBLICZNYCH NA GPW)

Autorzy: Yuliya Kavalenka
Akademia Leona Kozmniskiego
Słowa kluczowe: pierwsza oferta publiczna underpricing Giełda Papierów Wartościowych
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (257-267)
Klasyfikacja JEL: G00 G10 G14 G15 G20 G30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cel – celem tego artykułu jest przedstawienie dowodów na temat początkowego zwrotu (IR) wstępnych ofert publicznych (IPO) na rynku akcji w Polsce oraz określenie czynników determinujących początkowy underpricing IPO na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) w okresie od 2005 r. do 2015 r. Metodologia badania – ocena empiryczna i szacowanie wyników regresji na podstawie informacji uzy-skanych z baz danych takich jak: Bloomberg, Dealogic i MergerMarket. Wynik – artykuł dostarcza dowodów na asymetrię informacji, teorie behawioralne, a także własnościowe i strukturalne. Wyniki wskazują sześć zmiennych, które mają wpływ na stopień underpricingu, a mianowicie zaangażowanie funduszy PE i VC w strukturę własności spółki przeprowadzającej IPO, nowe akcje emitowane jako procent całkowitych wpływów z publicznej oferty publicznej, niepewność ex-ante zmierzona według skrajnej wartości Parkinsona, cena IPO została ustalona na poziomie maksymalnym, obroty akcjami sprzedanymi w czasie debiutu oraz zwrot na giełdzie sześć miesięcy przed debiutem. Oryginalność/Wartość – niniejszy artykuł stanowi wkład do literatury dostarczającej nowych dowodów na stosunkowo mało przeszukiwane zjawisko underpricingu IPO i ich determinanty na polskim rynku akcji.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Al-Hassan, A., Delgado, F., Omran, M. (2007). IPO behabior in GCC countries: Goody-two shoes or Bad-to-the-Bone? International Monetary Fund.
2.Allen, F., Faulhaber, G. (1989). Signaling by underpricing in the IPO market. Journal of Financial Economics, 23, 303–324.
3.Aussenegg, W. (2000). Privatization versis private sector: Initial public offerings in Poland. Multinational Finance Journal, 1–2 (4), 69–99.
4.Balvers, R., McDonald, W., Miller, R. (1988). Underpricing of new issues and the choice of auditors as a signal of investment banker reputation. Accounting Review, 63, 605–622.
5.Barry, C., Muscarella, C., Peavy, J., Vetsuypens, M. (1990). The role of venture capital in the creation of public companies: evidence from the going-public process. Journal of Financial Economics, 2 (27), 447–471.
6.Beaty, R., Welch, I. (1986). Investment bankin, reputation, and the underpricing of initial public offerings. Journal of Financial Economics, 15, 213–232.
7.Bodnaruk, A. (2009). Proximity always matters: local bias when the set of local companies changes. The European Financial Review, 13, 629–656.
8.Booth, J., Chua, L. (1996). Ownership dispersion, costly information, and the IPO underpricing. Journal of Financial Economics, 41, 291–310.
9.Booth, J., Smith, R. (1986). Capital raising, underwriting and the certification hypothesis. Journal of Financial Economics, 15, 261–281.
10.Brav, A., Gompers, P. (2003). The role of lockups in initial public offerings. The Review of Financial Studies, 1 (16), 1–29.
11.Carter, R., Manaster, S. (1990). Initial Public Offerings and Underwriter Reputation. Journal of Finance, 45, 1045–1067.
12.Chachine, S. (2006). The impact of founders ownership, social impact and investors on IPO stockmarket performance. Academy of Management Journal.
13.Coval, J., Moskowitz, T. (2005). The role of IPO underwriting syndicates: Pricing, information production and underwriter competition. The Journal of Finance, 60, 443–486.
14.Grinblatt, M., Hwang, C. (1989). Signaling and the pricing of unseasoned new issues. Journal of Finance, 44, 393–420.
15.Gurun, U., Butler, A. (2012). Don’t believe the hype: local media slant, local advertising, and firm value. Journal of Finance, 2 (67), 561–597.
16.Hughes, P., Thakor, A. (1992). Litigation risk, intermediation and the underpricing of initial public offerings. Review of Financial Studies, 5, 709–742.
17.Jewartowski, T., Lizinska, J. (2012). Short- and long-term performance of Polish IPOs. Emerging Markets Finance and Trade, 2 (48), 59–75.
18.Knopf, J., Teall, J. (1999). The IPO effect and measurement of risk. Journal of Accounting and Finance, 2 (4), 35–52.
19.Lin, T., Smith R. (1998). Insider reputation and selling decisions: the unwinding of venture capital investment during equity IPOs. Journal of Corporate Finance, 3 (4), 241–263.
20.Loughran, T., Ritter, J. (2002). Why don’t issuers get upst about leaving money on the table in IPOs? Review of Financial Studies, 65, 413–443.
21.Loughran, T., Ritter, J., Rydqvist, K. (published in 1994, updated May 4, 2016). Initial Public Offerings: International Insights. Pacific-Basin Finance Journal, 165–199.
22.Lyn, E., Zychowicz, E. (2003). The performance of new equity offerings in Hungary and Poland. Global Finance Journal, 14, 181–195.
23.Massa, M., Simonov, A. (2006). Hedging, familiarity and portfolio choice. Review of Financial Studies, 19, 633–685.
24.Megginson, W., Weiss, K. (1991). Venture capitalist certification in initial public offerings. The Journal of Finance, 3 (46), 879–903.
25.Menyah, K., Paudyal, K., Inyangete, C. (1995). Subscriber return, underpricing, and long-term performance of UK privatization initial public offerings. Journal of Economics and Business, 5 (47), 473–495.
26.Michaely, R., Shaw, W. (1994). The pricing of initial public offerings: Tests of adverse selection and signaling theories. Review of Financial Studies, 7, 279–319.
27.Mohan, J., Chen, R. (2001). Information content of lock-up provisions in initial public offerings. International Review of Economics Finance, 1 (10), 41–59.
28.Muscarella, C., Vetsuypens, M. (1989). A simple test of Baron’s model of IPO underpricing. Journal of Financial Economics, 24, 125–136.
29.Paudyal, K., Saadouni, B., Briston, R. (1998). Privatization initial public offerings in Malaysia: initial premium and long-term performance. Pacific-Basin Finance Journal, 427–451.
30.Rhee, S. (2002). A review of the New Issue Puzzles. OECD Round table on Capital Markets Round Table on Capital Market Reform in Asia. Tokyo.
31.Ritter, J., Welch, I. (2002). A review of IPO activity, pricing, and allocations. Journal of Finance, 57, 1795–1828.
32.Rock, K. (1986). Why new issues are underpriced. Journal of Financial Economics, 15, 187–212.
33.Sieradzki, R. (2013). Does it pay to invest in IPOs? Evidence from the Warsaw Stock Exchange. Warsaw: National Bank of Poland.
34.Sukacz, D. (2005). Pierwszy oferty publiczne na rynkach kapitalowych. Cedetu.
35.Tinic, S. (1988). Anatomy of initial public offerings of common stock. Journal of Finance, 43, 789–822.
36.Titman, S., Trueman , B. (1986). Information quality and the valuation of new issues. Journal of Accounting and Economics, 8, 159–172.
37.Welch, I. (1989). Seasoned offerings, imitations costs and the underpricing of initial public offerings. Journal of Finance, 44, 421–450.
38.Welch, I. (1992). Sequential sales, learning and cascades. Journal of Finance, 47, 695–732.