Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-32
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Usługi rekreacyjne fitness – cechy usług jako wartości dla klienta
(Leisure Services Fitness ‒ Service Characteristics as Value for Customers)

Authors: Barbara Iwankiewicz-Rak
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych

Agnieszka Rak
Wrocławski Tor Wyścigów Konnych ‒ Partynice
Keywords: fitness services characteristics of services value for customer
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (347-355)
Klasyfikacja JEL: L80 M39
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Nowadays a dynamic development of the leisure services (and fitness as well) market can be observed. There is a visible growth of number of organisations and companies providing services and number of their customers, too. It forces them to not only to introduce a marketing orientation to their management process but also to create and contribute to the value for the customers. The aim of the paper is to present fitness services with the process of managing the value for customer and to show the transformation of leisure services in the value for the customer. For this paper the field study and research based on interviews among managers of fitness clubs have been carried on.
Download file

Article file

Bibliography

1.Biddle, S.J.H., Mutrie, N. (2008). Psychology of physical activity determinants, well-being and interventions. London and New York: Routledge.
2.Clarke, H. (1971). Basic understanding of physical fitness. Physical Fitness Research Digest, 1 (1).
3.Deloitte (2015). Polski rynek fitness jednym z najszybciej rosnących w Polsce. Warszawa. Pobrano z: www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/polki-rynek-fitness-na-tle-europy.html.
4.Dobiegała-Korona, B. (2010). Istota i pomiar wartości klienta. W: B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski (red.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie. Warszawa: Poltext.
5.Grönroos, Ch. (2000). Service management and marketing. A customer relationship management approach. Chichester: John Wiley & Sons.
6.Gronroos, Ch., Gummerus, J. (2014). The service revolution and its marketing implications: service logic vs service-dominant logic. Managing Service Quality: An International Journal, 24 (3), 206‒229.
7.Kluby w Polsce – jaki profil dominuje? (2013). Pobrano z: http://fitnessmarketing.pl/uploads/file/s34_35.pdf.
8.Kotler, Ph. (1999). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Warszawa: Prentice-Hall International.
9.Lovelock, Ch., Wright, L. (1999). Principles of service marketing and management. New Jersey: Prentice Hall, Upper Saddle River.
10.Mruk, H. (2010). Wartość dla klienta a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa. W: B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski (red.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie. Warszawa: Poltext.
11.Nordqvist, J. (2004). What is fitness? What does being physically fit mean? Pobrano z: www.medicalnewstoday.com/articles/7181.php.
12.Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2005). Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości z klientami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
13.Siemieniako, D. (2008). Logika usługowej dominacji w marketingu. Podstawowe pojęcia i konsekwencje w zarządzaniu. Marketing i Rynek, 11, 11‒16.
14.Soboń, A. (2016). Fitness dla każdego? Rośnie rynek, ale też wymagania Polaków. Przegląd Sportowy. Pobrano z: http://zdrowie.przegladsportowy.pl/rynek-klubow-fitness-w-polsce-kluby-fitness-w-polsce,artykul,667598,1,12793.html.
15.Sportowa dekada (2015). MultiSport zmienia przyzwyczajenia Polaków, rynek świadczeń pozapłacowych oraz branżę fitness. Raport Benefit System SA. Pobrano z: https://www.benefitsystems.pl/fileadmin/import/b3ac2ab750835ccffa9153dd7157c96d0e0c1137.pdf.
16.Toczek-Werner, S. (2005). Podstawy rekreacji i turystyki. Wrocław: Wydawnictwo AWF.
17.Vargo, S.L., Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic of marketing. Journal of Marketing, 68 (1), 1‒17.