Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (53) 2018
Zmiany dotyczące orientacji na klienta w systemach zarządzania akredytowanych laboratoriów
(The Changes Regarding Customer Orientation in the Management Systems of Accredited Laboratories)

Authors: Joanna Wierzowiecka ORCID
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: customer focus accredited laboratories
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (207-217)
Klasyfikacja JEL: L15 L20
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

An updated issue of the ISO/IEC 17025 standard was published in 2017, a standard specifying the technical requirements and management system for accredited laboratories. This system is to ensure competence of the laboratories to obtain credible research results and the ability to fulfill customer requirements. The objective of the paper is the analysis of the requirements of the ISO/IEC 17025:2017 standard with regard to the fulfillment of the customer focus principle and the shaping of relations with customers. These requirements have been compared to the requirements contained in the previous edition of the ISO/IEC 17025:2005 standard. Within the area of the customer focus, the amended standard emphasizes more, inter alia, the requirements regarding ensuring confidentiality, taking into consideration complaints, as well as introduces new requirements for an approach based on risk in order to minimize the risk of not fulfilling customer requirements.
Download file

Article file

Bibliography

1.Alexander, H.A., Anastasopoulos, G. (2018). Transitioning Your Laboratory To The New ISO/IEC 17025:2017 Standard. Metrologist, 11 (2), 26–29.
2.Ellison, S., Tsimillis, K. (2017). ISO/IEC 17025:2017 – First impressions. Pobrano z: https://www.eurachem.org/index.php/news/newsarts/230-nws-iso17025-2017.
3.Filipiak, M., Nowostawska, D. (2000). Akredytacja drogą do zapewnienia jakości badań laboratoryjnych. Problemy Jakości, 1, 9–16.
4.HRS Certification (2016). Nowelizacja normy ISO/IEC 17025. Pobrano z: http://hrs-cert.com/pl/ NEWS/NOWELIZACJA-NORMY-ISOIEC-17025-i149.
5.ISO/IEC 17025:2017 General requirements for the competence of testing and calibration laboratories.
6.Kubista, M. (red.). (2016). ISO 9001:2015. Rewizja normy w prostych słowach. Mikołów: Quality Austria-Polska sp. z o.o.
7.Mazur-Miłek, B. (2016). Nowa norma ISO 17025. Nowelizacja normy ISO 17025 (cz. I). Pobrano z: http://ikmj.com/nowa-norma-iso-17025-wersja-cd2/.
8.NATA (2018). General Accreditation Guidance – ISO/IEC 17025:2017 Gap Analysis. National Association of Testing Authorities, Australia 2018. Pobrano z: https://nata.com.au/accre ditation-information/accreditation-criteria-and-guidance/nata-accreditation-criteria-nac-pac kages/laboratory-accreditation-iso-iec-17025.
9.Nyrek, K. (2015). Zarządzanie ryzykiem w laboratorium. LAB Laboratoria Aparatura Badania, 20 (1), 43–44.
10.PCA (2016). Zmiany w normie ISO/IEC 17025. LAB Laboratoria Aparatura Badania, 21 (2), 49–50.
11.PN-EN ISO/IEC 17025:2005 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących.
12.Rączka, M. (2015). Koncepcja „High Level Structure” w standaryzacji systemów zarządzania. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (s. 300‒329), t. 2. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
13.Szkiel, A. (2016). Orientacja na klienta w wymaganiach normy ISO 9001:2015. Marketing i Zarządzanie, 3 (44), 83‒93.
14.Tugi, H. (2017). System zarządzania laboratoriów – czas na zmiany. Pobrano z: http://biotech nologia.pl/biotechnologia/system-zarzadzania-laboratoriow-czas-na-zmiany,17227.
15.Wojas, G. (2017). Nowelizacja normy ISO/IEC 17025 w świetle aktualnych wymagań dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych. Badania Nieniszczące i Diagnostyka, 3, 32– 35.