Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-04
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 1/2017
VIII Polska Rama Kwalifikacji. Kształcenie badaczy czy transformatywnych praktyków?
(VIII Polish Qualifications Framework. The education of researchers or transformative practitioners?)

Authors: Anna Babicka-Wirkus
Akademia Pomorska w Słupsku

Lucie Bucharová Bucharová
Dolnośląska Szkoła Wyższa
Keywords: PhD professional doctorate industrial doctorate transformative practitioner
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (43-53)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In this article we discuss the issue of obtaining a doctoral degree. We point out the advantages and disadvantages of the proposal of acquiring a industrial doctorate in implementation, nowadays discussed in Poland, in the context of changes in the perception of the university and its functions. The doctoral training requirements set forth in the European Qualifications Framework and in the Polish Qualifications Framework indicate the need for students to acquire not only extensive knowledge and understanding of the academic achievements (assigned to a specific area of knowledge) and research ability but also the ability to transfer knowledge and research results to the social and the economic sphere. This opens the door to a different way of getting a doctoral degree.
Download file

Article file

Bibliography

1.Blessinger, P. (2016). The shifting landscape of doctoral education. University World
2.News. Pobrano z: http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20161004145514435
3.(2.04.2017).
4.Blessinger, P., Stockley, D. (2016). Innovative Approaches in Doctoral Education: An Introduction
5.to Emerging Directions in Doctoral Education. W: P. Blessinger, D. Stockley
6.(red.), Emerging Directions in Doctoral Education (s. 3–20). United Kingdom–North
7.America–Japan–India–Malaysia–China: Emerald.
8.Czerepaniak-Walczak, M. (2017). Doktoranci i studia doktoranckie – powody i tendencje
9.zmian obrazu w kolorze sepii w inkrustowanej ramie [niepublikowany mps].
10.Doktoraty wdrożeniowe przyjęte przez Radę Ministrów (2017). Pobrano z: http://www.
11.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/doktoraty-wdrozeniowe-przyjete-przez-radeministrow.
12.html (3.02.2017).
13.EDiTE. (2015). Pobrano z: http://www.edite.eu/ (2.04.2017).
14.Furedi, F. (2017). What’s Happened to the University? A sociological explanation of its infantilisation.
15.London–New York: Routledge.
16.International Standard Classification of Education ISCED 2011. (2011). Pobrano z: http://
17.www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf (6.04.2017).
18.Klus-Stańska, D. (2013). „Pisać każdy może…” – Pytania o możliwości uszczelniania procedur
19.awansu przed przeciekami pozornych prac naukowych. Rocznik Pedagogiczny, 36,
20.57–68.
21.Kościelniak, C. (2013). Publiczne role współczesnego uniwersytetu: między zobowiązaniami
22.kulturowymi a ekonomicznymi. Humanities and Social Science, 20, 47–62.
23.Kwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki
24.edukacyjnej w Europie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
25.Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach
26.rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27.Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków:
28.Oficyna Wydawnicza Impuls.
29.NIK o kształceniu na studiach doktoranckich. (2016). Pobrano z: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/
30.nik-o-ksztalceniu-na-studiach-doktoranckich.html (19.12.2016).
31.Nowak, P. (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej
32.człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego.
33.Piotr Dardziński prezentuje koncepcję doktoratów wdrożeniowych. (2016). Pobrano z: http://
34.www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/piotr-dardzinski-prezentuje-koncepcjedoktoratow-
35.wdrozeniowych.html (2.02.2017).
36.Polska Rama Kwalifikacji. (2016). Pobrano z: http://www.kwalifikacje.edu.pl/images/download/
37.Publikacje/PRK_z_linkami_internet_0411.pdf (23.02.2017).
38.Projekt ustawy. (2017). Pobrano z: http://orka.sejm.gov.pl/opinie8.nsf/nazwa/spr_1287/$file/
39.spr_1287.pdf (6.04.2017).
40.Radwan, A. (red.). (2017). Plus ratio quam vis consuetudinis. Reforma nauki i akademii
41.w Ustawie 2.0. Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Kraków: Oficyna
42.Allerhanda.
43.Review of Professional Doctorates. National Qualifications Authority of Ireland. (October
44.2006). Pobrano z: European University Association, http://www.eua.be/eua/jsp/en/
45.upload/Review%20of%20Professional%20Doctorates_Ireland2006.1164040107604.pdf
46.Soley, L.C. (1995). Leasing the Ivory Tower. The Corporate Takeover of Academia. Boston:
47.South and Pr.
48.Stec, P. (2016). Jaki uniwersytet? Kronos, 4, 250–269.
49.Suchecka, J. (2017). Rektor UW o reformie Gowina: Uniwersytet nie może być sprowadzany do poziomu
50.urzędu. Pobrano z: http://wyborcza.pl/7,75398,21586028,rektor-uw-o-reformie-gowina-
51.uniwersytet-nie-moze-byc-sprowadzany.html (6.04.2017).
52.Szkoły Wyższe i ich finanse w 2012 roku. (2013). GUS, Warszawa. http://stat.gov.pl/obszary-
53.tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2012-r-,2,9.html
54.(4.04.2017).
55.Szkoły Wyższe i ich finanse w 2015 roku. (2016). GUS, Warszawa. Pobrano z: http://stat.gov.
56.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2015-r-,2,12.
57.html (4.04.2017).
58.Thieme, J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA. Warszawa:
59.Wydawnictwo Difin.
60.Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach
61.i tytule w zakresie sztuki. Dz. U. 2003, nr 65, poz. 595.