Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych pośród 220 studentów neofilologów Uniwersytetu Szczecińskiego. Badania dotyczyły uczuć i emocji towarzyszących studentom w procesie kształcenia językowego. Dowiedziono, że negatywne emocje (emocje zagrożenia) występują przede wszystkim w sytuacjach, gdy dokonywana jest ocena studenta, szczególnie w zakresie mowy ustnej. Około 40% ankietowanych odczuwa wówczas różne stany lękowe, które utrudniają skuteczne radzenie sobie w sytuacjach sprawdzania wiedzy i umiejętności. Ankietowani nie lubią również wystąpień o charakterze publicznym, gdyż są one obarczone nadmiernym stresem powodowanym różnymi typami lęków. Bardzo pozytywny obraz sfery emocjonalno-uczuciowej odnosi się do zajęć konwersacyjnych, na których student nie jest oceniany. Na zajęciach o takim charakterze pojawia się nawet uczucie flow (przyjemny stan uniesienia). Dodatnie emocje towarzyszą studentom także podczas spotkań i rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Badania dowodzą ponadto, że odczuwanie określonych (przyjemnych lub przykrych) stanów emocjonalnych ma charakter zindywidualizowany, i może zależeć od typu osobowości, płci, a także postępów (ocen) osiąganych w pracy nad językiem.