Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-15
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 2 (52) 2018
Rola internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych dorosłych

Autorzy: Joanna Pikuła-Małachowska
Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania
Słowa kluczowe: zachowania konsumpcyjne proces decyzyjny młodzi dorośli internet
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:8 (157-164)
Klasyfikacja JEL: M31 J13
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest zweryfikowanie tezy, czy przestrzeń internetowa oddziałuje na podejmowanie decyzji zakupowych przez młodych dorosłych. Młodzi dorośli są pokoleniem, dla którego korzystanie z internetu jest czymś oczywistym; wykorzystują go m.in. do poszukiwania informacji, kontaktu ze znajomymi czy korzystania z usług, np. bankowych. Istotna wydaje się zatem weryfikacja tezy, czy, i w jakim stopniu, internet może oddziaływać na podejmowanie przez młodych dorosłych decyzji zakupowych. Rozważaniom poddano głównie media społecznościowe; strefa, w której łączą się informacje pochodzące od firm i od użytkowników produktów. Artykuł oparto na krytycznym przeglądzie literatury.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamczyk, G. (2015). Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych. Handel Wewnętrzny, 1, 5‒16.
2.Antonides, G., Van Raaij, W.F. (2003). Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Baldowska, S., Delińska, L. (2018). Media społecznościowe jako źródło absorpcji i dzielenia się informacją o produktach i ich oferentach przez pokolenie Y. Marketing i Rynek, 4, 18‒26.
4.Bartosik-Purgat, M. (2016). Reklama w serwisach społecznościowych – opinie użytkowników w świetle badań międzykulturowych. Marketing i Rynek, 10, 33‒38.
5.Boni, M., Szafraniec, K. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
6.Jachnis, A. (2007). Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich. Bydgoszcz‒Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.
7.Jaciow, M. (2016). Pokolenie Y na zakupach – wyzwania dla współczesnego marketingu. Handel Wewnętrzny, 2 (361), 183‒191.
8.Janoś-Kresło, M., Mróz, B. (red.). (2006). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
9.Kaznowski, D. (2014). Social media – społeczny wymiar internetu. W: J. Królewski (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet Startowy (s. 71‒103). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Kuchno, M., Tarnowski, R. (2018). Lifestyle młodego pokolenia. Marketing w Praktyce, 4.
11.Kuźniar, W., Surmacz, T., Szopiński, W. (2017). Wirtualizacja konsumpcji i jej oddziaływanie na kształtowanie postaw i zachowań prosumpcyjnych wśród młodych konsumentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia, 51 (2), 143‒150.
12.Olejniczuk-Merta, A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Difin.
13.Olejniczuk-Merta, A. (2009). Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
14.Pańków, M. (2012). Młodzi na rynku pracy. Raport z badania. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
15.Sawicki, J.(oprac.). (2017). Media społecznościowe a zaangażowanie konsumenta. Marketing i Rynek, 4.
16.Smyczek, S., Sowa, I. (2010). W: E. Kieżel (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. Warszawa: PWE.
17.Sowa, I. (2001). W: E. Kieżel (red.), Zachowania rynkowe młodych konsumentów. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
18.Sowa, I. (2017). Zachowania prosumenckie wśród konsumentów pokolenia X i Y. Handel Wewnętrzny, 6 (371), 310‒320.
19.Strelau, J. (red). (2003). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1 – Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
20.Talar, S., Kos-Łabędowicz, J. (2014). Internet w działalności polskich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne, 184, 134‒152.
21.Zalega, T., Wojciechowski, F. (2018). Sprytne zakupy w zachowaniach konsumenckich młodych konsumentów. Marketing i Rynek, 2, 11‒20.