Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2018.1-07
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 1/2018 (23)
Rola praktyk studenckich w kształceniu nauczycieli
(THE ROLE OF STUDENTS’ APPRENTICESHIP IN TEACHERS’ EDUCATION)

Authors: Bożena Marzec

Michał Borda
Keywords: teachers’ education qualifications pedagogic practices pedagogic background
Data publikacji całości:2018
Page range:15 (87-101)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The teacher who passionately undertakes didactical, caring tasks, may become an authority for their student, who will be a base of building mature choices and make correct choices. Such preparation is highly influenced by students’ apprenticeship trainings. The article is a review of the legal regulations concerning the standards of educating teachers, in this regulation, as far as the qualifications required from teachers are concerned. The authors also point out the problem of competences which should be in possession of an entrant of a teacher’s profession to meet the employer’s requirements. Undoubtedly, the apprenticeship trainings play an important part during academic studies. Acting as authorized representatives of rectors for students’ apprenticeship, the authors of the article meet both students, who share their experiences, and employers – headmasters and teachers, who express their opinion on students’ preparation to fulfill a teacher profession. All these factors have become a reason for writing this article.
Download file

Article file

Bibliography

1.Dudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są do nabycia w toku studiów
2.pedagogicznych? W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki (s. 109–212). Warszawa:
3.Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
4.Franciszek (2014). Dlaczego mam kochać szkołę? Przemówienie podczas spotkania z uczniami
5.i nauczycielami szkół włoskich. L’Osservatore Romano (wyd. polskie), 35 (6), 43–45.
6.Deon (2018). Papież Franciszek do dzieci: zapamiętajcie swoich nauczycieli i szkoły. Pobrane z: https://
7.www.deon.pl/religia/serwis-papieski/aktualnosci-papieskie/art,7148,papiez-franciszekdo-
8.dzieci-zapamietajcie-swoich-nauczycieli-i-szkoly.html (21.06.2018).
9.Komar, W. (1989). Wyzwolenie wychowania – droga do pedagogiki humanistycznej. Ruch Pedagogiczny,
10.5–6, 22–38.
11.Marzec, B. (2017). Rozwój zawodowy nauczycieli w Polsce w praktyce. Studia Scientifica Fakultatis
12.Paedagogicae, 16 (1), 134–140.
13.NIK (2017). Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Pobrane z: https://www.nik.gov.
14.pl/kontrole/P/16/021/ (21.06.2018).
15.Nowak-Dziemianowicz, M. (2001). Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń: Wydawnictwo
16.Adam Marszałek.
17.Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.Pienkiewicz, M., Jakubowicz-Bryx, A. (2004). Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej
19.edukacji. W: A. Jakubowicz-Bryx (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach
20.przemian początku XXI wieku (s. 25–34). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej
21.im. Kazimierza Wielkiego.
22.Raport (2017). Raport zbiorczy z przebiegu debat „gwiaździstych” – „Jak kształcić nauczycieli
23.XXI wieku”. Pobrane z: http://obywateledlaedukacji.org/wp-content/uploads/2017/07/Jak-
24.-kszta%C5%82ci%C4%87-nauczycieli-Raport-zbiorczy-1.pdf (6.08.2017).
25.Rozporządzenie (2003). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września
26.2003 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli. Dz.U. 2003, nr 170, poz. 1655.
27.Rozporządzenie (2004). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września
28.2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli. Dz.U. 2004, nr 207, poz. 2110.
29.Rozporządzenie (2012). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
30.17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania
31.zawodu nauczyciela. Dz.U. z 2012 r., poz. 131.
32.Rozporządzenie (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r.
33.w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dz.U. 2017, poz. 1575.
34.Szempruch, J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów:
35.Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
36.Ustawa (1982). Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Dz.U. 2018, poz. 967.