Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-11
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
KONSUMPCJA MLEKA I PRZETWORÓW MLECZNYCH W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH W LATACH 2004-2013
(Consumption of milk and milk products in households in the years 2004–2013)

Authors: Mariola Grzybowska-Brzezińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Keywords: milk market consumption expenditure
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (121-132)
Klasyfikacja JEL: D12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Households are units of management of a special nature. They differ from other entities that pursue different objectives. The consumption profile of milk and dairy products in Poland in 2004–2013 was changing. The level of consumption of milk and dairy products is strongly linked with the amount of income of households. The obtained estimation models meet the requirements of classical econometric verification. The results of model estimation of total expenditure showed that increasing the level of income increases the quantity of consumed dairy products.
Download file

Article file

Bibliography

1.GUS (2014). Budżety gospodarstw domowych. Warszawa.
2.GUS (2015). Budżety gospodarstw domowych. Warszawa.
3.Gutkowska, K., Sajdakowska, M, Żakowska-Biemans, S., Kowalczuk, I., Kozłowska, A., Olewnik-Mikołajewska, A. (2012). Poziom akceptacji zmian na rynku żywności pochodzenia zwierzęcego w opinii konsumentów żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 5 (84), 187–202.
4.Hoefkens, C., Verbeke, W., Van Camp, J. (2011). European Consumers’ Perceived Importance of Qualifying and Disqualifying Nutrients in Food Choices. Food Quality Preferences, 22, 550–558.
5.Janoś-Kresło, M., Mróz, B. (2006). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
6.Kapusta, F. (2010). Rola mleczarni w kształtowaniu poziomu i struktury spożycia produktów mleczarskich. Przegląd Mleczarski, 4, 46–50.
7.Kieżel, E. (red.). (2004). Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów. Warszawa: PWE.
8.Kowalczuk, I. (2011). Innowacyjna żywność w opinii konsumentów i producentów. Warszawa: Wyd. SGGW.
9.Piekut, M. (2007). Wybrane aspekty zachowań młodzieży akademickiej na rynku mleka i przetworów mlecznych. Przegląd Mleczarski, 9, 46–51.
10.Szwacka-Salmonowicz, J. (2003). Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Warszawa: Wyd. SGGW.
11.Zalega, T. (2011). Spożycie żywności w gospodarstwach domowych z osobami bezrobotnymi w województwie mazowieckim. Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika Organizacja. Gospodarki Żywnościowej, 93, 120–125.