Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.37-30
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (37) 2017
Kierunki rozwoju produktu turystyki wodnej Szczecina
(DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF TOURISM WATER PRODUCT OF SZCZECIN)

Authors: Beata Meyer
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński

Aleksander Panasiuk
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: tourism water tourism water tourist product competitiveness
Whole issue publication date:2017
Page range:9 (211-219)
Klasyfikacja JEL: L83 P48
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Creating a recognizable tourist product of a city requires basing it on resources that are unique but also difficult to copy or imitate. The aquatic environment, considering its diversity and the plurality of opportunities for touristic use, could fulfill that role. The goal of the paper is to identify possible ways of harnessing water spaces in Szczecin for tourism water product creation, along with the presentation of the tourism development program of territories waterfronts and waters of Szczecin. The diversity of water spaces in Szczecin (they take up 1/4 of the city’s overall area) could become a base for a complex, characteristic tourist product, which would serve both the recreation of the city’s residents and tourists (mass event organization) and active (sailing, kayaking) or sightseeing tourism (including nature tourism). The creation of a unique product of this type, one that would go well with the city’s brand, could be the base for effective competition with other cities.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamkiewicz-Drwiłło, H.G. (2002). Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Białecki, T. (1977). Szczecin. Rozwój miasta w Polsce Ludowej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
3.Bontje, M., Musterd, S. (2009). Creative industries, creative class and competitiveness: Expert opinions critically appraised. Geoforum, 40.
4.Czornik, M. (2004). Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
5.Diagnoza (2010). Diagnoza społeczno-gospodarcza Szczecina. Szczecin.
6.Gorynia, M., Łaźniewska, E. (red). (2010). Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Gorynia, M., Łaźniewska, E. (red.). (2012). Konkurencyjność regionalna. Koncepcja – strategie – przykłady. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Gorzelak, M. (2008). Miasto jako przedmiot badań w ekonomii. W: B. Jałowiecki (red), Miasto jako przedmiot badań naukowych w początkach XXI wieku. Warszawa: Scholar.
9.Grabowski, J. (2008). Uwarunkowania konkurencyjności turystycznej regionów. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 3 (LXX).
10.http://www.port.szczecin.pl.
11.Liszewski, S. (red). (2008). Geografia urbanistyczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
12.Meyer, B., Panasiuk, A. (2002). Produkt turystyki kulturowej województwa zachodniopomorskiego. Problemy Turystyki, 3–4.
13.Nowak, M.J., Skotarczak, T. (red.). Zarządzanie przestrzenią miasta. Warszawa: CeDeWu.pl.
14.Panasiuk, A. (2010). Jakość produktu turystycznego jako instrument kształtowania konkurencyjności miast. W: J. Sala (red.), Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym. Warszawa: PWE.
15.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
16.Panasiuk, A. (2006). Współpraca samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw turystycznych. Zagadnienia instytucjonalne. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
17.Panasiuk, A. (2004). Założenia koncepcji marki turystycznej. Marketing i Rynek, 8.
18.Panasiuk, A. (2001). Produkt turystyczny. Zeszyty Naukowe Oeconomicus. Szczecin: Wyższa Szkoła Zawodowa „Oeconomicus”.
19.Program 2014. Program turystycznego rozwoju akwenów i terenów nadwodnych Szczecina. Pobrano z: http://bip.um.szczecin.pl.
20.Raczyk, A., Dołzbasz, S., Leśniak-Johann, M. (2012). Relacje współpracy i konkurencji na pograniczu polsko-niemieckim. Wrocław: Gaskor.
21.Skalski, J. (2008). Unifikacja krajobrazów miejskich. Znaczenie procesu percepcji w jakościowej ocenie przestrzeni publicznej w Warszawie. Architektura Krajobrazu, 2.
22.Stankiewicz, J.M. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
23.Strategia 2011. Strategia Rozwoju Szczecina do 2025 – Szczecin dla Ciebie. Pobrano z: http://bip.um.szczecin.pl.
24.Tatuśko, A. (2002). Sposoby pomiaru konkurencyjności miast. W: E. Sobczak (red.), Gospodarka lokalna w teorii i praktyce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 939. Wrocław.
25.Wójtowicz-Wróbel, A. (2008). Metropolitalne uwarunkowania rozwoju małych miast i zmian ich tożsamości, przykład Słomnik i Niepołomic. Czasopismo Techniczne. Architektura, 5.
26.Żabińska, T. (2013). Turystyka w dużych miastach i metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania. W: T. Żabińska (red.), Turystyka miejska. Prawidłowości i determinanty rozwoju. Katowice.