Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.42-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (42) 2016
Asymetria informacji na rynku turystycznym
(Asymmetry of Information on the Tourism Market)

Authors: Aleksander Panasiuk
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług
Keywords: tourism market asymmetry of information
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (149-158)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the study is to present the problems of asymmetric information on the aspect of structure formation of the modern tourism market. The paper has a theoretical-conceptual character and solutions are presented as a model. The author identified the main areas of the tourism market in which are observed problems of asymmetric information. The author had interpreted processes of information asymmetry with respect to the transactional area. The study may provide a basis for detailed empirical research in the analysis of information asymmetry on the tourist market. A significant part of their contents has an original character. In this perspective, the issue was not presented in scientific studies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Akerlof, G.A. (1970). The market for „Lemons”: Quality uncertainty and the market mechanism. The Quarterly Journal of Economics, 84 (3).
2.Asero, V., Patti, S. (2009). Asymmetric information, tourist satisfaction and quality in tourism. Annals of The University of Petrosani. Economics, 9 (3).
3.Baggio, R., Baggio, J.A. (2011). Experiencing information asymmetries in tourism. 4th Advances Tourism Marketing Conference. Maribor.
4.Caccomo, J.L., Solonandrasana, B. (2001). Tourism activities and price differences: Imperfest Information and Asymmetric Competition. Perpingan: University of Perpignan.
5.Candela, G., Figini, P. (2012). The economics of tourism destinations. Berlin–Heidelberg: Springer.
6.Chen, Y., Mak, B., Song, H. Information asymmetries on quality: the case of Chinese package tours. Pobrano z: scholarworks.umass.edu.
7.Clerides, S., Bearchou, P., Pashardes, P. (2004). Intermediaries as quality assessors in markets with asymmetric information: from UK Package Tourism. Nicosia: University of Cyprus.
8.Dziekański, P. (2012). Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 24.
9.Kushi, E. (2010). Information asymmetry, quality and process the tourism market. Lambert.
10.Mynarski, S. (1995). Badania rynkowe w warunkach konkurencji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Fogra.
11.Panasiuk, A. (red.) (2010). Informacja turystyczna. Warszawa: C.H. Beck.
12.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
13.Pawlicz, A. (2012). Miejsce państwa na rynku turystycznym. W: M. Kachniewska, E. Nawrocka, A. Niezgoda, A. Pawlicz. Rynek turystyczny. Warszawa: Wolters Kluwer.
14.Rogoziński, K. (2009). Zarządzanie profesjonalną praktyką medyczną. Warszawa: Wolters Kluwer.
15.Rucińska, D. (2011). Badania rynku usług lotniczych. Istota, zakres, użyteczność, przykłady. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 9.
16.Stiglitz, J.E. (2004a). Globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Stiglitz, J.E. (2004b). Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii. Gospodarka Narodowa 3.
18.Wrzosek, W. (2002). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: PWE.