Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-10
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 1 (51) 2018
Problem z partycypacją pracowniczą w Solaris Bus & Coach S.A. – studium przypadku

Autorzy: Sławomir Jankiewicz
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Finansów i Bankowości
Słowa kluczowe: rozwój gospodarczy innowacyjność przedsiębiorstwa partycypacja społeczna
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:9 (103-111)
Klasyfikacja JEL: M14 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Polska, chcąc szybko zwiększyć dobrobyt społeczny, musi zmienić czynniki, na których opiera się wzrost gospodarczy. Wymaga to unowocześnienia przedsiębiorstw. Zdając sobie z tego sprawę, wiele krajowych przedsiębiorstw wdraża programy badawcze oraz tworzy komórki B+R. Jednym z nich jest Solaris, który realizuje z sukcesem program innowacyjny. Pozwoliło mu to stać się liderem w skali globalnej. Celem artykułu była analiza podejścia zarządu Solarisado pracowników, by określić, jakie znaczenie przywiązują oni do partycypacji pracowniczej. Wyniki badania pokazały, że personel traktowany jest jako siła robocza, a nie partner. Przedsiębiorstwo niestety nie przywiązuje wagi do intraprzedsiębiorczości i przyjmuje, że wiedza może być kreowana tylko przez kadrę zarządzającą oraz odpowiednie komórki posiadające specjalistów.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bratnicki, M. (2001). Model przedsiębiorczego rozwoju organizacji: konstrukt i jego wymiary. Współczesne Zarządzanie, 3, 34–42.
2.Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper.
3.Carnegie, A., Kirkland, E.Ch. (red.) (1962). The gospel of wealth and other timely essays. Cambridge: Harvard University Press.
4.Chell, E., Nicolopoulou, K., Karatas-Ozkan, M. (2010). Social entrepreneurship and enterprise: International and innovation perspectives. Entrepreneurship & Regional Development, 22 (6), 485–493.
5.Covin, J.G., Slevin, D.P., Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment and firm growth. Journal of Business Venturing, 15, 175–210.
6.Gasiński, T., Piskalski, G. (2010). Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Lunatikot.
7.Gates, B. (2017). Making capitalism more creative. Pobrane z: https: https://www.fpsct.org/ uploaded/faculty/johnsonc/U_S_History/Unit_5/Gospel_and_Gates.pdf (12.10.2017).
8.Hallowell, R., Schlesinger, L., Zornitsky, J. (1996). Internal service quality, customer and job satisfaction: linkages and implications for management. Human Resource Planning, 19, 20–31.
9.Jankiewicz, S. (2007). Podstawy wyceny przedsiębiorstw. Poznań: Stowarzyszenie „Solidarność z Bezrobotnymi”.
10.Jankiewicz, S. (2011). Corporate social responsibility and marketing policy – The problem of evaluation. W: V. Markova, L. Hvolkova (red.), Economic, social, environmental and legislative aspects of the corporate social responsibility (s. 20–21). Banska Bystrica: UMB.
11.Jankiewicz, S. (2017). Uwarunkowania polityki gospodarczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Kelly, S., Vergara, N., Bammann, H. (2015). Inclusive business models. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations.
13.Kerlin, J. (2006). Social enterprise in the United States and Europe: Understanding and learning from the diferences. Voluntas, 17 (3), 247–263.
14.Kerlin, J. (2008). Przedsiębiorstwa społeczne w Stanach Zjednoczonych a w Europie – czego mogą nas nauczyć różnice. W: J.J. Wygnański (red.). Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów (s. 119–140). Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
15.Ketola, T. (2010). Five leaps to corporate sustainability through a corporate responsibility portfolio matrix. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 17 (6), 320–336.
16.Knudsen, H. (1995). Employee participation in Europe. London: SAGE Publication.
17.Lumpkin, G., Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135–172.
18.Mair, J., Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41, 36–44.
19.Martin, R.J., Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for definition. Stanford Social Innovation Review, Spring, 29–39.
20.Mazur-Wierzbicka, E. (2017). Społecznie odpowiedzialne działania przedsiębiorstw podejmowane wobec społeczeństwa – wybrane aspekty. Marketing i Rynek, 4, 242–249.
21.Mazurek, R. (2009). Praca w zespole jako źródło kreatywności. W: Skrzypek E. (red.), Kreatywność i przedsiębiorczość w projektowym myśleniu i działaniu. Lublin: Wyd. UMCS.
22.McClelland, D. (1975). Power: The Inner Experience. New York: Irvington Publisher.
23.Norman, R., Ramirez, R. (1993). From value chain to value constellation: designing interactive strategy. Harward Business Review, 71 (4), 65–77.
24.Rudolf, S. (2017). Wpływ partycypacji pracowniczej na działalność przedsiębiorstwa. Prace Naukowe WSB w Gdańsku, 50, 99–116.
25.Rudolf, S., Skorupińska, K. (2012). Bezpośrednie formy partycypacji pracowniczej. Polska na tle starych krajów UE. Łódź: Wyd. UŁ.
26.Scott, S., Bruce, R. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37 (3), 580–607.
27.Sisson, K. (red.) (1997). New forms of work organisation: Can Europe realize its potential? Resuls of a survey of direct employee participation in Europe. Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
28.Smeltzer, L., Kedia, B. (1985). Knowing the ropes: Organizational requirements for quality circels. Business Horizons, 28 (4), 30–34.
29.Solaris otwiera żłobek (2012). Pobrane z: http://www.infoczerwonak.pl/aktualnosci/ solaris_otwiera_zlobek_pod_zielonym_jamniczkiem.html (10.12.2017).
30.Summers, J., Hyman, J. (2005). Employee participation and company performance: A review of the literature. York: Joseph Rowntree Foundation.
31.Tabaszewska, E. (2002). Koła jakości na przykładzie przedsiębiorstw japońskich. Problemy Jakości, 4, 18–21.
32.Teneta-Skwiercz, D. (2017). Wybrane koncepcje biznesowe wobec problemu ubóstwa na świecie. Prace Naukowe WSB w Gdańsku, 50, 47–60.
33.West, J., Salter, A., Vanhaverbeke, W., Chesbrough H. (2014). Open innovation: The next decade. Research Policy, 43 (5), 805–811.
34.Westley, F., Zimmerman, B., Patton, M. (2007). Getting to maybe: How the word is changed. Interaction between social-ecological traps. Toronto: Vintage Canada.