Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.46-12
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 5 (46) 2016
Transfer of information in the purchasing processes of generation Z – usage of virtual vs. real channels and its marketing implications

Authors: Aleksandra Burgiel
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania

Izabela Sowa
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania
Keywords: decision-making process information transfer generation Z behavior
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (119-128)
Klasyfikacja JEL: D12 D80
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper presents survey results regarding the usage of virtual vs real channels of communication by members of generation Z (those born after 1994). We compare the frequency of information acquisition and transfer at different stages of the purchasing process, as well as characterize the general use of the two types of channels.
Download file

Article file

Bibliography

1.Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., Vetvik, O.J. (2009). The consumer decision journey. McKinsey Quarterly, June. Retrieved from: www.mckinsey.com/business-functions/ marketing-and-sales/our-insights/the-consumer-decision-journey (15.03.2015).
2.Generation Z (2016). Retrieved from: http://generationz.com.au/ (20.03.2016).
3.GUS (2016). Ludność. Stan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym. Stan w dniu 30 VI 2015. Retrieved from: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ ludnosc/ludnosc/ludnosc-stan-i-struktura-ludnosci-oraz-ruch-naturalny-w-przekrojuterytorialnym-stan-w-dniu-30-vi-2015-r-,6,18.html# (30.03.2016).
4.McCrindle, M. (2016). Generation Z defined. Global, visual and digital. Retrieved from: http://mccrindle.com.au/SocialAnalysis/2012/Generation-Z-Defined-Global-VisualDigital_McCrindle-Research-2013.pdf (30.03.2016).
5.Pawłowska, M. (2016). Generacja Z. Młodzi, otwarci, wychowani w dobrobycie, żyjący w świecie wirtualnym, skazani na kryzys. Retrieved from: http://natemat.pl/ 55617,generacja-z-mlodzi-otwarci-wychowani-w-dobrobycie-zyjacy-w-swieciewirtualnym-skazani-na-kryzys (30.03.2016).
6.Rusak, P. (2016). Czy należy bać się pokolenia Z? Retrieved from: http://kariera.pracuj.pl/ porady/czy-nalezy-bac-sie-pokolenia-z/ (22.03.2016).
7.Sowa, I. (2006). Wykorzystanie nowoczesnych form komunikacji w procesach decyzyjnych młodzieży. In: E. Kieżel (ed.), Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty (pp. 179−214). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
8.Sowa, I. (2013). Nowe trendy w zachowaniach młodych konsumentów wyzwaniem dla współczesnego handlu. In: G. Rosa, A. Smalec (eds.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument jako uczestnik procesów rynkowych i odbiorca komunikatów marketingowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 32, 529−544.