Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2024.31-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 31 2024
Etyka i/lub religia w szkole. Korelacja czy konkurencja? Analiza opinii uczniów

Autorzy: Helena Słotwińska ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Paweł Mąkosa ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Janusz Mariański ORCID
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie

Marta Buk-Cegiełka ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Radosław Rybarski ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
Słowa kluczowe: lekcje religii lekcje etyki nauczyciele etyki zagadnienie etyczne
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:18 (131-148)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę wyników badań empirycznych przeprowadzonych wśród młodzieży polskich szkół średnich. Głównym problemem badawczym było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o relacje, jakie zachodzą pomiędzy lekcjami religii a lekcjami etyki oraz poznanie opinii uczniów, którzy wybierają jeden z przedmiotów bądź rezygnują z obu. W czasie badań młodzież wyrażała swoje poglądy na temat wyboru między lekcją religii i etyką, nauczycieli prowadzących zajęcia z tych przedmiotów, a także propozycji tematów, które powinny być omawiane na lekcjach etyki. Wbrew powszechnym opiniom sugerującym wrogą konkurencję pomiędzy lekcjami religii i etyki badania wykazały, że lekcje etyki mogą być komplementarne dla lekcji religii i nie są dla niej zagrożeniem.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Jaroszyński, Piotr. Etyka. Dramat życia moralnego. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 2002.
2.Kostorz, Jerzy. „Korelacja lekcji religii z etyką – sens czy bezsens?”. Teologia praktyczna 19 (2018): 91.
3.Madalińska-Michalak, Joanna, Antoni J. Jeżowski, Szymon Więsław. Etyka w systemie edukacji w Polsce. Warszawa: Wolters Kluwer, 2017.
4.Minister Edukacji Narodowej. „Instrukcja dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym 1990/91”. W: Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, red. Stanisław Łabendowicz, 8–11. Radom: Wydawnictwo Ave, 2001.
5.Podzielny, Janusz. „Szkolne nauczanie etyki i wychowanie”. W: Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, red. Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, Ewa Smak, 363–370. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2014.
6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych: Dz.U. z 1992 r. nr 36, poz. 155 ze zmianami.
7.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku, w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia: Dz.U. 2018, poz. 467.
8.Sarzała, Dariusz. „Wychowanie do wartości w dobie pluralizmu”. Wychowawca 9 (2000): 4–7.
9.Słotwińska, Helena. Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka. Kraków: Impuls, 2019.
10.Styczeń, Tadeusz, Jarosław Marecki. ABC etyki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.
11.Szczęsny, Wiesław. „Etyka”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. Tadeusz Pilch, 1067–1068. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003.
12.Szpet, Jan. „Szkolna lekcja religii szansą w procesie ewangelizacji”. W: Ewangelizacja a edukacja w trzecim tysiącleciu, red. Andrzej Kryński, 165–166. Częstochowa: Akademia Polonijna, 2002.
13.Ślipko, Tadeusz. Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.
14.Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty po zmianach z 21 stycznia i 18 lutego 2000 roku, tekst jednolity według: Dz.U. nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496 z 1996 r.; nr 28 poz. 153 i nr 141 poz. 943 z 1997 r.; nr 117 poz. 759 i nr 162 poz. 1126 z 1998 r.; nr 12 poz. 136 i nr 19 poz. 239 z 2000 r.