Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2021.34-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 2/2021 (34)
Administracyjna „legislacja covidowa” w świetle zasad tworzenia prawa

Autorzy: Maciej Szmigiero ORCID
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe: legislacja administracyjna zasady tworzenia prawa dysfunkcje tworzenia prawa legislacja covidowa
Data publikacji całości:2021
Liczba stron:19 (111-129)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 396

Abstrakt

Ocenie w niniejszej publikacji podlega polska legislacja administracyjna mająca na celu przeciwdziałanie zakażeniom, skuteczniejszą walkę z wywoływaną przez wirus SARS-CoV-2 chorobą zakaźną określaną jako COVID-19, lecz także będąca odpowiedzią na nieuchronne negatywne skutki społeczne i gospodarcze, przybierająca postać projektów ustaw przygotowanych przez Radę Ministrów lub aktów normatywnych podustawowych wydawanych przez organy administracji rządowej. Na przykładzie owej „legislacji covidowej”, stosując metodę dogmatycznoprawną, autor wskazał na liczne dysfunkcje procesu tworzenia prawa przez administrację, w szczególności nieadekwatność procedur w sytuacji naglącej potrzeby regulacji oraz pozorność partycypacji społecznej w procesie legislacyjnym. Przedstawiona w artykule szeroko rozumiana legislacja administracyjna obejmuje procedury tworzenia projektów ustaw kierowanych do Sejmu przez Radę Ministrów regulowane przepisami ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o Radzie Ministrów oraz uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 roku – Regulamin pracy Rady Ministrów. W tym kontekście analizie poddano procedurę przygotowania projektu ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zasady prawa, w tym poprawnej legislacji, powstałe w wyniku ugruntowanej linii orzeczniczej Trybunału Konstytucyjnego, stały się sposobem oddziaływania przezeń na prawodawcę w celu nie tylko poprawy jakości tworzonego prawa, ale przede wszystkim jego zgodności z Konstytucją. „Legislacja covidowa” tworzona przez administrację rządową – zarówno w formie rozporządzeń, jak i projektów ustaw – zogniskowała wiele dysfunkcji, do których zaliczyć można pośpieszne i chaotyczne tworzenie dokumentów rządowych, częste zmiany przepisów wynikające z ich niedopracowania, naruszanie zasad poprawnej legislacji, łącznie z ignorowaniem elementu partycypacji społecznej w procesie stanowienia prawa, tworzenie „prawa spektaklu”. Zjawisko potęgowane jest w wyniku szybkiego i często pozbawionego szerszej refleksji przyjmowania ustaw przez parlament. Pilność tworzenia regulacji prawnych w następstwie epidemii COVID-19 oraz ich incydentalność jest tylko częściowym usprawiedliwieniem stwierdzonych uchybień. Postulowane przez autora zmiany w procedurze legislacyjnej polegające na ustanoweniu szybkiej rządowej ścieżki legislacyjnej, niepozbawiającej jednak możliwości szerszej oceny projektów, stanowić może drobny, chociaż istotny element służący poprawie standardów stanowienia prawa.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bafia J., Zasady tworzenia prawa, Warszawa 1984.
2.Bąkowski T., Niedoskonałości legislacji administracyjnej (przykłady, konsekwencje, źródła i poszukiwanie sposobu sanacji), w: J. Jagielski, M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne dziś i jutro, Warszawa 2018.
3.Bąkowski T., Pojęcie legislacji administracyjnej, w: T. Bąkowski (red.), Zarys legislacji administracyjnej. Uwarunkowania i zasady prawotwórczej działalności administracji publicznej, Wrocław 2010.
4.Bojanowski E. (red.), Legislacja administracyjna. Materiały ze Zjazdu Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego (Rowy 10–12 października 1988 r.), Gdańsk 1993.
5.Brzozowski W., Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia (uwagi na tle formułowania upoważnień ustawowych), „Przegląd Sejmowy” 2013, nr 4.
