Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.81-26
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 3/2016 (81)
Konkurencyjność sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rynku Unii Europejskiej
(The Competitiveness of the Cultural and Creative Industries in the European Union)

Authors: Monika Znojek
Keywords: cultural and creative industries international competitiveness international trade
Data publikacji całości:2016
Page range:13 (297-309)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – The purpose of this article is to present the trends in international trade in goods of the cultural and creative industries (CCI) in the European Union, with particular focus on the competitiveness on the international market. The analysis included evaluation of competitive position of the European Union on the world market and the competitiveness of countries, which joined the EU in 2004, on the EU market. Design/methodology/approach – This study was based on the analysis of literature, publications and reports prepared by international institutions and analysis of statistical data from Eurostat’s COMEXT database. Competitiveness on the international market was evaluated by using two indicators: trade coverage (TC) and revealed comparative advantage (RCA). Findings – The survey proves that competitiveness of European Union’s goods of the cultural and creative industries on the global market has developed, as evidenced by the increase in the nominal value of the foreign trade balance. The competitiveness of chosen European Union members are not characterized by noticeable constant trend. Originality/value – International trade of the cultural and creative industries is a common subject of research in Poland. Conclusions of this article might be a starting point for further research in this subject.
Download file

Article file

Bibliography

1.ComExt-Eurostat. Pobrano z: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/newxtweb (30.03.2016).
2.Europejska Agenda Kultury (2014). Dobre praktyki. Raport o strategiach wspierania eksportu i umiędzynarodowienia sektorów kultury i kreatywnych.
3.Hereźniak, M. (2011). Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju. Warszawa: PWE.
4.Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting.
5.Komisja Europejska (2010). European Competitiveness Report 2010. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
6.Komisja Europejska (2012). Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów z 10 maja 2007 r. dotyczący Europejskiej agendy kultury w dobie globalizacji świata. Bruksela.
7.Kopiecka-Piech, K. (2013). Spory o przemysły kreatywne. Kultura i Edukacja, 3 (96), 50–72.
8.Posłuszny, K. (2011). Konkurencyjność międzynarodowa jako miara skuteczności restrukturyzacji przemysłu. Ekonomia Menedżerska, 9, 49–61.
9.Staines, J., Mercer, M. (2013). Mapping of Cultural and Creative Industry Export and Internationalisation Strategies in EU Member States. European Expert Network on Culture.
10.Ślusarczyk, Z. (2004). Relacje eksportowo-importowe jako rezultat zróżnicowanego poziomu gospodarczego krajów – partnerów handlowych Polski. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 5, 439–460.
11.UNESCO Institute for Statistic (2009). The 2009 UNESCO Framework for Cultural Statistics (FCS). Montreal.
12.United Nations Conference on Trade and Development (2008). Creative Economy. Report 2008.