Rocznik Komparatystyczny

ISSN: 2081-8718     eISSN: 2353-2831    OAI    DOI: 10.18276/rk.2020.11-07
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / 11 (2020)
Bratobójstwo w melodramacie Duch opiekuńczy, czyli Diabeł niewieści Guilberta Pixerécourta

Authors: Aleksandra Kamińska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: melodrama Pixerécourt sublime lucidity spectator fratricide
Data publikacji całości:2020
Page range:12 (149-160)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this paper is to analyze the theme of fratricide in its visual, moral and verbal aspect. Fratricide, thanks to the reference to the sublime, is presented in a double aspect: as an insurmountable taboo and as a driving force that allows the hero to change his fate. Thanks to the ludic formula abounding in sudden plot twists and pictorial scenes, the viewer identifies with the problematic. On the other hand, the reference to such strong emotions means that identifying with the characters’ problems turns into consumption and the viewer needs ever stronger impressions to be able to worry about the fate of the main character.
Download file

Article file

Bibliography

1.Barré, Louis, red. Complément du Dictionnaire de l’Académie française. Bruxelles: Société Typographique Belge, 1843.
2.Corbin, Alain, Jean-Jacques Courtine, Georges Vigarello. Histoire des émotions. Dès Lumières à la fin du XIXe siècle. T. 2. Paris: Seuil, 2016.
3.Hartog, Willie-G. Guilbert de Pixerécourt, sa vie, son mélodrame, sa technique et son influence. Paris: Honoré Champion, 1913.
4.Kawka, Agnieszka Dorota. „Przeżycie, przestrzeń, obraz: publiczność a okoliczności epoki”. Napis 1 (1994): 153–167.
5.Kościesza, Iwona. „Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań”. Pamięć i Sprawiedliwość 2.20(2012): 115–127.
6.Le Hir, Marie-Pierre. Le romantisme aux enchères: Ducange, Pixerécourt, Hugo. Philadelphia: John Benjamins Publishing, 1992.
7.Martin, Roxanne. „Avant-Propos”. René-Charles Guilbert de Pixerécourt. Mélodrames. T. III. Oprac. Roxane Martin. Paris: Classiques Garnier, 2016. 9–12.
8.Pixerécourt, René-Charles Guilbert (de). Mélodrames. T. III. Oprac. Roxane Martin. Paris: Classiques Garnier, 2016.
9.------. Théâtre choisi. T. III. Paris: Tresse, Libraire-Éditeur, successeur de Barba, 1841.
10.Przyboś, Julia. L’entreprise mélodramatique. Paris: Corti, 1987.
11.Régaldo, Marc. „Mélodrame et Révolution française”. Europe 703–704 (1987): 6–17.
12.Szczęsna, Ewa, red. Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2002.
13.Szpakowska, Małgorzata. „Melodramat, czyli potrzeba serca”. Dialog 1 (1989): 110–118.
14.Thomasseu, Jean-Marie. Le mélodrame. Paris: Presses Universitaires de France, 1984.