Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-10
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 1/2017
Od perkusji do orkiestry. Umiejętności studentów w zakresie stosowania instrumentów muzycznych w pracy z dziećmi w przedszkolu i w klasach I–III
(From percussion to orchestra. Students’ skills of using instruments working with children in kindergarten and classes I to III of primary school)

Authors: Monika Semik
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Keywords: primary education music education expression instruments
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (121-130)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In contemporary music education great attention is paid to the need for various forms of musical expression. This applies to all stages of education, and in a special way forms of education students preparing for the role of kindergarten teacher and a teacher of classes I to III of primary school. The teacher’s work important it is to be used in educational practice singing, playing instruments, moving to the music, making music and listening to music. Parallel operations are carried teacher, also called music education activities, such as voice training, ear training, introduction of musical notation and to communicate a basic knowledge of music theory. The forms of musical expression and activities of music education should form the basis for music classes for each future teacher of music. The article describes the actual situation. He talks about whether students – future teachers are familiar with and properly use musical instruments during the classes.
Download file

Article file

Bibliography

1.Burowska, Z., Głowacka, E. (2006). Psychodydaktyka muzyczna. Kraków: Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie.
2.Hanslik, J. (1977). Instrumentarium szkolne – materiały pomocnicze do przedmiotu instrumenty szkolne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
3.Klimas-Kuchtowa, E. (2000). Znaczenie wczesnego rozwoju muzycznego dla przyszłej muzykalności. W: Człowiek – muzyka – psychologia (s. 41–51). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Warszawie.
4.Ławrowska, R. (2003). Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej. Kraków” Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.
5.Ławrowska, R., Nowak, Z. (2014). Muzyczne animacje, aktywne słuchanie, przeżywanie, rozumienie
6.muzyki przez dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Dux.
7.Manturzewska, M., Kotarska, H. (1990). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa:
8.Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
9.Przychodzińska, M. (1969). Muzyka i wychowanie. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
10.Przychodzińska, M. (1974). Dziecko i muzyka. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
11.Sacher, W.A. (2012). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
12.Waligóra, M. (2015). Poznanie wielozmysłowe w muzycznej edukacji dzieci w przedszkolu.
13.W: B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa (red.), Kultura – sztuka – edukacja (s. 124–135). Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.