6.De Pretis D., Italien, w: A. Bogdandy, S. Cassese, P.M. Huber (red.), Handbuch Ius Publicum Europaeum, t. V. Verwaltungsrecht in Europa. Grundzüge, Heidelberg 2014.
7.Działocha K., Rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio G. Ius” 1990, vol. XXXVII.
8.Działocha K., Gromski W., Niepozytywistyczna koncepcja państwa prawnego a Trybunał Konstytucyjny, „Państwo i Prawo” 1995, nr 3.
9.Forulia E.V., The Delegated Legislation in Western Europe, w: Challenges to Law at the End of the 20th Century, vol. V, Bologna 1995.
10.Garlicki L., Przegląd orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego za 2014 rok, „Przegląd Sądowy” 2014, nr 9.
11.Giderewicz S., Pozorne wytyczne w przepisach upoważniających do wydania rozporządzenia, „Przegląd Legislacyjny” 2013, nr 4.
12.Grzonka L., Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych, Warszawa 2011.
13.Kmieciak Z., O tzw. trudnych przypadkach stosowania prawa oraz problemach legislacji administracyjnej raz jeszcze, „Samorząd Terytorialny” 1994, nr 12.
14.Leitmeier L., Starnberg M.A., Corona und „Ultra-vires”: Recht und Grenze, „Die Öffentliche Verwaltung” 2020, nr 15.
15.Leoński Z., Z problematyki legislacyjnej administracyjnego prawa materialnego, w: E. Bojanowski (red.), Legislacja administracyjna. Materiały ze Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa i Postępowania Administracyjnego (Rowy 10–12 października 1988 r.), Gdańsk 1993.
16.Łętowska E., Rzeźbienie państwa prawa 20 lat później, Warszawa 2012.
17.Morawski L., Filozofia prawa, Toruń 2014.
18.Morawski L., Spór o pojęcie państwa prawnego, „Państwo i Prawo” 1994, nr 4.
19.Nowacki J., O uzasadnieniu zasady zaufania w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, w: C. Martysz, A. Matan, Z. Tobor (red.), Zasady prawa. Materiały konstytucyjne, Bydgoszcz–Katowice 2007.
20.Oleś M., Kompetencja prawotwórcza administracji publicznej i jej działania fakultatywne, w: M. Stahl, Z. Duniewska (red.), Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012.
21.Podgórecki A., Tworzenie prawa, „Państwo i Prawo” 1976, nr 12.
22.Pułło A., Z problematyki zasad prawa. Idee ogólne w prawie konstytucyjnym, „Przegląd Sejmowy” 1996, nr 1.
23.Rot H., Ogólne zasady tworzenia prawa PRL, „Studia Prawnicze” 1979, nr 4.
24.Salitra D., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, „Przegląd Sejmowy” 2003, nr 4.
25.Stahl M., Duniewska Z., Legislacja administracyjna – zagadnienia wprowadzające, w: M. Stahl, Z. Duniewska (red.), Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka, Warszawa 2012.
26.Sulikowski A., Konstytucja – system – hegemonia. „(Anty)polityczna” funkcja argumentów systemowych w orzecznictwie konstytucyjnym, w: Z. Pulka (red.), Systemowość prawa, Wrocław 2016.
27.Wiącek M., Komentarz do art. 92 Konstytucji, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. II: Komentarz. Art. 86–243, Warszawa 2016.
28.Wronkowska S., Zieliński M., Komentarz do zasad techniki prawodawczej z dnia 20 czerwca 2002 r., Warszawa 2004.
29.Wronkowska S., Zieliński M., Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa 1993.
30.Wronkowska S., Zieliński M., Ziembiński Z., Zasady prawa. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 1974.
31.Wronkowska S., Problemy racjonalnego tworzenia prawa, seria: Prawo, nr 108, Poznań 1982.
32.Wronkowska S., Sposoby pojmowania „zasad prawa” (dyskusja w Komitecie Nauk Prawnych PAN), „Państwo i Prawo” 1972, nr 10.
33.Wróblewski J., Teoria racjonalnego tworzenia prawa, Wrocław 1985.
34.Wróblewski J., Zagadnienia teorii wykładni prawa ludowego, Warszawa 1959.
35.Wróblewski J., Zasady tworzenia prawa, Warszawa 1989.
36.Zalasiński T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008.
37.Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2001.