1. | Bocheński J.M., Autonomia uniwersytetu, w: idem, Sens życia i inne eseje, Philed, Kraków 1993. |
2. | Bocheński J.M., Między logiką a wiarą. Z Józefem M. Bocheńskim rozmawia Jan Parys, Noir sur Blanc, 1995. |
3. | Brzeziński J. M., O powinnościach uniwersytetu, „Horyzonty Wychowania” 2014, vol. 13, nr 28. |
4. | Brzeziński J., Uniwersytet w zbójeckich czasach, „Odra” 2002, nr 11. |
5. | Ciechanowska D., Zmieniający się uniwersytet i autonomia studentów, „Edukacja Humanistyczna” 2011, nr 1 (24). |
6. | Czerepaniak-Walczak M., Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie |
7. | KRR. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej, w: Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, red. M. Czerepaniak-Walczak, Impuls, Kraków 2013. |
8. | Czeżowski T., O uniwersytecie i studiach uniwersyteckich, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny, Toruń 1946. |
9. | Czeżowski T., O uniwersytecie i studiach uniwersyteckich, Księgarnia Naukowa T. Szczesny, Toruń 1946. |
10. | Drozdowicz Z., Ludzie uniwersytetu, „Nauka” 2013, nr 3. |
11. | Gadamer H. G., Moja droga do filozofii. Wspomnienia, tłum. J. Wilk, Wyd. UWr, Wrocław 2000. |
12. | Hołówka J.,Kazimierza Twardowskiego „O dostojeństwie Uniwersytetu”. Aktualność tradycyjnych idei, w: Autonomia Uniwersytetu. Jej przyjaciele i wrogowie, red. J. Kieniewicz, POW Maciej Rysiewicz, Warszawa 2007. |
13. | Jadacki J.J., Misja profesora uniwersytetu, „Uniwersytet Warszawski. Kwartalnik” 2002, nr 2. |
14. | Jadczak R., I. Dąmbska i jej pozycja w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, „Toruński Przegląd Filozoficzny” 1997, nr 1. |
15. | Jaspers K., Autobiografia, tłum. S. Tyrowicz, Comer, Toruń 1993. |
16. | Jaspers K., Praca badawcza, kształcenie, nauczanie, tłum. hm, „Znak” 1978, nr 6. |
17. | Kleszcz R., O godności nauczyciela akademickiego, „Nauka – Etyka – Wiara” 2011. |
18. | Kleszcz R.,O godności nauczyciela…, s. 397–398; J.M. Brzeziński, Po co Akademia? O dostojeństwie nauki, „Nauka” 2012, nr 2. |
19. | Kojs W., Zagrożenie jako wyznacznik zmiany edukacyjnej oraz źródeł nakazów, zakazów i powinności, w: Edukacja jutra. IX Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski, Wyd. WTN, Wrocław 2003. |
20. | Kostkiewicz J., Nauka i wolność – wartości fundujące uniwersytet, w: Uniwersytet i wartości, red. J. Kostkiewicz, Impuls, Kraków 2007. |
21. | Kwiek M., Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki |
22. | edukacyjnej w Europie, Wyd. UAM, Poznań 2010. |
23. | Kwiek M., Uniwersytety, produkcja wiedzy i konkurencyjność gospodarcza w Europie Środkowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2014, nr 1–2 (43–44). |
24. | Kwiek M., Zmierzch nowoczesnego uniwersytetu, „Forum Akademickie” 2000, nr 1. |
25. | Lekka-Kowalik A., Uniwersytet jako firma usługowa – szansa czy klęska?, „Ethos” 2009, |
26. | nr 85–86. |
27. | Czerepaniak-Walczak M., Uczenie się czy studiowanie? Niektóre aspekty procesu bolońskiego, w: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K.W. Jaskot, In Plus, Szczecin 2006. |
28. | Denek K., Ku modernizacji uniwersytetu, „Forum Akademickie” 2009, nr 2. |
29. | Denek K., Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, |
30. | „Edukacja Humanistyczna” 2013, nr 1 (28). |
31. | Łukasiewicz D., Filozofia Tadeusza Czeżowskiego, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002. |
32. | Meyer-Blanck M., O nowy neohumanizm. Uniwersytet w czasach post-bolońskich, tłum. M. Brudny, weryfikacja tłum. B. Milerski, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, t. VI, nr 1 (10). |
33. | Mikołajczyk K.,Pawlaczyk K., Jakie mają być nasze uczelnie i polska nauka? – relacja z debaty o przyszłości szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, „e-Mentor” 2015, nr 3 (60). |
34. | Murawska A., O idei uniwersytetu, kompetencjach nauczycieli akademickich oraz nadziei i prawdzie, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2001, nr 17. |
35. | Murawska A., Uniwersytet jako przestrzeń kultury – płonne nadzieje? Niespełnione obietnice?, w: Edukacja, moralność, sfera publiczna, red. J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak, Verba, Lublin 2007. |
36. | Newman J. H., Idea Uniwersytetu, tłum. J. Fijaś, „Znak” 1978, nr 6. |
