Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.131/2-25
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 131 (2) 2018
Komunikowanie w cyberprzestrzeni
(COMMUNICATION IN CYBERSPACE)

Authors: Anna Mróz-Jagiełło
Akademia Sztuki Wojennej Wydział Bezpieczeństwa Narodowego Instytut Studiów Strategicznych

Paweł Majdan
Akademia Sztuki Wojennej Wydział Bezpieczeństwa Narodowego Instytut Studiów Strategicznych
Keywords: communication Internet cyberspace information society information fight propaganda
Data publikacji całości:2018-05-12
Page range:10 (265-274)
Klasyfikacja JEL: O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Communicating is the process of communication between individuals, social groups or institutions. Its primary purpose is to exchange ideas, share knowledge as well as information and ideas. This process is carried out on many levels, using various means, and its basis is to cause specific effects. The Internet is a communication medium with new and attractive attributes, which means that information and social processes are becoming both collective and individual. Appropriate and skilful use of virtual social reality tools such as cyberspace can be used to create the expected thought processes in the interlocutor's mind, especially at the unconscious level.It is worth noting that currently cyberspace is the main area of functioning of such processes as exerting influence, manipulation, propaganda or information fights
Download file

Article file

Bibliography

1.Błażyńska, J. (2014). Informacja finansowa w społeczeństwie informacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 827. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 69.
2.Ciborowski, L. (2000). Potencjalne zagrożenia – identyfikacja i charakterystyka. Myśl Wojskowa, 4.
3.Dobek- Ostrowska, B., Fras, J., Ociepka, B. (1999). Teoria i praktyka propagandy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
4.Kossecki, J. (1997). Totalna wojna informacyjna XX wieku a II RP. Kielce: WZiA WSP.
5.Krztoń, W. (2015). Modern Management Review, XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, 22 (3/XX).
6.Lelonek, A. (2016). Wojna informacyjna, operacje informacyjne i psychologiczne: pojęcia, metody i zastosowanie. W: Potencjał słowa. Międzynarodowe stosunki i komunikacja: stan i perspektywy. Warszawa–Lwów: Fundacja Centrum Badań Polska-Ukraina.
7.Najbogatsi Amerykanie w 2016 roku (2016). Pobrane z: https://www.forbes.pl/rankingi/najbogatsi-ludzie-w-usa-ranking-forbesa-2016/rhkv7w3#slide-1 (14.07.2017).
8.Nęcki, Z. (1996). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
9.Pratkanis, A., Aronson, E. (2005). Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Sienkiewicz, P. (2003). Wizje i modele wojny informacyjnej. W: Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość? Kraków: Biblioteka Główna Akademii Górniczo-Hutniczej.
11.Sitarski, P. (2002). Czy rzeczywistość wirtualna to odkrycie nowego świata? W: M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
12.Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2016 roku (2016). Główny Urząd Statystyczny. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spole czenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html (14.12.2017).
13.Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013 (2008). Warszawa: MSWIA.