Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-18
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 1 (51) 2018
Rynek pracy nauczycieli w warunkach reformy edukacji

Autorzy: Agnieszka Kościelniak
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania

Urszula Gierałtowska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Słowa kluczowe: : rynek pracy nauczycieli reforma edukacji zmiany demograficzne
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:13 (183-195)
Klasyfikacja JEL: I21 J11
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Zasadniczym celem artykułu jest analiza zmian zatrudnienia nauczycieli w roku szkolnym 2016/2017 w porównaniu z rokiem szkolnym 2005/2006 na skutek wprowadzenia nowej reformy edukacji, jak również zmian demograficznych zachodzących w Polsce. W opracowaniu przedstawiono bieżącą sytuację nauczycieli na rynku pracy. Wskazano na zmiany demograficzne, które wymuszają na polskim systemie oświaty liczne procesy dostosowawcze, zwłaszcza w kontekście liczby szkół oraz liczby etatów nauczycielskich. Nauczyciel jest nie tylko pedagogiem, ale także pracownikiem, który w ciągły sposób podnosi i uzupełnia swoje kwalifikacje zawodowe, aby przystosować się do zmiennych wymagań rynku pracy. Ukończone studia pedagogiczne oraz długoletnia kariera zawodowa nie zapewniają już stabilności zatrudnienia. Destabilizacja sektora edukacji, która nastąpiła w wyniku wprowadzenia reformy, sprawia, że nauczyciele nie mogą się czuć bezpiecznie na swoich stanowiskach. Proponowane w reformie zmiany ograniczyły też dotychczasowe przywileje nauczycieli. Skutki reformy, które są rozłożone w czasie, będzie można ocenić dopiero, kiedy szkoły zaczną funkcjonować w nowej strukturze. Artykuł stanowi wkład do badań i debaty nad skutkami reformy edukacji w Polsce, które są rozłożone w czasie.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Czajkowska, A. (2004). Nauczyciel – doradca, przyjaciel, terapeuta. W: W. Pileckiej, G. Rudkowskiej, L. Wrony, Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich (s. 487–492). Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
2.Górniak, J. (2012). Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 roku. Warszawa: PARP. Pobrane z: www.parp.gov.pl (12.2017).
3.GUS (2006). Mały rocznik statystyczny Polski. Warszawa.
4.GUS (2017). Mały rocznik statystyczny Polski. Warszawa.
5.GUS (2006). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2005/2006. Warszawa.
6.GUS (2011). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2010/2011. Warszawa.
7.GUS (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa.
8.Kojs, W., Dawid, Ł. (2001). Edukacyjne konteksty procesów globalizacji. Cieszyn: Wyd. UŚ.
9.Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015 (2015). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
10.Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
11.Raport o nauczycielach 2015 (grudzień 2017). Pobrane z: www.vulcan.edu.pl (12.2017).
12.Siemak-Talikowska, A., Kwiatkowska, H., Kwiatkowski, S.M. (1998). Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata. Warszawa: Żak.
13.Ustawa z 26.01.1982 – Karta Nauczyciela. Dz.U. 1982, nr 3, poz. 19, z późn. zm. (Dz.U. 2017, poz. 1189).