Rocznik Komparatystyczny

ISSN: 2081-8718     eISSN: 2353-2831    OAI    DOI: 10.18276/rk.2020.11-02
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / 11 (2020)
W cieniu gilotyny. O estetycznych, obyczajowych i społecznych uwarunkowaniach powstania melodramatu

Authors: Tomasz Wysłobocki
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: France drama theatre melodrama the French Revolution
Data publikacji całości:2020
Page range:18 (47-64)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main goal of the article is to inscribe the formation, at the turn of the 18th century, of the melodrama in a broader context in order to show that the creation of this dramatic genre was not a result of one man’s talent or pure coincidence but actually a result of the historical process and numerous social and aesthetic tendencies that had been influencing the French theatre over previous decades. All these transformations that would eventually get compounded into melodrama, appearing throughout the century, have been observed and commented on, demonstrating once again that theatre is a never-ending story of making and becoming.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bochenek-Franczak, Regina. Raconter la Révolution. Louvain: Éditions Peeters, 2011.
2.Bourdin, Philippe. Aux origines du théâtre patriotique. Paris: CNRS Éditions, 2017.
3.Brunet, Brigitte. Le Théâtre de Boulevard. Paris: Nathan, 2004.
4.Buckley, Matthew S. Tragedy Walks the Streets. The French Revolution in the Making of Modern Drama. Baltimore: John Hopkins University Press, 2006.
5.Chaunu, Pierre. Cywilizacja wieku oświecenia. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW, 1989 [1971].
6.Didier, Béatrice. Écrire la Révolution 1789–1799. Paris: Presses Universitaires de France, 1989.
7.Fournier, Stéphanie. „Le vaudeville ou l’art de s’adapter aux circonstances”. Fièvre et vie du théâtre sous la Révolution française et l’Empire. Red. Thibaud Julian et Vincenzo De Santis. Paris: Classiques Garnier, 2019. 93–97.
8.Jakubowska, Joanna i in. Panorama literatury francuskiej: wojna a piśmiennictwo. Kraków: Universitas, 2020.
9.Lagrave, Henri. Le théâtre et le public à Paris de 1715 à 1750. Paris: Librairie C. Klincksieck, 1972.
10.Marmontel, Jean-François. „Comédie” [hasło]. Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. Red. Denis Diderot, Jean d’Alembert. T. 3. https://artflsrv03.uchicago.edu/philologic4/encyclopedie1117/navigate/3/3113/ [dostęp: 23.03.2021].
11.Mazzoleni, Elena. „Les Fourberies de la Foire: une révolution sociopoétique et théâtrale”. Romanica Wratislaviensia 67 (2020): 159–169.
12.Mercier, Louis-Sébastien. „Bals à victime”. Tegoż. Le Nouveau Paris. Paris: Mercure de France, 1994 [1797].
13.------. „Pioseneczki. Wodewile”. Tegoż. Obraz Paryża. Tłum. Anna Jakubiszyn-Tatarkiewiczowa. Warszawa: PIW, 1959 [1784].
14.Nicoll, Allardyce. Dzieje teatru. Tłum. Antoni Dębnicki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1977.
15.Ozouf, Mona. Les aveux du roman. Paris: Gallimard, 2001.
16.------. Święto rewolucyjne 1789–1799. Tłum. Andrzej Siemek. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2008 [1976].
17.Rzadkowska, Ewa. Encyklopedia i Diderot w polskim oświeceniu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1955.
18.Szkopiński, Łukasz. L’œuvre romanesque de François Guillaume Ducray-Duminil. Paris: Classiques Garnier, 2015.
19.Tissier, André. Les spectacles à Paris pendant la Révolution. Répertoire analytique, chronologique et bibliographique. T. 2. Genève: Droz, 2002.
20.Usandivaras-Mili, Muriel. „Voltaire revu et corrigé par la Révolution française: le cas de La mort de César”. L’homme et la nature 10 (1991): 209–225. DOI: 10.7202/1012636ar.
21.Voltaire. „Discours sur la tragédie ancienne et moderne”. Tegoż. Sémiramis. [Paris, 1747]. http://www.theatre-classique.fr/pages/programmes/edition.php?t=../documents/VOLTAIRE_SEMIRAMIS.xml [dostęp: 26.11.2020].
22.------. Listy o Anglikach, albo listy filozoficzne. Tłum. Julian Rogoziński. Warszawa: PIW, 1952 [1734].
23.Wysłobocki, Tomasz. „Powieść (gotycka) w cieniu rewolucji francuskiej – między fikcją a rzeczywistością”. Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760–1830. Red. Paweł Pluta, Marcin Cieński. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2020. 85–97.
24.------. „Rewolucja francuska na deskach teatru, rewolucja w teatrze”. Literatura od kuchni: w kręgu dawnej kultury krajów romańskich. Red. Anna Gęsicka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. 189–204.
25.Zacharow, Sebastian. U źródeł melodramatu. Joseph-Marie Loaisel de Tréogate. Antologia tekstów. Tłum. i oprac. Sebastian Zacharow. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.