Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-07
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Ethnographic methods – a case study of gaining knowledge about consumers

Authors: Magdalena Rzemieniak
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: ethnographic methods market research qualitative research
Data publikacji całości:2017
Page range:6 (79-84)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This study presents the process of changes in consumer behaviour taking place over the last few years related to being active and leading a healthy lifestyle. The objective of the paper is to characterize, analyze and evaluate the motivation of people leading a healthy lifestyle, i.e. those who practice sports and keep a healthy diet. The thesis of the study is that consumers practice sports mainly for entertainment and enjoyment, wishing to stay healthy and fit and maintain a proper body shape. The thesis was verified by carrying out experimental pilot ethnographic qualitative research involving participatory observation. The measurement instrument used was shadowing. The thesis was verified based on the analysis and evaluation of the current and available secondary data on consumer behaviour changes related to being active and leading a healthy lifestyle.
Download file

Article file

Bibliography

1.Kieżel, E. (2010). Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2.Kotler, Ph. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
3.Krzakiewicz, K., Cyfert, S. (2016). Strategiczny potencjał organizacji uczącej się w aspekcie koncepcji dynamicznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 149, 43–60.
4.Maciaszczyk, M. (2014). Teoretyczne aspekty zachowań konsumenckich osób niepełnosprawnych ruchowo. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
5.Rosa, G., Perenc, J. (red.). (2011). Zachowania nabywców. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
6.Rudnicki, L. (2012). Zachowania konsumentów na rynku. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
7.Rzemieniak, M. (2013). Zarządzanie niematerialnymi wartościami przedsiębiorstw. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
8.Skowron, Ł., Gąsior, M. (2017). Motywacja pracownika a lojalność i satysfakcja klienta. Warszawa: Difin.
9.Skowron, S. (2013). Klient w sieci organizacyjnej. Warszawa: Difin.
10.Sopińska, A., Mierzejewska, W. (2017) Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Podejście zasobowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
11.Stańczyk-Hugier, E. (2011). Business strategies – inter-firm network perspective. Organization and Management, 5 (148), 157–172.
12.Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Ambidextrous organization jako przykład przedsiębiorstwa inteligentnego. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 148, 161–180.