37. | Ostrowska U., O wartościach ponadczasowych uniwersytetu w myśli Kazimierza Twardowskiego, „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 1. |
38. | Popper K. P., W co wierzy Zachód?, w: idem, W poszukiwaniu lepszego świat. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, tłum. A. Malinowski, Książka i Wiedza, Warszawa 1997. |
39. | Popper K. R., Odpowiedzialność moralna uczonego, w: K.R. Popper, Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności, tłum. B. Chwedeńczuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1997. |
40. | Porębski M., Czerni K., Nie tylko o sztuce. Rozmowy z profesorem Mieczysławem Porębskim, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1992. |
41. | Rembierz M., Dialogus inter philosophum et christianum. Dorobek Szkoły Lwowsko-Warszawskiej w rozprawach i wspomnieniach Stefana Swieżawskiego, w: Polska filozofia analityczna. W kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Księga poświęcona pamięci Ryszarda Jadczaka, red. W. Tyburski, R. Wiśniewski, Wyd. UMK, Toruń 1999. |
42. | Rembierz M., Ethos edukacji i jej filozoficzny logos. Elementy filozofii edukacji |
43. | w dociekaniach Tadeusza Kotarbińskiego, „Studia z Filozofii Polskiej”, t. II, red. M. Rembierz, K. Śleziński, Bielsko-Biała–Kraków 2007. |
44. | Rembierz M., Wychowanie, oświata powszechna i kształcenie uniwersyteckie jako źródła polskiej niepodległości. Pedagogiczno-patriotyczne idee i działania Kazimierza Twardowskiego, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2015, nr 1. |
45. | Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Impuls, Kraków 2013. |
46. | Stróżewski W., W poszukiwaniu istoty pokoju, w: idem, Istnienie i wartość, Znak, Kraków 1981. |
47. | Szczepański M.S., W. Ślęzak-Tazbir, O dostojeństwie Uniwersytetu i jego zagrożeniach. Społeczna rola i misja Uniwersytetu Śląskiego, w: Katowice w 143 rocznicę uzyskania praw miejskich, red. A. Barciak, PAN, Katowice 2009. |
48. | Szulakiewicz W., Działalność oświatowa i myśl pedagogiczna Kazimierza Twardowskiego, w: Historyczne źródła wybranych ofert edukacyjnych w Polsce współczesnej, red. D. Drynda, D. Ekiert-Grabowska, W. Łuszczuk, Wyd. UŚ, Katowice 1996. |
49. | Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. |
50. | Świrko-Pilipczuk J., Samo-dzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka. Implikacje pedagogiczne, Zapol, |
51. | Szczecin 2011. |
52. | Theiss W., Universitas, czyli wspólnota oporu w czasach PRL-u (szkic zagadnienia), w: Innowacje w edukacji akademickiej: szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wyd. UŁ, Łódź 2010. |
53. | Tischner J., Przekonać Pana Boga. Z ks. Józefem Tischnerem rozmawiają Dorota Zańko i Jarosław Gowin, Znak, Kraków 1999. |
54. | Twardowski K., O dostojeństwie uniwersytetu, w: idem, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych, red. R. Jadczak, WSiP, Warszawa 1992. |
55. | Twardowskiego K., O dostojeństwie uniwersytetu zob. m.in.: W. Stróżewski, O idei uniwersytetu, w: idem, W kręgu wartości, Znak, Kraków 1992. |
56. | Tyburski W., Myśl etyczna w Polsce od XVI do XIX wieku, Top Kurier, Toruń 2000. |
57. | Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa 1985 |
58. | Jadczak R., Kazimierz Twardowski. Twórca szkoły lwowsko-warszawskiej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1991. |
59. | Woleński J., Kazimierz Twardowski, w: Encyklopedia filozofii polskiej, t. II: M–Ż, red. A. Maryniarczyk, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2011. |
60. | Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Wyd. UMK, Toruń 2014 . |
61. | Wrońska K., Pytanie o wolność w przestrzeni uniwersytetu. Obszary i granice autonomii oraz swobód akademickich – między |
62. | przywilejem a powinnością, w: Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, red. D. Pauluk, Impuls, Kraków 2010. |
63. | Wróblewski A. K., Misja uniwersytetów: poszukiwanie prawdy czy pogoń za zyskiem?, „Nauka” 2011, nr 3. |
64. | Wysocka E., Wyznaczniki roli nauczyciela akademickiego – oczekiwane i realizowane – w percepcji młodzieży studenckiej, w: Edukacja jutra. XI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. K. Denek, F. Bereźnicki, Instytut Pedagogiki US, Szczecin 2005. |
65. | Ziółkowski M., O pewnych konsekwencjach częściowego i niekonsekwentnego utowarowienia polskiego szkolnictwa wyższego, „Nauka” 2005, nr 2. |