Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.2.19-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (19) 2022
„Moje ręce”. Doświadczenie niepełnosprawności w autonarracjach Cheryl Marie Wade

Autorzy: EWELINA GODLEWSKA-BYLINIAK ORCID
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: niepełnosprawność aktywizm autonarracja tożsamość głos
Data publikacji całości:2022-12
Liczba stron:12 (85-96)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cheryl Marie Wade była poetką, performerką i aktywistką działającą na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami. Jej twórczość poetycka, która miała wymiar performatywny, ponieważ Wade prezentowała swoje utwory w ramach występów scenicznych, w bezpośredniej relacji z widzami-odbiorcami, splatała się z aktywizmem: często podejmowała temat własnej niepełnosprawności, konfrontując z nim odbiorców i przełamując liczne dotyczące jej stereotypy. W tekście zestawiam twórczość Wade i wyłaniającą się z niej wizję niepełnosprawności z wywiadem rzeką przeprowadzonym z artystką i włączonym do archiwum mówionej historii niepełnosprawności. Obydwie formy traktuję jako swoiste autonarracje ujmujące w różnych kluczach – poetyckim i autobiograficznym – doświadczenie niepełnosprawności. Zadaję również pytanie o to, jaką rolę pełni w nich głos.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Couser, Thomas G. „Disability Autobiography”. W: Encyclopedia of American Disability History, red. Susan Burch, 3. New York: Facts on File, 2009.
2.Couser, Thomas G. „Disability, Life Narrative, and Representation”. PMLA 120 (2005): 602–606.
3.Garland-Thomson, Rosemarie. „Ośmielone spojrzenia. Sposoby wykorzystania dynamiki relacji opartych na gapieniu się przez niepełnosprawne performerki”. Tłum. Katarzyna Ojrzyńska. W: Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, red. Ewelina Godlewska- Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, 61–74. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2017.
4.Garland-Thomson, Rosemarie. Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze. Tłum. N. Pamuła. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2020.
5.Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
6.Mitchell, David T. „Body Solitaire. The Singular Subject of Disability Autobiography”. American Quarterly 2 (2000): 311–315.
7.Rancière, Jacques. Estetyka jako polityka. Tłum. Justyna Kutyła, Paweł Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
8.Shakespeare, Tom. „Samoorganizacja osób niepełnosprawnych: nowy ruch społeczny?”. Tłum. Agata Zawrzykraj. W: Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, |red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, 33–51. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2018.
9.Wade, Cheryl M. „Writer and Performance Artist”, an oral history conducted by Esther Ehrlich in 2003. W: Art and Activism: Pioneering Theater Artists with Disabilities, Regional Oral History Office, The Bancroft Library, University of California, Berkeley, 2004, Online Archive of California: www.oac.cdlib.org.