Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-05
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 2/2017 (22)
Epoka przemian i budowy nowej cywilizacji jako kontekst myślenia o edukacji akademickiej
(AGE OF TRANSFORMATION AND CONSTRUCTION OF NEW CIVILIZATION AS A CONTEXT FOR THINKING ABOUT ACADEMIC EDUCATION)

Authors: Monika Pawłowska
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie
Keywords: globalization crisis of western civilization vision of society and education of the future
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (57-66)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The issue of school vision and education is a popular area of scientific exploration. The assumptions about the future shape of society, humanity, the global world and the place of education in this system are formulated. Knowledge of the mechanisms that regulate the behavior of people in the context of learning and working has a direct bearing on the socio-economic development of society. The author describes this mechanism using the descriptive trends and analysis of world concepts presented nearly two decades ago by well-known and respected authorities from the world of widely understood science. Have visions of the future of Toffler, Fukuyama, Huntington, Bauman, Drucker con rmed in the reality? Are their concepts for the future real scenarios and where are they in place for modern academic education? For these and similar questions try to answer this article.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bauman, Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
2.Czerny, I. (2014). Rekordowa liczba zagranicznych studentów w USA, ale nie z Polski. Pobrano z:
3.http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,401747,rekordowa-liczba-zagranicznych-
4.studentow-w-usa-ale-nie-z-polski.html (10.09.2016).
5.Drucker, P. (2001). Za dwadzieścia parę lat... Forum, 52, 11–15.
6.Voltaire (1976). Epitre à l’auteur du nouveau livre des trois imposteurs. Pobrano z: https://pl.wikiquote.
7.org/wiki/Voltaire (17.09.2017).
8.Fukuyama, F. (2000). Wielki Wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego. Warszawa:
9.Wydawnictwo Politeja.
10.Gadomski, G. (2002). Koniec świata robotników. Gazeta Wyborcza, 5–6 stycznia.
11.Huntington, S.P. (2001). Wojna cywilizacji. Rzeczpospolita, 15–16 września.
12.Huntington, S.P. (2000). Zderzenie cywilizacji. Warszawa: Wydawnictwo Muza 2000. Kapuściński, R. (2001). Innego świata nie będzie. Rzeczpospolita, 29–30 grudnia.
13.Kapuściński, R. (2001). Nasz kruchy świat. Gazeta Wyborcza, 29–30 listopada.
14.Kołodziejczyk, W. (2011). W poszukiwaniu wizji przyszłej szkoły. Pobrano z: http://www.ktime.
15.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/kolodziejczyk.pdf (18.09.2017).
16.Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych. Pawłowska, M. (2017). Innowacyjność w kontekstach teorii racjonalnego wyboru. W: C. Plew-
17.ka (red.), Wybrane aspekty dotyczące człowieka współczesnej cywilizacji. Koszalin: Wydawnictwo
18.Politechniki Koszalińskiej.
19.Pawłowski, A., Graszewicz, M. (2014). Zlikwidować lub przekształcić. Analiza sytuacji pań-
20.stwowych szkół zawodowych. Forum Akademickie, 6. Pobrano z: https://prenumeruj.foruma-
21.kademickie.pl/fa/2014/06/zlikwidowac-lub-przeksztalcic/ (16.09.2015).
22.Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnic-
23.two Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
24.Rifkin, J. (2001). Globalny fajrant. Gazeta Wyborcza, 29–30 grudnia.
25.Solarczyk-Ambrozik, E. (2003). Kształcenie ustawiczne w procesie tworzenia społeczeństwa
26.uczącego się i gospodarki opartej na wiedzy. Pobrano z: e-mentor, http://www.e-mentor.
27.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/12, 2/2003 (13.03.2011).
28.Toffler, A i H. (1995). Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. Poznań: Wydawnictwo Zysk
29.i S-ka.