Studia Informatica Pomerania

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

ISSN: 2451-0424     eISSN: 2300-410X    OAI    DOI: 10.18276/si.2017.43-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 43
Jakość zasobów ludzkich a wybrane aspekty standaryzacji i certyfikacji w HR
(The quality of human resources and selected aspects of standardization and certification in HR)

Authors: Beata Jamka
Keywords: competitions competencies human resources management certification standardization
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (49-59)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The wide capacity of the standard term, being a result of its double connotation, understood as adjustment to (even average) expectations, but as the state of excellence as well, lies under the advancing standardization in human resources management. The aim of the article is to present the standardization of personnel activities and processes as a way to increase the HRM quality being accomplished. Considering the broadness of the topic, the attention is focused on two chosen aspects referring to the division functioning in economy between resources (state), and streams (processes): the widespread in personnel practise of the competence model of management, and competitions, being a form of human resources departments certificates.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bohdziewicz, P., Urbaniak, B. (2011). Standardy ZZL w organizacjach audytowanych w ramach konkursu “Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi”. W: P. Bohdziewicz (red.), Efektywność gospodarowania kapitałem ludzkim. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2.Dąbrówka, A., Geller, E., Turczyn, R. (1993). Słownik synonimów. Warszawa: MCR.
3.Deloitte (2015). Trendy HR 2015. Nowy świat pracy. Deloitte University Press.
4.Sztaba S. (red.) (2007). Ekonomia od A do Z. Encyklopedia podręczna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
5.Guryn, H. (2009). Tworzenie wartości. Rozmowa z Davem Ulrichem. Personel i Zarządzanie, 1/226.
6.Handy, Ch. (1996). Wiek paradoksu. W poszukiwaniu sensu przyszłości, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
7.Ł. Sienkiewicz (red.) (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
8.Jamka, B. (2011). Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością. Warszawa: Wolters Kluwer.
9.Jamka, B. (2015). The influence of managing people on enterprise results: measurement-taking dilemmas. W: D. Niedziółka (red.), Considerations about the economy…. Warsaw: Warsaw School of Economics Press.
10.Jawor-Joniewicz, A., Sajkiewicz, B. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie. Przegląd badań. W: Ł. Sienkiewicz (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
11.Lévy-Leboyer, C. (1997). Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych. Warszawa: Poltext.
12.Lipka, A. (2005). W stronę kwalitologii zasobów ludzkich. Warszawa: Difin.
13.McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28.
14.Moczydłowska, J. M., Serafin, K. (2016). Doskonalenie kompetencji zawodowych w profesjonalnie zarządzanej organizacji. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Sophia.
15.Okoń-Horodyńska, E. (2015). Debaty komitetów problemowych Wydziału I. Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN. Nauka, 1.
16.Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4/68-69.
17.Parri, J. (2006). Quality in higher education, Vadyba/Management, 2/11.
18.Podoski, K. (1977). Kwalifikacje a jakość pracy. Studia i Materiały, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 17/73.
19.Sajkiewicz, A. (2002). Zarządzanie zasobami pracy i konkurencyjność firmy. W: A. Sajkiewicz (red.), Jakość zasobów pracy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Warszawa: Poltext.
20.Szymczak M. (red.) (1994). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21.Szczepańska, K. (2010). TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Warszawa: Poltext.
22.Szczesna, A., Rostkowski, T. (2004). Zarządzanie kompetencjami. W: T. Rostkowski (red.) Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa: Difin.
23.Szreder, K. (2016). ABC projektariatu. O nędzy projektowego życia. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
24.Thierry, D., Sauret, Ch., Monod, N. (1994). Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesach zmian. Warszawa: Poltext.
25.Tunney, J. (2004). Haerowiec z certyfikatem. Kryteria zawodu i program certyfikacji zarządzania kadrami w Stanach Zjednoczonych. Personel i Zarządzanie, 2/167.
26.Urbaniak, B., Bohdziewicz, P. (2000-2012). Zarządzanie zasobami ludzkimi – kreowanie nowoczesności, raport. Warszawa: IPiSS.