Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.38-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 2/2022 (38)
Ewolucja rządowej procedury prawodawczej w latach 2015–2021 – wybrane zagadnienia

Autorzy: Maciej Berek ORCID
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: legislacja proces prawodawczy Rada Ministrów organy pomocnicze Rady Ministrów założenia do projektów ustaw
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:17 (41-57)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 191

Abstrakt

Rządowa procedura prawodawcza, obok procedury ustawodawczej w Sejmie i Senacie, ma kluczowe znaczenie dla sposobu przygotowywania projektów, a w konsekwencji dla jakości przyjmowanych aktów prawnych. Celem artykułu jest prezentacja oraz analiza możliwych skutków zmian wprowadzanych w latach 2015–2021 w rządowej procedurze. Badaniu poddano wydane we wskazanym okresie nowelizacje aktów prawnych regulujących tę procedurę oraz określających zadania uczestniczących w niej podmiotów. Wybór okresu objętego badaniem uzasadniony jest dwojako. Po pierwsze, wybory do Sejmu i Senatu przeprowadzone jesienią 2015 roku doprowadziły do ukształtowania większości parlamentarnej, która od tamtej pory, przez cały okres objęty badaniem, sprawowała rządy w Polsce, a tym samym Rada Ministrów wyłaniana (a precyzyjniej – kolejne Rady Ministrów wyłaniane) przez tę większość dysponowała wystarczająco długim czasem na dokonanie analizy i oceny „zastanej” rządowej procedury prawodawczej i ewentualne wprowadzenie zmian zgodnych z własnymi priorytetami i założeniami politycznymi. Po drugie, jest to okres, w którym dokonano kilku istotnych zmian w procedurze, pierwotnie dokonujących modyfikacji w obowiązującej wcześniej procedurze, a następnie także w procedurze ukształtowanej już przez rząd tego samego obozu politycznego. Przedmiot badań determinował zastosowaną metodologię, którą była analiza historyczno-prawna. Analizie poddano zmiany odnoszące się do założeń do projektów ustaw jako odrębnego typu dokumentu rządowego, funkcjonowanie Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu i jego zdolności efektywnego wpływania na decyzję o opracowaniu projektu ustawy, a także poszerzenie kręgu podmiotów uczestniczących w uzgodnieniach projektu dokumentu rządowego. Ocena zaprezentowanych zmian jest złożona. Krytycznie należy ocenić zmiany sprowadzające się do przywrócenia rozwiązań, które obowiązywały we wcześniejszych okresach i były wówczas negatywnie oceniane także przez doktrynę (dotyczy to w szczególności całkowitej rezygnacji z założeń do projektów ustaw jako odrębnego typu dokumentu). Negatywnie należy ocenić także osłabienie roli Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu i umożliwienie ministerstwom podejmowania decyzji o opracowaniu projektu jeszcze przed wyrażeniem zgody przez Zespół na wpisanie projektu do wykazu prac legislacyjnych rządu. Pomimo tych krytycznych uwag dotyczących poszczególnych zmian nie wydaje się jednak, aby mogły one negatywnie wpłynąć na zdolność Rady Ministrów do pełnienia funkcji organu stanowiącego prawo oraz wnoszącego projekty ustaw do Sejmu.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Berek M., Rządowa procedura prawodawcza i jej znaczenie dla jakości stanowionego prawa, w: W. Federczyk, S. Peszkowski (red.), Doskonalenie i standaryzacja procesu legislacyjnego – dobre praktyki opracowane w ramach projektu LEGIS, Warszawa 2019.
2.Berek M., Rada Ministrów jako organ inicjujący postępowanie ustawodawcze, Warszawa 2017.
3.Berek M., Założenia do projektów ustaw – proceduralne superfluum czy obowiązek demokratycznego projektodawcy?, „Przegląd Legislacyjny” 2016, nr 3.
4.Berek M., Planowanie działalności legislacyjnej Rady Ministrów, „Przegląd Legislacyjny” 2011, nr 1.
5.Chruściak R., Zmiany w trybie przygotowywania rządowych projektów ustaw, „Przegląd Legislacyjny” 2009, nr 3–4.
6.Druk sejmowy nr 1344, Sejm VI kadencji.
7.Kopińska G., Najważniejsze wnioski i rekomendacje, w: G. Kopińska, G. Makowski, P. Waglowski, M.M. Wiszowaty, Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw. Raport z badania nad sposobem przeprowadzania konsultacji publicznych i tworzenia dokumentów towarzyszących rządowym projektom ustaw w 2012 roku, Warszawa 2013.
8.Mojak R., Skład, organizacja wewnętrzna oraz zasady i tryb funkcjonowania Rady Ministrów, w: A. Bałaban (red.), Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, Zakamycze 2002.
9.Patyra S., Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw, Toruń 2012.
10.Rządowe Centrum Legislacji. 15 lat w historii tworzenia i ogłaszania prawa, Warszawa 2015.
11.Sarnecki P., Zakres działania i funkcje Rady Ministrów, w: A. Bałaban (red.), Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, Zakamycze 2002.
12.System stanowienia prawa w Polsce. Zielona księga, Warszawa 2013.
13.Wronkowska S. (oprac.), Tworzenie prawa w Polsce – ocena i proponowane kierunki zmian. Raport Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów, „Przegląd Legislacyjny” 2006, nr 1.
14.Zubik M., Jak poprawić polską legislację?, w: J. Szomburg (red.), Jak poprawić rządzenie Polską w XX wieku? V Kongres Obywatelski, Gdańsk 2010.