Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-33
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Innowacje na rynku przypraw i produktów przyprawowych
(Innovation on Spices and Spice Products Market)

Authors: Joanna Newerli-Guz
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: innovations spices spice products
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (361-369)
Klasyfikacja JEL: O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Innovations cost money but they are the only way to enable the company to launch a new product or service on the market, or find a products/services place on the new market. The article presents the definitions of innovation, their division and characteristics. The article also presents innovations on the spices and spice products market: technological innovation directly associated with the production process, product innovations related to the product and the marketing innovations associated with the change of marketing strategy.

Download file

Article file

Bibliography

1.Bortnowska, G., Kałużna-Zajączkowska, J. (2011). Preferencje wyboru przypraw sypkich do potraw przez osoby pracujące zawodowo z uwzględnieniem innowacyjnych zmian w ich produkcji. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 62 (4), 445‒452.
2.Cyrek, P., Cyrek, M. (2007). Innowacyjność determinantą konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. W: S. Makarski. P. Cyrek, S. Dybka, A. Kasprzyk (red.), Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu (s. 7‒14). Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
3.Dhanya, R., Mishra, B.B., Khaleei, K.M. (2011). Effect of gamma irradiation on corcuminoids and volatile oils of fresh turmeric (Curcuma longa). Radiation Physics and Chemistry, 80 (11), 1247‒1249.
4.Elbanowska, A. (1994). Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich. Poznań: Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich.
5.Grabowski, M. (2014). Czy istnieje możliwość zastosowania niskociśnieniowej zimnej plazmy do sterylizacji przypraw? W: Wpływ innowacji na rozwój towaroznawstwa w XXI wieku (s. 57‒60). Gdynia: Naukowe Koło Towaroznawstwa, Akademia Morska.
6.Ilori, M.O., Oke, J.S., Sanni, S.A. (2000). Management of new product development in selected food companies in Nigeria. Technovation, 20 (6), 333‒342.
7.Kaczmarczyk, S.(2013). Zastosowanie badań marketingowych do pozycjonowania produktów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 777, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu, 32, 79‒93.
8.Madhaven, R., Koka, B.R., Prescot, J.E. (1998). Networks in transition: How industry events (re) shape inter firm relationships. Strategic Management Journal, 19 (5), 439‒459.
9.Newerli-Guz, J. (2014). Racjonalność spożycia a wybór mieszanek przyprawowych przez konsumentów. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 16 (4), 208‒212.
10.Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3rd Edition, The Measurement of Scientific and Technological Activities (2005). Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264013100-en.
11.Padberg, D., Westgren, R.E. (1979). Product competition and consumer behavior in the food industries. American Journal of Agricultural Economics, 61 (4), 620‒625.
12.PN-A-86967 Przyprawy ziołowe ‒ Mieszanki przyprawowe.
13.PN-EN ISO 76:2009. Przyprawy ziołowe ‒ Nazewnictwo botaniczne.
14.Senderski, M. (2004). Prawie wszystko o ziołach. Poradnik. Podkowa Leśna: Wydawnictwo Mateusz E. Senderski.
15.Schumpeter, J.(1939). Business cycles: a theoretical, historical, and statistical analysis of the capitalists process. New York: McGraw-Hill.
16.Schweiggert, U., Carle, R., Schieber, A. (2007). Conventional and alternative processes for spice production – a review. Trends in Food Science & Technology, 18 (5) 260‒268.
17.Śmiechowska, M., Kaczmarczyk, A. (2014). Mieszanki przyprawowe ‒ ukryte źródło soli. Problemy Higieny i Epidemiologii, 95 (1), 128‒130.
18.Weber, R.A. (1996). Zasady zarządzania organizacjami. Warszawa, PWE.
19.Winger, R., Wall, G. (2006). Food product innovation. Rome: Food and Agriculture Organization of United Nations.