Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-01
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 2/2017 (22)
Paradygmat humanistyczny w dydaktyce akademickiej – utopia, konieczność, szansa?
(Humanistic paradigm in academic didactics – utopia, necessity, opportunity?)

Authors: Anna Sajdak-Burska
Uniwersytet Jagielloński
Keywords: humanistic paradigm facilitation social competence academic tutoring
Data publikacji całości:2018
Page range:14 (13-26)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The text revolves around the triad mentioned in the title, namely utopia, necessity and opportunity. The paper provides an overview of a humanistic approach, including consideration and, to some extent, acceptance of its utopian nature. Numerous arguments support the thesis that this particular paradigm is difficult to apply in academic didactics, requires specific teachers’ preparations and their willingness to undertake the role of facilitator towards other people, not only as experts in their respective areas of expertise. Another difficulty is that it requires to shift emphasize from mass education to individual, student-oriented approach that takes students cognitive capabilities into account. Attempt will be made herein to prove that acknowledgement of humanistic paradigm is not only necessary due to diversified teaching-learning paths followed by students in order to obtain various educational outcomes, but also provides an opportunity of more extensive use of academic tutoring in the area of students’ teaching as well as individual, coaching-based support for the development of academic teachers in terms of didactic functions they fulfill.
Download file

Article file

Bibliography

1.Danilewska, J. (2001). Romantyczna utopia wolności w edukacji szkolnej. W: J. Danilewska
2.(red.), Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej(s. 15–24). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3.Gołębniak, B.D. (2007). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.),
4.Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 158–205). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Grochulska, J. (1994). Granice możliwości edukacyjnych człowieka. Kraków: Staromiejska Oficyna Wydawnicza.
6.Hejwosz, D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Impuls.
7.Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania.Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
8.Karpińska-Musiał, B. (2016a). Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia – instytucja – dydaktyka – tutor. Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.
9.Karpińska-Musiał, B. (red.). (2016b). W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie
10.Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.
11.Karpińska-Musiał, B. (red.). (2016c). Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu. Tutoring akademicki w Uniwersytecie Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.
12.Klus-Stańska, D. (2009). Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita.
13.W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.),Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 62–73). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
14.Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
15.Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa.Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
16.Kuhn, T.S. (1962). The Structure of Scientific Revolution. Chicago: University of Chicago Press.
17.Kuhn, T.S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia.
18.Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
19.Maslow, A.H. (2006). Motywacja i osobowość.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20.Rogers, C. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: Thesaurus-Press.
21.Rogers, C. (2002). Sposób bycia w świecie. Poznań: Rebis.
22.Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich.
23.Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.