Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2020.29-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 29
Zum Thema Cyber-Mobbing in der zeitgenössischen deutschen Jugendliteratur
(O cybermobbingu we współczesnej literaturze niemieckiej dla młodzieży)

Autorzy: Ewa Hendryk ORCID
Wydział Humanistyczny US
Słowa kluczowe: cyberprzemoc internet media społecznościowe współczesna literatura młodzieżowa
Data publikacji całości:2020
Liczba stron:17 (113-129)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 1266

Abstrakt

Cybermobbing (inaczej cyberprzemoc, cyberbullying) jest rodzajem przemocy psychicznej, stosowanej przy wykorzystaniu Internetu i jego narzędzi, m. in. poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Polega ona na obelgach, wyzwiskach, poniżaniu ofiary oraz na rozsyłaniu i publikowaniu w Internecie kompromitujących zdjęć, filmów i fałszywych informacji. Przemoc wirtualna jest bardziej dotkliwa niż mobbing w rzeczywistym czasie i przestrzeni, ponieważ jej zasięg jest nieograniczony, a sprawca anonimowy. Narastający problem cyberprzemocy podejmowany jest coraz częściej w literaturze, zwłaszcza młodzieżowej. Celem artykułu jest omówienie na przykładzie wybranych niemieckich powieści dla młodzieży głównych aspektów tego zjawiska, m. in. motywów i skutków cybermobbingu, psychologicznych portretów sprawców i ofiar oraz wpływu świata wirtualnego na fikcję literacką i konstrukcję utworów.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.[o. A.] JIM 2017. Jugend, Information, (Multi-)Media – Basisstudie zum Medienumgang 12- bis 19-Jähriger in Deutschland. Stuttgart: Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest, 2017.
2.[o. A] „Cybermobbing – Was tun?“ Planet-schule.de, 2016. Zugriff 05.01.2020. https://www.planet-schule.de/index.php?id=16437.
3.Buschendorff, Florian. Geil, das peinliche Foto stellen wir online! Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2010 (=K.L.A.R.).
4.Ebner, Werner. „Es darf gelacht werden – Cybermobbing“. Leidfaden 4 (2013): 80-83. Zugriff 05.01.2020. https://doi.org/10.13109/leid.2013.2.4.80.
5.Fawzi, Nayla. Cyber-Mobbing: Ursachen und Auswirkungen von Mobbing im Internet. Baden-Baden: Nomos, 2015.
6.Gehres, Jessica. Euer Hass hat kein Gesicht: Mein Leben im Schatten des Cyber-Mobbing. Würzburg: Arena Verlag, 2015.
7.Hammer, Agnes. Ich blogg dich weg! Bindlach: Loewe Verlag, 2013.
8.Huber, Edith. Cyberstalking und Cybercrime. Kriminalsoziologische Untersuchung zum Cyberstalking-Verhalten der Österreicher. Wien: Springer, 2012.
9.Huray, Judith Le. ... und jetzt sehen mich alle! München: Hase und Igel Verlag, 2013.
10.Huray, Judith Le. Vernetzt gehetzt. München: Hase und Igel Verlag, 2016.
11.Jannan, Mustafa. Das Anti-Mobbing-Buch. Gewalt an der Schule – vorbeugen, erkennen, handeln. Weinheim, Basel: Beltz, 2008.
12.Katzer, Catarina: Cybermobbing – Wenn das Internet zur W@ffe wird. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2014.
13.Leiffels, Dennis. „Hass ist ihr Hobby“. Radio-Bremen-Reportage aus der Reihe „Rabiat“. 04.06.18. Zugriff 05.01.2020. https://www.daserste.de/information/reportage-dokumentation/rabiat/sendung/hass-ist-ihr-hobby-folge-5-102.html.
14.Marx, Konstanze. Diskursphänomen Cybermobbing. Ein internetlinguistischer Zugang zu [digitaler] Gewalt. Berlin, Boston: De Gruyter, 2017.
15.Marx, Konstanze. „Denn sie wissen nicht, was sie da reden? Diskriminierung im Cybermobbing-Diskurs als Impuls für eine sprachkritische Diskussion“. Aptum. Zeitschrift für Sprachkritik und Sprachkultur 9 (2013/2): 103-122.
16.Möbius, Thomas. „,Von jetzt an bleib ich in der Wirklichkeit‘: Zum Einfluss des Internets auf die Modellierung von Wirklichkeit in der aktuellen realistischen Kinder- und Jugendliteratur“. In: Am Anfang war das Staunen: Wirklichkeitsentwürfe in der Kinder- und Jugendliteratur, hrsg. v. Gerhard Härle, 207–223. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005.
17.Morgenroth, Matthias. I can see U. Münster: Coppenrath Verlag, 2019.
18.Nüse-Lorenz, Dominik. Unterrichtsmaterialien zu Agnes Hammer: „Ich blogg dich weg!“ Bindlach: Loewe, 2013.
19.Olweus, Dan. Gewalt in der Schule – Was Lehrer und Eltern wissen sollten und tun können. Bern: Huber, 1995.
20.Robertz, Frank J., Atte Oksanen, Pekka Räsänen. Viktimisierung junger Menschen im Internet. Leitfaden für Pädagogen und Psychologen. Wiesbaden: Springer, 2016.
21.Sahit, Susan. Cybermobbing – Prävention und Intervention. Eine Unterrichtsreihe für den Deutschunterricht. Hamburg: Diplomica Verlag, 2016.
22.Schultze-Krumbholz, Anja, Herbert Scheithauer. „Cyberbullying unter Kindern und Jugendlichen. Ein Forschungsüberblick”. Psychosozial 122 (2010): 79-91.
23.Szillat, Antje. Rache@. Neureichenau: Edition Zweihorn, 2009.
24.Teuschel, Peter, Klaus Werner Heuschen. Bullying – Mobbing bei Kindern und Jugendlichen. Stuttgart: Schattauer, 2013.
25.Wegener, Claudia. Aufwachsen mit Medien. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2016.