Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-10
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 2/2017 (22)
Uniwersytet ludowy. Relikt czy szkoła przyszłości?
(FOLK HIGH SCHOOLS. RELIC OR SCHOOL OF THE FUTURE?)

Authors: Angelika Felska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: folk high schools School for Life Grundtvig adult educati
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (111-119)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The subject of analysis is the folk high schools as an institution of informal adult education. An attempt was made to answer the question whether a folk high schools is an institution whose magnificence period has passed and will not return, or whether they are educational and educational institutions that will be reborn in the XXI century. The following text presents the historical context of the creation and functioning of Schools for Life, as well as their contemporary fate.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aegidius, K.K. (2016). Szkic o Grundvigiańskich ideach szkoły dla życia we współczesnych cza- sach. W: T. Maliszewski (red.), Szkoła dla życia. Przewodnik po współczesnych uniwersytetach lu- dowych (s. 17–18). Wieżyca–Grzybów: Kaszubski Uniwersytet Ludowy.
2.Ank, I. (2017). Grundtvig i idea uniwersytetu ludowego. Grundtvig w wielu wydaniach. W: I. Błaszczak, T. Maliszewski, E. Smuk-Stratenwerth (red.), Uniwersytety Ludowe XXI wie- ku. Tradycja – współczesność – wyzwania przyszłości (s. 15–23). Grzybów: Stowarzyszenie Ekolo- giczno-Kulturalne „Ziarno”.
3.Byczkowski, M., Maliszewski, T. (2000). Uniwersytety ludowe w Polsce – czy zmierzch idei? Rocznik Andragogiczny, 7, 142.
4.Ciczkowski, W. (2000). Funkcje uniwersytetów ludowych w kontekście teoretycznym pedago- giki społecznej i andragogiki. Rocznik Andragogiczny, 7, 155–157.
5.Maliszewski, T. (2000). Historia i kierunki działalności edukacyjnej Kaszubskiej Uniwersytetu Ludowego? Rocznik Andragogiczny, 7, 187.
6.Maliszewski, T. (2003). Wprowadzenie. W: T. Maliszewski, M. Byczkowski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia (s. 27). Wieżyca: Kaszubski Uniwersytet Ludowy.
7.Maliszewski, T. (2016). Szkoła dla życia. Przewodnik po współczesnych uniwersytetach ludowych. Wie- życa–Grzybów: Kaszubski Uniwersytet Ludowy.
8.Maliszewski, T., Rosalska, M. (red.). (2016). Uniwersytet ludowy. Pomiędzy starymi a nowymi wy- zwaniami. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
9.Orsza-Radlińska, H. (1926). Tajemnica Danji. Wrażenia z wycieczki. Warszawa: Centralny Związek Kółek Rolniczych.
10.Pachociński, R. (1998). Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa: IBE.
11.Pilch, T. (1982). Uniwersytety ludowe. W: Z ludźmi ku ludziom. Materiały z II Zjazdu TUL. Półturzycki, J. (2000). Formalna edukacja dorosłych a uniwersytety ludowe. Rocznik Andrago-
12.giczny, 7, 166.
13.Solarz, I. (1937). Wiejski Uniwersytet Orkanowy. Cel i program. Warszawa: Instytut Oświaty Doro-
14.słych.
15.Wroczyński, R. (1987). Dzieje oświaty polskiej 1795–1945. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo
16.Naukowe.