Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-01
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 1/2017
Fenomenologia jako metoda myślenia – u podstaw warsztatu badań ejdetycznych
(Phenomenology as a method of thinking at the heart of eidetic research workshop)

Authors: Jarosław Gara
Akademia Pedagogiki Specjalnej
Keywords: thinking method phenomenology eidetic research ideation and variatization
Data publikacji całości:2018
Page range:14 (9-22)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Each test method is derived from the method of the same thinking. The old Greek concept of méthodos should be understood as thoughtful, planned and operationalizationed way of our thinking and behaving in the form of a proper “walking-along-road”. From this point of view there will be discussed the phenomenological method as theoretical, analytical and based on the reflective-contemplative attitude. To make the basics of eidetic research workshop more familiar we use discussion of the following issues: an epistemological status of phenomena as perfect creations, intentionality of consciousness acts, categorial relationships between parts and wholes, operationalization of phenomenological research settings, imaginary search for limits of volatility and moments of attributive moments of certain things.
Download file

Article file

Bibliography

1.Benner, D. (2015). Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego
2.w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, tłum. D. Stępkowski. Warszawa:
3.Wydawnictwo UKSW.
4.Bocheński, J.M. (1993). Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki. Poznań: „W drodze”.
5.Embree, L. (2006). Analiza refleksyjna. Wprowadzenie do badań fenomenologicznych, tłum.
6.A. Łagodzka. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
7.Galewicz, W. (1994). Logische Untersuchungen. W: B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze
8.filozoficznej XX wieku, t. 2 (s. 163–176). Warszawa: PWN.
9.Gara, J. (2009). Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania.
10.Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
11.Gara, J. (2014). Fenomen wolności i pedagogiczne implikacje nieredukowalności wolnościowych
12.dążeń człowieka. Kultura i Wychowanie, 7, 22–41.
13.Gara, J. (2015). Fenomenologiczne inspiracje hermeneutycznego rozjaśniania fenomenu
14.edukacji. Kwartalnik Pedagogiczny, 2–3 (236), 121–125.
15.Gara, J. (2016). Egzystencjalne doświadczenie aporii sensu swojskości i zadomowienia
16.w świecie życia codziennego. W: Z. Melosik, M.J. Szymański (red.), Tożsamość w warunkach
17.zmiany społecznej (s. 123–151). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki
18.Specjalnej.
19.Gara, J. (2016). Epistemologiczno-metodologiczne horyzonty fenomenologicznych nastawień
20.badawczych. W: F. Szlosek (red.), Badanie. Dojrzewanie. Rozwój (na drodze do doktoratu).
21.Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy (s. 89–98).
22.Warszawa–Radom: APS i ITE – PIB.
23.Gara, J. (2016). Fenomen egzystencjalnych wymiarów myślenia utopijnego. W: J. Gromysz,
24.R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja, t. I (s. 11–24). Wrocław: Instytut Pedagogiki
25.Uniwersytetu Wrocławskiego.
26.Gara, J. (2017). Fenomen nieredukowalności teorii i praktyki pedagogicznej. W: M. Dudzikowa,
27.S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad
28.edukacją. Jak sobie z nimi radzić? Wykłady Profesorów wygłoszone na XXX Letniej Szkole
29.Młodych Pedagogów przy KNP PAN (s. 148–166). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
30.Śląskiego.
31.Gara, J. (2017). Fenomenologiczna kategoria świata życia codziennego jako przesłanka eksplikacji
32.sensów edukacji. Forum Pedagogiczne, 2, 145–167.
33.Gara, J. (2017). Kultura wychowania jako fenomen drogi okrężnej. Parezja. Czasopismo Forum
34.Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 1 (7), 12–31.
35.Gara, J. (2017, w druku). Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia
36.samego siebie. Przegląd Pedagogiczny, 2.
37.Husserl, E. (1968). Phänomenologische Psychologie. W: E. Husserl, Husserliana: Edmund
38.Husserl Gesammelte Werke, t. IX. The Hague: Martinus Nijhoff.
39.Husserl, E. (2000). Badania logiczne, t. 2, cz. I, tłum. J. Sidorek. Warszawa: Wydawnictwo
40.Naukowe PWN.
41.Husserl, E. (2000). Badania logiczne, t. 2, cz. II, tłum. J. Sidorek. Warszawa: Wydawnictwo
42.Husserl, E. (2006). Badania logiczne, t. 1, tłum. J. Sidorek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
43.PWN.
44.Husserl, E. (2013). Doświadczenie i sąd, tłum. B. Baran. Warszawa: Aletheia.
45.Ingarden, R. (1971). U podstaw teorii poznania, Warszawa: PWN.
46.Ingarden, R. (1974). Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.
47.Kołakowski, L. (1990). Husserl i poszukiwanie pewności, tłum. P. Marciszu. Warszawa: Biblioteka
48.Aletheia.
49.Lyotard, J.F. (2000). Fenomenologia, tłum. J. Migasiński. Warszawa: Wydawnictwo KR.
50.Martel, K. (1967). U podstaw fenomenologii Husserla. Warszawa: Książka i Wiedza.
51.Michalski, K. (1998). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: PIW.
52.Michalski, K. (1998). Logika i czas. Próba analizy Husserlowskiej teorii sensu. Warszawa:
53.PIW.
54.Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań, tłum. S. Zabielski. Białystok: Trans
55.Humana.
56.Noras, A.J. (2003). Redukcja jako droga fenomenologii. W: C. Głombik, A.J. Noras (red.),
57.Wokół badań logicznych. W stulecie ukazania się dzieła Edmunda Husserla (s. 67–85).
58.Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
59.Reinach, A. (2005). O fenomenologii. Fenomenologia, 3, 117–138.
60.Schulz, R. (2016). Szkice z pedagogiki ogólnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
61.Sidorek, J. (2000). Słowo wstępne. W: E. Husserl, Badania logiczne, t. 2, cz. I (s. XV–LXIV),
62.tłum. J. Sidorek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
63.Stróżewski, W. (1989). O metodzie fenomenologii. W: J. Perzanowski (red.), Jak filozofować
64.(s. 78–95). Warszawa: PWN.
65.Widomski, J. (1985). Formy poznania ejdetycznego (Koncepcja i rola „istoty” w epistemologii
66.fenomenologicznej). Studia Filozoficzne, 10, 37–62.