Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2024.31-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 31 2024
Etyka i/lub religia w szkole. Korelacja czy konkurencja? Analiza opinii uczniów
(Ethics and/or Religion in School. Correlation or Competition? Analysis of Students’ Opinions)

Authors: Helena Słotwińska ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Paweł Mąkosa ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Janusz Mariański ORCID
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie

Marta Buk-Cegiełka ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Radosław Rybarski ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
Keywords: religious lessons ethics lessons ethics teachers ethical issue
Whole issue publication date:2024
Page range:18 (131-148)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents an analysis of the results of empirical research conducted among students in Polish high schools. The primary research question aimed to obtain answers regarding the justification and conditions of the presence of religious and ethics classes in schools and their mutual relationships. During the research, students expressed their opinions on the choice between religious and ethics classes, the teachers conducting these classes, and proposed topics that should be discussed in ethics classes. Contrary to common opinions suggesting hostile competition between religious and ethics classes, the research showed that ethics classes can be complementary to religious classes and are not a threat to them.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jaroszyński, Piotr. Etyka. Dramat życia moralnego. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 2002.
2.Kostorz, Jerzy. „Korelacja lekcji religii z etyką – sens czy bezsens?”. Teologia praktyczna 19 (2018): 91.
3.Madalińska-Michalak, Joanna, Antoni J. Jeżowski, Szymon Więsław. Etyka w systemie edukacji w Polsce. Warszawa: Wolters Kluwer, 2017.
4.Minister Edukacji Narodowej. „Instrukcja dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym 1990/91”. W: Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, red. Stanisław Łabendowicz, 8–11. Radom: Wydawnictwo Ave, 2001.
5.Podzielny, Janusz. „Szkolne nauczanie etyki i wychowanie”. W: Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, red. Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, Ewa Smak, 363–370. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2014.
6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych: Dz.U. z 1992 r. nr 36, poz. 155 ze zmianami.
7.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku, w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia: Dz.U. 2018, poz. 467.
8.Sarzała, Dariusz. „Wychowanie do wartości w dobie pluralizmu”. Wychowawca 9 (2000): 4–7.
9.Słotwińska, Helena. Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka. Kraków: Impuls, 2019.
10.Styczeń, Tadeusz, Jarosław Marecki. ABC etyki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.
11.Szczęsny, Wiesław. „Etyka”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. Tadeusz Pilch, 1067–1068. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003.
12.Szpet, Jan. „Szkolna lekcja religii szansą w procesie ewangelizacji”. W: Ewangelizacja a edukacja w trzecim tysiącleciu, red. Andrzej Kryński, 165–166. Częstochowa: Akademia Polonijna, 2002.
13.Ślipko, Tadeusz. Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.
14.Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty po zmianach z 21 stycznia i 18 lutego 2000 roku, tekst jednolity według: Dz.U. nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496 z 1996 r.; nr 28 poz. 153 i nr 141 poz. 943 z 1997 r.; nr 117 poz. 759 i nr 162 poz. 1126 z 1998 r.; nr 12 poz. 136 i nr 19 poz. 239 z 2000 r.