1. | Birche-Pfeifer, Karolina. Dzwonnik z Notre Dame. Dramat w 6 oddziałach. Tłum. Szczęsny Starzewski. B.m., 1850. Rkps. Zakładu Narodowego im. Ossolińskich 10568. |
2. | Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James. Melodrama and the Mode of Excess. New Haven: Yale University Press, 1995. |
3. | Connor, Steven. „Rewriting Wrong: On the Ethics of Literary Reversion”. Liminal Postmodernisms: The Postmodern, the (Post-)Colonial, and the (Post-)Feminist. Red. Theo D’haen, Hans Bertens. Amsterdam–Atlanta: Rodopi, 1994. |
4. | Ducange, Victor. Oblubienica z Lammermoor. Melodrama heroiczna w trzech aktach. Tłum. Teresa Palczewska. Warszawa: Drukarnia A. Gałęzowskiego i Komp., 1832. |
5. | Leyko, Małgorzata. „Teatr jako sztuka (systemowego) przepisywania”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 2 (2014): 77–88. |
6. | Martuszewska, Anna. Architektonika literackiego romansu. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria, 2014. |
7. | Nycz, Ryszard. „Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy”. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz. Kraków: Universitas, 2010: 153–180. |
8. | Ratajczakowa, Dobrochna. „Melodrama”. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015. |
9. | Rynkiewicz, Franciszek B. Świtezianka. Melodramat w 3 aktach wierszem romantycznym z ocaleniem niektórych miejsc ballady Mickiewicza oryginalnie napisana. B.m. B.r. Rkps Zakładu Narodowego im. Ossolińskich 9922. |
10. | Scott, Walter. Narzeczona z Lammermoru. T. 3. Tłum. Franciszek Salezy Dmochowski. Warszawa: Drukarnia Gazety Korespondenta, 1828. |
11. | Słowacki, Euzebiusz. Dzieła. T. 5. Wilno: Nakład i druk Marcinkowski, 1827. |