Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.39-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 3/2022 (39)
Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami w Polsce z perspektywy prawa, badaczy społecznych i społeczeństwa polskiego
(Social inclusion of people with disabilities in Poland from the perspective of law, social researchers and Polish society)

Authors: Anna Daszewska ORCID
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Keywords: social inclusion disability legislation
Data publikacji całości:2022
Page range:14 (23-36)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 164

Abstract

The aim of this article is to show the state of social inclusion of people with disabilities in Poland through the prism of legal acts, opinions of social researchers and Polish society. This research paper was prepared on the basis of an analysis of the content of legal regulations, sociological literature and CBOS reports from 2000-2021. The investigation of the materials collected allowed for the formulation of three basic conclusions. Firstly, despite the existence of many legal regulations concerning people with disabilities, both social researchers and the public have pointed to the fact that social inclusion of people with disabilities in Poland requires further improvements. Secondly, social researchers claim that the definition of disability contained in the 1997 Act on Vocational and Social Rehabilitation is contrary to international regulations and the new approach to disability. In order to achieve more effective inclusion of people with disabilities, a change in Poland’s social policy is recommended, with a shift from a protective to a supportive model of assistance. Thirdly, in the light of public opinion polls, there has been a positive change over 21 years in the social awareness of Poles towards people with disabilities. This article is divided into four parts. The first part introduces basic concepts of social inclusion of people with disabilities. The second part presents the problem of social inclusion in the light of legal acts. The third part introduces the issue of inclusion from the point of view of social researchers. In the fourth part, CBOS opinion polls on the issue of inclusion of people with disabilities in Poland are presented. Finally, conclusions are drawn, in which the collected material is analysed. The article additionally features a summary and a references section.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aksman J., Zinkiewicz B., Wprowadzenie, w: J. Aksman, B. Zinkiewicz (red.), Inkluzja. Wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej, Kraków 2019.
2.Balcerak L., Budzanowska H., Bujara A., Dyl M., Kruczek A., Płatek I., „Z inkluzją na ty” – środowiskowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Zabrze 2017, https://ztr.zabrze.pl/wp-content/uploads/2017/05/Z-INKLUZJ%C4%84-NA-TY.pdf.
3.Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna: paradygmaty i próby definicji, Warszawa 2012.
4.Chajda E., Postawy wobec osób niepełnosprawnych, „CBOS” 2007, nr 169.
5.Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Kraków 2010.
6.Chrzanowska I., Problematyka zdolności a niepełnosprawność, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 32.
7.Definicja niepełnosprawności, www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php.
8.Derczyński W., Postawy wobec osób niepełnosprawnych, „CBOS” 2000, nr 85, https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php.
9.Feliksiak M., Altruizm w opiniach i działaniach, „CBOS” 2020, www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php.
10.Frieske K.W., Zamienię porsche na gorsze: o biedzie, wykluczeniu i reintegracji społecznej, „Polityka Społeczna” 2010, nr 10.
11.Głowacki A., Czy Polacy są altruistami, „CBOS” 2018, nr 31, www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php.
12.Głowacki A., Komu i jak pomagać? Pomoc społeczna w opinii Polaków, „CBOS” 2021,nr 118, www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php.
13.Hulek A., Integracyjny system kształcenia i wychowania, w: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1980.
14.Jabłoński M., Zapomniana rzeczywistość. Rzecz o (nie)świadomej inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w Państwowych Gospodarstwach Rolnych, „Parezja” 2006, t. 2, nr 6.
15.Korzeniowska R., Inkluzja społeczna dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie wsparcia społecznego, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2018, t. 3, nr 28.
16.Kowalczuk K., Opinia społeczna o zróżnicowaniu dochodów i nierównościach społecznych, „CBOS” 2010, nr 136, www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php.
17.Marshall T.H., Citizenship and Social Class and Other Essays, Cambridge 1950.
18.Morcinek U., Pedagogika specjalna, Szczecin 2011.
19.Novo-Corti M.I., Attitudes Toward Disability and Social Inclusion: An Exploratory Analysis, „European Research Studies” 2010, t. XIII, nr 3.
20.Omyła-Rudzka M., Niepełnosprawni wśród nas, „CBOS” 2017, nr 169.
21.Omyła-Rudzka M., Komu żyje się najtrudniej?, „CBOS” 2018, nr 106.
22.Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, „PFRON Kwartalnik. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2020, nr 36–37.
23.Radlińska I., Bażydło M., Karakiewicz B., The rights of persons with disabilities in Poland, „Journal of Public Health, Nursing and Medical Rescue” 2014, nr 4.
24.Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne 2007/2008, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/miws08.pdf.
25.Struzik A., Inkluzja społeczna osób wykluczonych społecznie – z doświadczeń Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, „Biuletyn PKPS” 2017.
26.Światowa Organizacja Zdrowia, Niepełnosprawność i zdrowie, „PFRON Kwartalnik. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2020, nr 36–37, www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/36-37-numer-kwartalnika-niepelnosprawnosc-zagadnienia-problemy-rozwiazania/#prettyPhoto.