Ekonomiczne Problemy Usług

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.131/1-22
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 131 (1) 2018
Network organization – functioning of enterprises in the information area
(ORGANIZACJA SIECIOWA – FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTW W PRZESTRZENI INFORMACYJNEJ)

Autorzy: Tomasz Lis
Politechnika Częstochowska Wydział Zarządzania

Aleksandra Ptak
Politechnika Częstochowska Wydział Zarządzania
Słowa kluczowe: organizacja sieciowa informacje przestrzeń informacyjna
Data publikacji całości:2018-05-24
Liczba stron:10 (221-230)
Klasyfikacja JEL: D83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Przestrzeń informacyjna jest „miejscem” występowania „życia” wszystkich informacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki rozwojowi technologii informacyjnej, a zwłaszcza Internetu, każdy uczestnik życia gospodarczego ma praktycznie nieograniczoną możli-wość pozyskiwania, ale i – co bardzo ważne – dostarczania informacji mających wpływ na jego pozycję konkurencyjną. Zarządzanie we współczesnej rzeczywistości jest związane z wykorzystywaniem szans i unikaniem zagrożeń. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest czas, za-równo w odniesieniu do podjęcia, jak i efektów działań. W globalnej i cechującej się dynamiką rzeczywistości jednym z najważniejszych wyzwań jest nawiązywanie współpracy. Celem jest za-pewnienie uczestniczącym jednostkom możliwości lepszego wykorzystania indywidualnych cech i zasobów – własnych i partnerów. Funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa oparte jest na infor-macjach. Każde działanie można rozpatrywać w ujęciu informacyjnym, jako działanie przebiegające w przestrzeni informacyjnej. Celem artykułu jest przedstawienie istoty, cech oraz zalet zarządzania w przestrzeni informacyjnej. Celem jest również zwrócenie uwagi na fakt, że efektywność organiza-cji sieciowej jako grupy współpracujących jednostek jest ściśle uzależniona od efektywności funk-cjonowania jej jako całości oraz każdego z jej elementów właśnie w przestrzeni informacyjnej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bendkowski, J. (2014). Wspólnota wiedzy, wspólnota działań oraz sieć wiedzy w perspektywie zarządzania wiedzą. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 76.
2.Budzik, T., Zachorowska, A. (2016). Rola otoczenia w strategii przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 1.
3.Davis, A. (2007). Public relations. Warszawa: PWE.
4.Durda, L., Krajcik, V. (2016). The Role of Networking in the Founding and Development of Start-Up Technology Companies. Polish Journal of Management Studies, 14 (2).
5.Kędzierska-Bujak, I. (2012). Partnerstwo przedsiębiorstw w kontekście ich rozwoju i konkurencyj-ności. Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarki w XXI wieku. Stu-dia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 25.
6.Klimczuk-Kochańska, M. (2016). Wkład Petera F. Druckera w rozwój teorii zarządzania. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teore-tycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu War-szawskiego.
7.Krupski, R. (2011). Turbulencja otoczenia w badaniach empirycznych. Współczesne przeobrażenia procesów zarządczych przedsiębiorstwa. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 217.
8.Lachiewicz, S., Zakrzewska-Bielawska, A. (2012). Sieć przedsiębiorstw jako skuteczna forma organizacyjna w warunkach kryzysu gospodarczego. Management and Business Admin-istration. Central Europe, 2 (117).
9.Lemańska-Majdzik, A., Sobiegraj, A. (2013). Globalizacja – szansa czy zagrożenie dla współcze-snego świata. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1.
10.Lisowska, R. (2015). Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w regionie – stymulatory i bariery. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 402.
11.Maik, A., Godzisz, A. (2013). Istota i pojęcie organizacji sieciowej. Miscellanea Oeconomicae, 2.
12.Malewska, K., Sajdak, M. (2017). Wpływ dynamicznych zdolności na zwinność strategiczną przedsiębiorstwa. W: K. Krzakiewicz, S. Cyfert (red.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
13.Matejun, M., Nowicki, M. (2013). Organizacja w otoczeniu – od analizy otoczenia do dynamicznej lokalizacji. W: A. Adamik (red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne. Warszawa: Ofi-cyna a Wolters Kluwer business.
14.Mazur, J. (2011). Współpraca przedsiębiorstw w teorii i praktyce polskiej. Zeszyty Naukowe Kole-gium Gospodarki Światowej, 32.
15.Mikołajek-Gocejna, M. (2011). Wybrane teorie wyjaśniające powstawanie i funkcjonowanie orga-nizacji sieciowych. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, 32.
16.Nalepka, A., Bąk, J. (2012). Implikacje praktyczne koncepcji słabych sygnałów dla zarządzania strategicznego. W: B. Mikuła (red.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
17.Pachura, A. (2017). Innovation and Change in a Networked Reality. Polish Journal of Management Studies, 15 (2).
18.Patel, H., Pettitt, M., Wilson, J.M. (2012). Factors of collaborative working: A framework for a collaboration model. Applied Ergonomice, 43.
19.Penc-Pietrzak, I. (2015). Charakterystyka zdolności dynamicznych przedsiębiorstwa w warunkach hiperkonkurencji. Studia Ekonomiczne, 229.
20.Potencjał innowacyjny gospodarki: uwarunkowania, determinanty, perspektywy. Warszawa: Naro-dowy Bank Polski.
21.Poznańska, K. (2016). Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi w zakresie innowacyjności. Studia Ekonomiczne, 280.
22.Przestrzeń informacyjna. Pobrano z: https://www.computerworld.pl/ news/Przestrzen-informacyjna,320842.html (20.11.2017).
23.Semenyuk, E.P. (2015). Globalization of the Information Area and its Significance for Mankind. Scientific and Technical Information Processing, 42 (1).
24.Słownik PWN. Pobrano z: https://sjp.pwn.pl/sjp/;2538059 (14.11.2017).
25.Urbanowska-Sojkin, E. (2014). Skutki wyzwań otoczenia dla zarządzania strategicznego przedsię-biorstwem. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2 (11).
26.Vega-Redondo, F. (2013). Network Organizations. Journal of Complex Networks, 1 (1).