Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-03
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 2/2017 (22)
Kariera akademicka – człowiek w drodze do siebie i do sensu
(THE ACADEMIC CAREER – A PERSON ON THEIR WAY TO THEMSELF AND TO A SENSE)

Authors: Anna Murawska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: career academic career sense of work
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (37-45)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article the different meanings of the term career are presented. On that background the academic career is analysed. The author underlines tensions and contradictions that are inseparably connected with academic career. She also emphasizes the need of subjective way of career building, which is not an elite privilege but the expression of human identity and maturity. The career as a way of realization of subjective sense of academic work is suggested. It is referring to the Władysław Stróżewski idea of six levels of sense.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arthur, M.B., Hall, D.T., Lawrence, B.S. (1989). Generating new direction in career theory: the case for transdisciplinary approach. W: M.B. Arthur, D.T. Hall, B.S. Lawrence, Handbook of Career eory (s. 7–25). New York: Cambridge University Press.
2.Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
3.Craig, R., Amernic, J., Tourish, D. (2014). Perverse Audit Culture and Accountability of the Mo-
4.dern Public University. Financial Accountability & Management, 1, 1–24.
5.Cybal-Michalska, A. (2014). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls. Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Po pierwsze rentowność? Odzyskiwanie edukacji uniwersy-
6.teckiej. Więź, 1, 16–24.
7.Derrida, J. (2002). Without Alibi. Stanford: Stanford University Press.
8.Furedi, F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, tłum. K. Makaruk. Warszawa: Pań-
9.stwowy Instytut Wydawniczy.
10.Gold, M., Fraser, J. (2004). Managing self-management: successful transition to portfolio care-
11.ers. Work, Employment and Society, 16 (4), 579–597.
12.Hall, D.T., Mirvis, P.H. (1995). e new career contract: developing the whole person at midlife
13.and beyond. Journal of Vocational Behavior, 3, 269–289.
14.Ingarden, R. (1998). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
15.Kuźnik, M. (2003). Tworzenie zorientowanych na przyszłość programów działań jako szansa
16.przezwyciężenia kryzysu normatywnego wczesnej dorosłości. W: R. Derbis (red.), Niepokoje i nadzieje współczesnego człowieka w sytuacji przełomu (s. 427–450). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
17.Kwiek, M. (2008). Fenomen publicznych uniwersytetów przedsiębiorczych. W: A. Grzegorczyk, J. Sójka (red.), Fenomen uniwersytetu (s. 181–204). Poznań: Wydawnictwo UAM.
18.Marody, M. (2014). O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. Nauka, 2, 27–32. Murawska, A. (2010). Prawda w uniwersytecie. Między koniecznością a niemożnością. W: A. Murawska, I. Kość (red.), Edukacja akademicka wobec prawdy (s. 75–84). Szczecin: Wy-
19.dawnictwo volumina.pl.
20.Pieniądz, A. (2015). Dylematy humanistów: czy nowy model kariery naukowej? W: P. Sztompka,
21.K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja (s. 205–210). Kraków: Wydawnictwo Uni-
22.wersytetu Jagiellońskiego.
23.Power, M. (1994). e Audit Explosion. London: Demos.
24.Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii lozo cznej i teorii wiedzy, tłum. A. Węgrzecki, S. Czernik.
25.Warszawa: PWN.
26.Stróżewski, W. (1994). Istnienie i sens. Kraków: Wydawnictwo Znak.
27.Super, D. (1976). Career Education and the Meaning of Work. Washington: Department of Health
28.Education and Welfare.
29.Sztompka, P. (2017). Autonomia – fundament kultury akademickiej. Nauka, 3, 7–13. Tischner, J. (1994). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.