Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-37
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Submarka jako innowacja marketingowa na przykładzie rynku wódki w Polsce
(Subbrand as a marketing innovation on the example of the vodka market in Poland)

Authors: Paweł de Pourbaix
Akademia Leona Koźmińskiego, Katedra Marketingu

Lucyna Daleka
Akademia Leona Koźmińskiego, Katedra Marketingu
Keywords: innovations marketing innovations subbrand vodka market
Data publikacji całości:2017
Page range:19 (407-425)
Klasyfikacja JEL: M30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The subject of the paper refers to innovations - a very current issues in literature and economic practice. In the literature and among entrepreneurs, the importance of marketing innovation, including branding, is increasingly being emphasized. The authors present the concept of a subbrands an example of marketing innovation and indicate its importance in the vodka market in Poland in the mainstream segment in 2006-2015. A case study analysis of Czysta de Luxe Żołądkowa Gorzka vodka was conducted. It has been proven that the innovations applied in the subbrands area have had a positive impact on the reversal of the downward trend in sales and on the increase in a brand awareness as well as enabled increasing the market share of vodka producers on the vodka market in Poland.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aaker, D.A. (2004). Brand portfolio strategy. New York: Free Press.
2.Carter, C.F., Williams, B.R. (1958). Industry and technological process. London: Oxford University Press.
3.Dane o produkcji wódki w całym 2016 r.; jest wzrost (26.01.2017). Pobrano z: www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/dane-o-produkcji-wodki-w-calym-2016-r-jest-wzrost,139851.html.
4.Freemen, C., Soete,, L. (1977). The economic of industrial innovation. London: Continuum.
5.GUS (2017)/ Pobrano z: http://stat.gov.pl/gus/.
6.Haffer, J. (2009). Skuteczność zarządzania projektami w przedsiębiorstwach działających w Polsce. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
7.Ignaczak, P. Zarządzanie sprzedażą alkoholem (2017). Pobrano z: www.catmangroup.pl/?zarzadzanie-sprzedaza-alkoholem.
8.Kośmider, T. (2010). Wzrost innowacyjności polskich przedsiębiorstw (możliwości, bariery). W: P. Zadura-Lichota (red.), Innowacyjność 2010. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
9.Kuznets, S. (1959). Six Lectures of Economic Growth. Chicago.
10.Oslo Manual (2005). Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. Third Edition. OECD/Eurostat, Paris.
11.PAP (21.10.2013). Podwyżka akcyzy na alkohol ‒ 150 mln złotych straty do budżetu. Pobrano z: https://www.pb.pl/podwyzka-akcyzy-na-alkohol-150-mln-zl-straty-dla-budzetu-733277.
12.PAP (6.12.2008). Sejm zgodził się na podwyżkę akcyzy na alkohol i tytoń. Pobrano z: www.portalspozywczy.pl/inne/wiadomosci/sejm-zgodzil-sie-na-podwyzke-akcyzy-na-alkohol-i-tyton,9592.html.
13.Przewrocka, K. (15.01.2013). Wódka powodem do narodowej dumy. Ten trunek to polskie lego. Pobrano z: http://natemat.pl/46383,wodka-powodem-do-narodowej-dumy-ten-trunek-to-polskie-lego.
14.Rahman, K. (2013). Discovering Brand meaning: Deriving the domains and the sub-brand. Market & Social Research, 21 (1). Pobrano z: www.amsrs.com.au/documents/item/1102.
15.Roszkowska-Menkes, M. (2015). Otwarte innowacje: w poszukiwaniu równowagi. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
16.Senderowicz A., (5.04.2016). Branża spirytusowa w Polsce, raport rynkowy. Pobrano z: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/branza-spirytusowa-w-polsce-raport-rynkowy,6327.
17.Stock Polska (14.07.2010). Czysta de Luxe i 1906 najlepsze w Klubie Milionerów 2010. Pobrano z: https://www.stock-polska.pl/news/227/czysta_de_luxe_i_1906_najlepsze_w_klubie_milionerw_2010.
18.Witek-Hajduk, M. (2001). Zarządzanie marką. Warszawa: Difin.
19.Woźniak, B. (14.07.2016). CEDC sięgnie po połowę udziałów w rynku wódki w Polsce; dużo zainwestuje. Pobrano z: www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/cedc-siegnie-po-polowe-udzialow-w-rynku-wodki-w-polsce-duzo-zainwestuje,132040.html.